Fast føde og amming

Elisabethh

Gift med forumet
Julibaluba 2017
Marsipanene 2019
❤ Aprilbarna19 ❤
På 8 mnd kontrollen denne uka snakka jeg med helsesøster om fast føde og ammingen. Vi er bare 2 mnd inn i fast føde, og er oppe i 3 måltider pluss litt mellommåltider med litt frukt. Vi har falt pittelite ned på kurven, men dette sa helsesøster sikkert var pga økt aktivitet. Er på ca 3 uker med krabbing og reiser seg opp med støtte hele tida.
Helsesøster spurte hvor mye vi ammer, og jeg svarte ca annenhver time som før vi starta med fast føde, noe som helsesøster syns var mye. Egentlig er det ikke så mye når man teller over antall ganger, ammer kl 08, 10, 12, 14, 16 og 19. Det er 6 ganger. Så soves det fra ca 19:30-07:30. Fast føde er kl 09, 01 og 17. Til frokost går det ned 1/2 skive med leverpostei og ca 2 båter appelsin. Lunsj har vi grove vafler av hirsemel, olje, vann og egg, med sviskemos som «syltetøy» på. Middag spises samme som oss, og i går passet jeg på å ha litt mer oversikt over hvor mye, og det gikk ned ett fiskestykke + litt til og litt grønnsaker. Til sammenlikning spiste jeg selv bare ett fiskestykke. Altså spises det mest til middag, og ganske bra da. Vi har også kjøtt de fleste dagene, og det spises bra da også.
Så det jeg vil frem til er at helsesøster fikk vite det spises godt til middag, mindre til frokost og lunsj, og jeg passer på å gi jernrike matvarer. Men allikevel syns helsesøster at vi ammer vel mye, og bør kutte ned fra 6 til 4 amminger i døgnet. Jeg spurte henne om ikke morsmelk skulle være hovednæringen til de er 1 år, noe hun avfeide. Hun mente at med å gi mindre morsmelk, vil det spises mer fast føde. Og nå var tida for å trappe ned på morsmelk, som hun sa hadde lite jern, for å få i barnet mer jern. Jeg sa jeg ikke er bekymra for jernlagrene, for ungen spiser jo mye kjøtt som har jern i seg, og vi gir mat med C-vitamin for å hjelpe på opptaket til brødmåltidene. Paprika, appelsin og kiwi er favorittene der.
Jeg prøvde i går å bytte om på ammingene og lunsjen. Altså lunsj tolv (da 2 timer siden amming), og amming ett i stedet. Ble ikke spist noe mer til lunsj, og jeg endte bare opp med skikkelig spreng.
Jeg skal også begynne å jobbe om 1,5 mnd, så det stresser meg litt. Men jeg kan pumpe og jeg har 2 timer ammefri til barnet er 2 år.
Men skal jeg høre på helsesøster eller gjøre det vi gjør nå? Hva blir riktig?
 
