Ferie i nord, fly eller kjøre?

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Vi skal frå Bergen til Brønnøysund i sommar og er så usikre på om vi skal kjøre eller fly. Det er ca 15 t effektiv kjøring så det er jo eit stykke. Men fly er dyrt og så blir det i tillegg styr med barnesete og lån av bil der.

Vi har to store ungar (9,5 og 11,5 år) og ein tass som er 15 mnd når vi skal reise. Ein av dei store har ein tendens til å bli bilsjuk, den andre har ingen problem. Minsten sovnar greit i bil, men kan fort bli utålmodig når han er våken. Kan nok underholdast noko.

Vi kjørte med dei store for eit par sidan, hadde då ei overnatting omtrent halvvegs, det fungerte fint. Det er mest småen eg er skeptisk til...

Synspunkt?
 
Med overnatting hadde jeg kjørt
Vi har kjørt 9- 10 t siden kb var 3 mnd å det har gått fint
 
Syns d hørtes lettest ut å kjøre da, gjerne med en overnatting halvveis? Blir fort veldig dyrt begge alternativene. Men hørtes minst stress ut å kjøre, fra mitt synspunkt [emoji5]
 
Hadde kjørt med 1-2 overnattinger. Hadde sett minsten an hvordan det gikk om det ble 1 eller 2.
 
Hadde glatt kjørt :) har kjørt fra nord til oslo/kristiansand flere ganger, da med en overnatting rundt trondheim. :)
 
Vi velger bil altså! Og har unger som kan bli bilsyke når det minst behøves, og utålmodig mini. Hun var vel rundt 1 år første gangen. Legger opp til to overnattinger på veien. Da kjører vi lenger nord enn det dere skal.

Superdyrt å fly og leie bil. Og når vi kjører har vi mulighet til å dra hjem igjen dersom været er helt dritt.
 
Vi skal selv til Brønnøysund i juli, men vi kjører fra Hamar da[emoji4] Skal ta ei natt i Trondheim, og kjører resten av veien til Brønnøysund dagen etter. Tar mellom 10-12 timer om vi bare hadde kjørt i ett strekk, men tror ikke guttungen på snart 2 år hadde likt det[emoji28]
 
Eg og heller litt mot å kjøre, det er jo ein fin tur og.

Er det nokon som har prøvd å kjøre mest om kvelden/natta når sånne små vanlegvis søv? Eg ville hatt null problem med å kjøre ei natt, men det kan jo slå begge vegar med ungane. Må jo vere ideelt viss dei kan sove mesteparten av vegen...
 
Jeg vil lanserer et tredje alternativ - Hurtigruten (med bilen) en av veiene. Blir kanskje dyrt når man er en familie, men synes selv det er en fin opplevelse med masse flott å se på underveis. Behøver ikke bestille fullpensjon og da er det en del billigere enn jeg først forventet i alle fall.
 
Eg og heller litt mot å kjøre, det er jo ein fin tur og.

Er det nokon som har prøvd å kjøre mest om kvelden/natta når sånne små vanlegvis søv? Eg ville hatt null problem med å kjøre ei natt, men det kan jo slå begge vegar med ungane. Må jo vere ideelt viss dei kan sove mesteparten av vegen...
Vi har reist på bilferie der vi hovedsakelig har kjørt på kveld og natt. Vi var i aktivitet hele dagen, og startet kjøringen etter middagsmat og stell ca kl 19. Ungene sovnet etter et kvarter og sov hele kjøreturen. Kjørte til rundt kl 3 på natten før vi stoppet for å campe, bar sovende unger over til soveplass. Det gjentok vi hele veien gjennom landet, begge veiene!
Ungene fikk en fantastisk bilferie, for etter tre uker hadde de ikke hadde mye våkentid i bilen :p
 
Hadde nok kjørt. Vi dro til Danmark med 12 timer effektiv kjøring med bår fra gøteborg. Da var yngste 6 mnd og eldste 3 år. Er det noen mulighet for å kjøre om natta og den som kjører sover på dagen?
 
kjøre :)

vi tenkte å kjøre i jula, da er baby 4-5mndr gammel, men siden vi fikk tak i billige flybiletter så blir det fly istede så vi får bedre tid
 
Hadde nok kjørt. Vi dro til Danmark med 12 timer effektiv kjøring med bår fra gøteborg. Da var yngste 6 mnd og eldste 3 år. Er det noen mulighet for å kjøre om natta og den som kjører sover på dagen?
Ja, det er absolutt en mulighet. Vi skal jo besøke besteforeldre, så dei kan overta ungane når vi kjem fram, så vi kan sove.

Mulig vi prøver oss på det. Kjører om ettermiddagen og satsar på å kjøre meir eller mindre i ett. Og så får vi heller ha ein plan b viss det skulle skjære seg totalt.
 
Jeg ville kjørt, er greit å kunne bevege seg når man kommer frem, kollektivtrafikken utenfor de største byene e jo ikke mye å skryte av.
Vi har selv brukt å kjøre endel med lille, er 7 timer i bil til mine foreldre og det har blitt noen turer. Bruker å kjøre på ettermiddagen, når hun er sliten, har med en iPad, så hun får se på, og har henne i pysjen. Så kjører vi utover kvelden og natten [emoji4]
 
Ville kjørt. Kjør mtp barna, og ta så mange stopp som barna trenger. Vi har jo et såpass flott land, og med litt planlegging kan dere legge inn noen stopp hvor det er gøy for ungene og mye spennende å se på!
 
Vi reiste Bergen-Bodø i fjor sommer. Løste det ved at jeg tok med meg barna (da 4 og 9) på flyet og min mann kjørte bilen. Kort reise for oss og perfekt å ha bil på ferie :) I år sender vi barna på fly alene (bestemor henter på flyplassen), så tar vi voksne reisen med bil og får en barnefri overnatting på kjøpet God ferie!
 
Back
Topp