Flere med litt prematur baby? (uke 35 trenger råd)

Som førstegangsmamma er det allikevel trygt å få høre fra andre at han lille ikke er helt unormal. Ble usikker da de sa forskjellige ting på sykehuset og på helsestasjonen og kjenner ikke så mange andre jeg kan spørre med premature.. Da er det jo fint å ha det flotte forumet her! :)
Da jeg fikk min eldste hadde helsesøster null peiling på noe som helst. Var til tider rett fortvilt.. Hun klagde på at han ikke smilte da han var tre uker, ikke kunne løfte hodet selv da han var tre mnd osv.. :eek:
Denne gangen har vi en super helsesøster som jobber på nyfødt, så hun har peiling OG forståelse! Det er utrolig betryggende! :)
 
Eldste er født i uke 35, så de er nesten like prematur :) Minste var veldig sugesvak da, det var ikke eldste.
Det fine med premature er jo at de er små bittelitt lenger, stort sett :) Også blir man på en måte ekstra glad hver gang en ny milepæl nås.. :)
Har hatt spontane fødsler hver gang. Har fire barn, to til som begge er født i uke 37.. Kroppen min liker tydeligvis ikke å være gravid lenge :eek:

Ja han kan godt være liten en stund og kose med meg (om han bare hadde sovet selv på natten :p) Sikkert like greit å slippe de siste ukene om man hører på all klagingen på de som går til termin. Vi slapp vel de tyngste ukene. Greit å være litt mer obs neste gang da. ;)
 
Ja han kan godt være liten en stund og kose med meg (om han bare hadde sovet selv på natten :p) Sikkert like greit å slippe de siste ukene om man hører på all klagingen på de som går til termin. Vi slapp vel de tyngste ukene. Greit å være litt mer obs neste gang da. ;)
Det er så kos med disse små babyene :) Nyt babytiden du, og ikke stress så mye. Det meste faller på plass av seg selv :)
Var veldig forberedt på å gå over med nr 2, men kom som en rakett i uke 37, samme med nr 3.. :p Hadde aldri i min villeste fantasi forestilt meg at mini skulle komme i uke 34. Fikk litt panikk da, kan man si :p
 
Jeg har en jente født i uke 35+5. Hun gulpet masse!! men i motsetning til din så sov hun ekstremt mye! Var lite sugesterk og spiste lite lenge. Måtte vekkes om natten de første 6 ukene og da fikk hun flaske med morsmelk for å ha kontroll på mengde. Spisingen gikk seg ikke til før hun begynte med fast føde og det hadde gått seg til litt....når vi kom på skivestadiet Fikk beskjed på både nyfødtintensiven og helsestasjon at jeg måtte ta utgangspunkt i termindato ifht til alder. Noen av milepælene skjedde
Tidlig mens andre senere. Akkurat som for fullbårne barnMin jente har også og er fremdeles veldig glad i nærhet. Fyllte 2 i august.
 
Det er så kos med disse små babyene :) Nyt babytiden du, og ikke stress så mye. Det meste faller på plass av seg selv :)
Var veldig forberedt på å gå over med nr 2, men kom som en rakett i uke 37, samme med nr 3.. :p Hadde aldri i min villeste fantasi forestilt meg at mini skulle komme i uke 34. Fikk litt panikk da, kan man si :p

Hehe, så bra du hadde vært gjennom det før da så du visste hva som skjedde, og at alt har gått bra alle gangene :)


Her var vi veldig grønn, så da jordmor gikk til lunsj og legen til operasjon satt typen og jeg å venta på om vi skulle bli sendt hjem igjen eller ikke. Da de kom tilbake hadde jeg 9cm og pressriene kom nesten rett etter - ble hvertfall ikke sendt hjem kan du si. Skal prøve å slappe av og bare nyte, men litt vanskelig for en kontrollfreak som meg :p
 
Hehe, så bra du hadde vært gjennom det før da så du visste hva som skjedde, og at alt har gått bra alle gangene :)


Her var vi veldig grønn, så da jordmor gikk til lunsj og legen til operasjon satt typen og jeg å venta på om vi skulle bli sendt hjem igjen eller ikke. Da de kom tilbake hadde jeg 9cm og pressriene kom nesten rett etter - ble hvertfall ikke sendt hjem kan du si. Skal prøve å slappe av og bare nyte, men litt vanskelig for en kontrollfreak som meg :p
Oi da :p Jeg fikk veneflon, antibiotika og beskjed om at jeg ikke kom til å dra derfra uten babyen i armene :p men fødselen min startet med spontan vannavgang da, så var vel mest derfor :) Veldig takknemlig for at alt har gått bra <3 På nyfødt lærte vi at det absolutt ikke er en selvfølge.. <3
 
Jeg har en jente født i uke 35+5. Hun gulpet masse!! men i motsetning til din så sov hun ekstremt mye! Var lite sugesterk og spiste lite lenge. Måtte vekkes om natten de første 6 ukene og da fikk hun flaske med morsmelk for å ha kontroll på mengde. Spisingen gikk seg ikke til før hun begynte med fast føde og det hadde gått seg til litt....når vi kom på skivestadiet Fikk beskjed på både nyfødtintensiven og helsestasjon at jeg måtte ta utgangspunkt i termindato ifht til alder. Noen av milepælene skjedde
Tidlig mens andre senere. Akkurat som for fullbårne barnMin jente har også og er fremdeles veldig glad i nærhet. Fyllte 2 i august.

jeg misunner deg ikke de seks ukene, hadde en slik start vi også, men fikk heldigvis til ammingen etterhvert og den siste uken har vi klart å fullamme. Hjalp mye da jeg slapp å pumpe, sterilisere flasker og vekke hver tredje time! Han her har næringsvett og la på seg nesten 1kg første 4 ukene!