På 8 mnd kontrollen denne uka snakka jeg med helsesøster om fast føde og ammingen. Vi er bare 2 mnd inn i fast føde, og er oppe i 3 måltider pluss litt mellommåltider med litt frukt. Vi har falt pittelite ned på kurven, men dette sa helsesøster sikkert var pga økt aktivitet. Er på ca 3 uker med krabbing og reiser seg opp med støtte hele tida.
Helsesøster spurte hvor mye vi ammer, og jeg svarte ca annenhver time som før vi starta med fast føde, noe som helsesøster syns var mye. Egentlig er det ikke så mye når man teller over antall ganger, ammer kl 08, 10, 12, 14, 16 og 19. Det er 6 ganger. Så soves det fra ca 19:30-07:30. Fast føde er kl 09, 01 og 17. Til frokost går det ned 1/2 skive med leverpostei og ca 2 båter appelsin. Lunsj har vi grove vafler av hirsemel, olje, vann og egg, med sviskemos som «syltetøy» på. Middag spises samme som oss, og i går passet jeg på å ha litt mer oversikt over hvor mye, og det gikk ned ett fiskestykke + litt til og litt grønnsaker. Til sammenlikning spiste jeg selv bare ett fiskestykke. Altså spises det mest til middag, og ganske bra da. Vi har også kjøtt de fleste dagene, og det spises bra da også.
Så det jeg vil frem til er at helsesøster fikk vite det spises godt til middag, mindre til frokost og lunsj, og jeg passer på å gi jernrike matvarer. Men allikevel syns helsesøster at vi ammer vel mye, og bør kutte ned fra 6 til 4 amminger i døgnet. Jeg spurte henne om ikke morsmelk skulle være hovednæringen til de er 1 år, noe hun avfeide. Hun mente at med å gi mindre morsmelk, vil det spises mer fast føde. Og nå var tida for å trappe ned på morsmelk, som hun sa hadde lite jern, for å få i barnet mer jern. Jeg sa jeg ikke er bekymra for jernlagrene, for ungen spiser jo mye kjøtt som har jern i seg, og vi gir mat med C-vitamin for å hjelpe på opptaket til brødmåltidene. Paprika, appelsin og kiwi er favorittene der.
Jeg prøvde i går å bytte om på ammingene og lunsjen. Altså lunsj tolv (da 2 timer siden amming), og amming ett i stedet. Ble ikke spist noe mer til lunsj, og jeg endte bare opp med skikkelig spreng.
Jeg skal også begynne å jobbe om 1,5 mnd, så det stresser meg litt. Men jeg kan pumpe og jeg har 2 timer ammefri til barnet er 2 år.
Men skal jeg høre på helsesøster eller gjøre det vi gjør nå? Hva blir riktig?
Har ikke noe fornuftig å komme med, blir stressa av å lese det du skriver. Vi er i samme situasjon med mye amming og ikke så nye fast føde. Har liksom tenkt at så lenge maten er jernrik og med C-vitamin så klarer hun seg bra, men blir usikker når helsesøstera di mener noe annet. Spent på hva mi sier om et par uker :wideyed: og bare fire amminger til dagen, hvordan skal jeg få det til o_O
 
HS kan ta seg en bolle mens hun leser retningslinjene sine på nytt - morsmelk (mme) skal være hoveddelen av næringsinnholdet hele første leveår. Så ingen grunn til å stresse. Tilby fornuftig mat og amme så mye dere vil.

Min gutt nedjusterte amming på dagtid til fordel for fast føde selv når han var ca 11 måneder, det hadde jo tvunget seg frem tidligere om jeg hadde begynt i jobb, men han fikk styre selv og det gikk finfint det og :)
 
Min helsesøster er også enig i at fast føde skal ta over for morsmelk. Hun kan ta seg en bolle.
Jeg kan ikke tvinge babyen min til å spise mer, da blir hun bare sint. Jeg vil ikke gi henne et negativt forhold til mat.

Ja, jeg har prøvd nå i to dager å få henne til å spise mer fast føde med å bare bytte på amming og fast føde, slik at det blir 2 timer mellom amming og fast føde, ikke 1 time. Det hjelper ikke! Vi ender bare opp med at jeg får spreng. Og vi må da ta to amminger etter hverandre med time mellom slik at vi ikke ender opp med mindre melk og da mindre mat totalt sett. Jeg vil jo ikke ha mer fall på kurven, selv om det ikke var mye. Vi har matglede, og jeg får ikke ungen til å spise mer enn hun gjør. Jeg kan ikke begynne å mate heller, blir litt spesielt etter at hun i 2 mnd har spist selv! Vi går etter metoden BLW. Hun regulerer jo selv, og når hun er mett, er hun mett. Jeg nekter å lære ungen min å overspise. Skal jeg liksom innføre et 4.måltid? Jeg syns dette er vanskelig siden jeg også stresser veldig med at jeg snart begynner å jobbe. Jeg vil jo at hun skal spise mer slik at det blir lettere for pappaen i pappapermisjon, men vi kan som sagt pumpe masse. Har pumpa før, så vet det går greit. Spørsmålet er bare om hun blir sur om hun får melka fra flaske og ikke rett fra kilden.
 
