Fedrekvote

Maispiren

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Beklager langt innlegg, les om du vil, la vær hvis du driter i dette.[emoji6]

Nå gjør jeg meg sikkert upopulær, men det får så være. Det er bestemt at fedrekvoten skal økes til 14 uker. I og for seg er jo dette en bra tanke. Jeg er absolutt for at fedre skal få delta på lik linje med mødre i barnas liv! MEN det finnes så få muligheter for unntak og overtakelse av fedrekvoten til mor.

Vi f eks, mannen driver eget firma, han hadde gradert uttak i høst på 15 uker med 4 dager i uka. Dette gjorde at hans firma nesten gikk konkurs, og fikk en kraftig knekk, ligger laaaangt bakpå nå.. og han har sagt at han ikke kan gjøre det samme igjen. Hvilket betyr, at dersom jeg skal komme meg i jobb for å klatre på karrierestigen som de så fint sier, må barnet i bhg 4 dager i uka fra ca 8 mnd. Noe vi ikke ønsker. Amming er anbefalt frem til 1 år MINST og det akter jeg ikke å gi opp. Uten nattamming hadde vi aldri amma i over et år.. jeg blir frustrert fordi jeg ønsker å være hjemme/at barnet skal være hjemme frem til minst 15 mnd. Og dersom dette skal gå opp i opp må jeg enten jobbe en dag i uka(lite aktuelt) eller ta permisjon uten lønn.. er det dette politikerene ønsker? At jeg skal miste pensjonspoeng, rettigheter og falle utenfor arb. Livet fordi far på død og liv må være hjemme 14 uker?? Jeg vet ikke hvor jeg vil. Men jeg er frustrert, oppgitt og syns det er trist at det ikke blir tatt hensyn til de som ikke har en stabil jobb, der fravær ikke kan erstattes med en vikar... og han jobba strengt tatt mer enn lovlig i høst, noe nav ser strengt på. Men hadde han ikke gjort det hadde det ikke vært noe firma igjen nå for å si det sånn.

Rett før jeg skriver brev til kongen ass[emoji23][emoji12]
 
Er det vedtatt? Trodde det bare var fremmed som et forslag..

fryktet at den skulle økes nettopp pga amming.. jeg måtte slutte med mye av ammingen pga jobb sist. Nytter ikke med ammepermisjon når du pendler og bruker to timer av dagen på reisevei til jobb.. klarte å tviholde på to amminger i døgnet (morgen og kveld) fra jeg begynte å jobbe i august til junior ble ett i oktober. Jeg er ikke gira på mindre lønn, så uaktuelt å ta ulønnet permisjon.. det skuffer meg skikkelig at det er så mye «press» på amming men samtidig så fratar de oss muligheten til å amme så lenge som anbefalt..

likestilling bør ikke handle om at mor og far skal få likt. Det bør handle om at man anerkjenner at vi er forskjellige og dekker ulike behov til barna våre..
 
Jeg synes utganspunktet det er helt supert hvis det kan deles likt og at det er mer og mer fokus på at far er en del av svangerskap, oppdragelse, permisjon etc.

MEN unntakene burde favne bredere. Nettopp slik at man får planlagt fra familie til familie. Alle situasjoner er unike. Om det er sykdom, jobb, økonomi etc..

Her har vi et problem andre veien. Mannen ønsker mer permisjon, men vi er nå usikre på om vi kan få det til da jeg ikke oppfyller unntakene for fellesperioden.

Så kanskje regjeringen kunne fokusere litt mindre på telling av uker og litt mer på tilpasning til den enkelte familie.. Og ikke minst legge litt ressurser i utdanning av noen av disse menneskene som skal sitte å svare på spørsmål fra oss. Jeg har fått enormt mye «vet ikke», «det kan jeg ikke svare på», «setter deg videre».
 