Kan jeg spørre når du begynte å introdusere fast føde?

Kommer nok til å forholde meg til termindato første året da, så blir jeg ikke bekymret om han henger etter hvertfall. :)

Takk for svar :)
 
Oi da :p Jeg fikk veneflon, antibiotika og beskjed om at jeg ikke kom til å dra derfra uten babyen i armene :p men fødselen min startet med spontan vannavgang da, så var vel mest derfor :) Veldig takknemlig for at alt har gått bra <3 På nyfødt lærte vi at det absolutt ikke er en selvfølge.. <3

Ja vi er heldig som har fått friske barn! Alt går seg vel til, Jeg har ikke sett noen 18åringer til nå som henger på puppen til mammaen, eller ikke kan gå/snakke ;)
 
Har da babyen lagt på magen eller på rygg? Han liker best å ligge mage mot mage, og jeg er så redd for å sovne slik selv om jeg sitter oppreist siden alle snakker om at babyer må sove på rygg dersom de ikke er under oppsyn.. Snur jeg han blir det grining...


Dé har ligget på magen da ja :) Aldri tenkt på at de ikke må sove på mage når de sover slik, så vet ikke om det har noe å si eller ikke ?!
 
Har også et prematurt barn. Født i uke 36.

Er som å lese om min egen datter dette altså :p sykehuset sa også at gulpingen skyltes umodne tarmer.

Vi var på sykehuset i totalt 2 uker. Problemer her med at hun hadde veldig mye gulsot og var kjempeslapp. Gikk ned for mye i vekt og signaliserte sjelden sult. Måtte vekkes annenhver og noen ganger hver time for mat. Jeg måtte pumpe annenhver time og etterhvert hver tredje time hele døgnet, da hun var for sugesvak til å klare å ta pupp.

Gulping er mye bedre nå enn før. Mi var 8 uker på søndag. Men hun sliter med lufta. Ligger å presser mye.. spesielt under matinga. En kamp hver mating.

Hun klarte ikke å ligge alene de første 5-6 ukene. Helst oppå meg og pappaen. Det kommer til å bedre seg :) nå ligger snuppa kun alene å sover på natta. Vurderer på morgenen å ta henne i vår seng noen timer, men ser jo at hun sovner i sin egen. Så tenker at hun ligger godt der. Blir noen turer opp og ned for å roe litt, smokk som falt ut osv :)

Har ikke merket noe til treghet i utviklingen så langt. Hun smilte ved 3-4 uker. Men først mye smiling ved 6 uker. Føler hun følger utviklingen til nå som hub skal. Men er forberedt på at gåing, snakking og de "store" tingene kan bli en måned forsinket :p

I en periode for å "avvenne" at hun kun sov oppå oss, lå vi sammen i sengen med henne ved siden av meg, en halvmeter unna. Kunne da ligge å holde rundt føtterne hennes (hun liker at de strykes på) og kose med henne til hun sov. Tror det har hjulpet :) våknet dog ofte med at hun hadde knødd seg en halvmeter mot meg og lå med kinnet på armen min og smilte og sov :)
 
jeg misunner deg ikke de seks ukene, hadde en slik start vi også, men fikk heldigvis til ammingen etterhvert og den siste uken har vi klart å fullamme. Hjalp mye da jeg slapp å pumpe, sterilisere flasker og vekke hver tredje time! Han her har næringsvett og la på seg nesten 1kg første 4 ukene!

Kan jeg spørre når du begynte å introdusere fast føde?

Kommer nok til å forholde meg til termindato første året da, så blir jeg ikke bekymret om han henger etter hvertfall. :)

Takk for svar :)
Så flink dere ha vært å
Få til ammingen da! 1 kg på 4 uker er jo superbra! Ja hjelper godt på å slippe styret med pumping, sterilisering og vekking!
Ja var litt tungt å ha vekkerklokken på om natten for å amme den ene gangen og flaske gang nr 2. Tror vi sluttet å vekke henne 2 ganger om natten før det var gått 6 uker. Men helsesøster stresset aldri med vekten hennes til tross for lav vektoppgang! Det var utrolig deilig og er evig takknemlig for hun helsesøsern vi hadde da! Var verre med slle andre som stresset med det

Samtidig på barselgruppen vår med helsesøster så var hun flink til å si at nå etterhvert skal de begynne å kunne/gjøre sånn og sånn men poengterte leeeenge at det ikke gjaldt for oss.

Jeg fullammet henne til hun var 5 måneder. Da begynte hun å få smake grøt. "Fikk ikke lov" å begynne før pga umodne tarmer. Da begynte vi med grøt og så videre med most middag og så skiver. Det morsomme er faktisk at jo mer fast føde hun fikk jo flinkere ble hun å amme! Når hun var 8 måneder var hun "normal" i størrelsen endelig.

Alt i alt ammet jeg til hun var 15 måneder da sluttet hun av seg selv etter en ukes sykdom hvor hun hverken ville ha mat eller drikke.
 
Back
Topp