Tenker at det er bra begge foreldre får tid med den lille, men det må kunne tilpasses den enkelte familie for det er så enormt store variasjoner i hva som passer. Også må ikke likestillingen gå på bekostning av mors helse (som definitivt kan sitte i mer enn 6 måneder etter en fødsel), amming og barnets behov for hovedomsorgsperson første leveår.
 
Slår i kraft juli 2018
Men er det vedtatt eller bare fremmet? Har ikke klart å finne noe på NAV og jeg mener det burde stå at det vil tre i kraft dersom det er avgjort..
 
Slår i kraft juli 2018
Ah. Okei.

Jeg er enig i at det burde være opp til den enkelte familie. Vi delte permisjonen 50/50 med snuppa fordi det passet vår familie da. Det betyr absolutt ikke at det passer for andre - eller for oss neste gang forsåvidt.
 
Fant dette på NAV sine sider (sist endret 09.01.18):

0143518e4d08f80fc89108000ce02ed3.png
 
Irriterer meg så mye dette her, det burde være opp til hver familie hvor mye permisjon mor skal ha, og hvor mye far skal ha..! Jeg må ta ulønnet perm for å amme i 1 år, dette gjorde jeg sist også, å far syns 10 uker eg nok, så irriterende å måtte ta 14 å mor får mindre!
 
Jeg synes utganspunktet det er helt supert hvis det kan deles likt og at det er mer og mer fokus på at far er en del av svangerskap, oppdragelse, permisjon etc.

Men må far ha permisjon for å kunne ta mer del i oppdragelsen? Ganske frustrerende for mor (min erfaring) å få den delen av permisjonen hvor mor mer eller mindre er en matstasjon, og når barnet endelig blir stor nok til litt mindre pupp og litt mer fast føde - da skal far ta over stafettpinnen å gjøre morsomme ting med barnet sitt mens mor må stresse for å rekke amming før jobb (kanskje pumpe på jobb), forte seg hjem for å amme litt mer og kanskje få en liten time med kos før leggetid og mer amming..

Misforstå meg rett altså Det er topp med muligheten for at man kan dele likt, men jeg synes ikke man skal tvinge mor tilbake i arbeid for tidlig. Skulle jeg begynt på jobb en måned tidligere sist, så måtte jeg tatt med kidden på jobb - ammet fremdeles annenhver time på dagtid på den tiden.
 
Men må far ha permisjon for å kunne ta mer del i oppdragelsen? Ganske frustrerende for mor (min erfaring) å få den delen av permisjonen hvor mor mer eller mindre er en matstasjon, og når barnet endelig blir stor nok til litt mindre pupp og litt mer fast føde - da skal far ta over stafettpinnen å gjøre morsomme ting med barnet sitt mens mor må stresse for å rekke amming før jobb (kanskje pumpe på jobb), forte seg hjem for å amme litt mer og kanskje få en liten time med kos før leggetid og mer amming..

Misforstå meg rett altså Det er topp med muligheten for at man kan dele likt, men jeg synes ikke man skal tvinge mor tilbake i arbeid for tidlig. Skulle jeg begynt på jobb en måned tidligere sist, så måtte jeg tatt med kidden på jobb - ammet fremdeles annenhver time på dagtid på den tiden.

Nei, oppdragelse var kanskje en kjapt og dumt ord. Men være med å forme og få mer tid til å se oppveksten det første året når alt endrer seg så fort.

Som jeg skrev synes jeg det er flott at det deles mer likt, men at det burde vært større rom for unntak.

Her ville far veldig gjerne vært hjemme de første ukene og gjerne hele permisjonen. Jeg hadde allikevel kunne ammet da jobben min er fleksibel. Det hadde også vært bedre både praktisk og økonomisk med tanke på de 3 barna vi har fra før. Men det går ikke pga reglen om de første 6 ukene. Man er forskjellige og alle har forskjellige situasjoner, så jeg tenker man bare burde kunne fordele de tildelte ukene som man ville selv og som passet best for familiesituasjonen.
 
I 2014 var det 14 uker på far. Synes det er frustrerende at de endrer fram og tilbake hele tiden...
 
Back
Topp