Vi ammer ca kl 06. Står opp og spiser 1 skive med leverpostei kl 7.30, han får da vann, men vil gjerne ha pupp kl 09. Så sover han, og våkner til lunsj kl 11-ish. Da er d grøt/brød/smoothie eller noe sånt, og pupp. Såååå er d er soving til kl 16, middag, vann og pupp, og grøt kl 18.30 med pupp kl 18.45/19.00. Han spiser OFTE på natt, fordi han er tørst! Han har matvett til tusen, og puppevett! Men han spiser mest mat på dag, og pupp mest på natt! Jeg har latt han styre alt selv, og vil han ikke ha mat, så er det også greit! Har 8mnd kontroll om et par uker, og stresser ikke med den vekta! Han er tykk og god med bilringer på armer og ben :) jeg vil ha matglede!
Følg magefølelsen din! Når du begynner å jobbe, så vil ho nok spise mer :)
 
Skummelt at helsesøster har så liten peiling på amming og kosthold.
Amme så mye barnet vil, tilby fast føde etterpå.
Barnet skal lære selvstyring, og morsmelken er ikke tom for næring bare fordi barnet er over 6 mnd.
Be denne HS snurpe igjen smella. ;)
 
HS kan ta seg en bolle mens hun leser retningslinjene sine på nytt - morsmelk (mme) skal være hoveddelen av næringsinnholdet hele første leveår. Så ingen grunn til å stresse. Tilby fornuftig mat og amme så mye dere vil.

Min gutt nedjusterte amming på dagtid til fordel for fast føde selv når han var ca 11 måneder, det hadde jo tvunget seg frem tidligere om jeg hadde begynt i jobb, men han fikk styre selv og det gikk finfint det og :)

Godt det ikke bare er meg som mener helsesøster er helt på viddene. Men da fortsetter vi som før. Hun er lang og slank, og veldig aktiv. Så jeg vil ikke gi henne mindre melk. Hun spiser jo ikke på natt, så må ta alt på dagen.
Og helsesøster var litt bekymra for at hun ikke fikk grøt. Men hun vil ikke ha. Og kjøtt er vel en bedre kilde til jern enn grøt?
 
Er helsesøster 80 år? o_O
Kjøtt, egg og leverpostei+sitrusfrukt er en mye bedre kilde til jern enn grøt. Hva er det med norske folk og grøt egentlig? Jenta di spiser jo korn, bare i vaffelform. Høres jo ut som hun er veldig godt i gang med fast føde, mestrer mange smaker og konsistenser, og spiser variert. At dere i tillegg pupper mye er jo helt supert!

Altså, her har vi noen som følger alle retningslinjene for barnets kosthold, får det til og trives med det, og så kommer helsesøster og kritiserer og skaper bekymringer... jeg er rystet!
 
Godt det ikke bare er meg som mener helsesøster er helt på viddene. Men da fortsetter vi som før. Hun er lang og slank, og veldig aktiv. Så jeg vil ikke gi henne mindre melk. Hun spiser jo ikke på natt, så må ta alt på dagen.
Og helsesøster var litt bekymra for at hun ikke fikk grøt. Men hun vil ikke ha. Og kjøtt er vel en bedre kilde til jern enn grøt?

Som Timian sier; grøt er ikke nødvendig. Det er tungt fordøyelig også..
Grønnsaker og kjøtt er veldig fine kilder til jern, og egg også. :)
 
Er helsesøster 80 år? o_O
Kjøtt, egg og leverpostei+sitrusfrukt er en mye bedre kilde til jern enn grøt. Hva er det med norske folk og grøt egentlig? Jenta di spiser jo korn, bare i vaffelform. Høres jo ut som hun er veldig godt i gang med fast føde, mestrer mange smaker og konsistenser, og spiser variert. At dere i tillegg pupper mye er jo helt supert!

Altså, her har vi noen som følger alle retningslinjene for barnets kosthold, får det til og trives med det, og så kommer helsesøster og kritiserer og skaper bekymringer... jeg er rystet!

Faktisk ikke 80 nei, da hadde jeg byttet tvert!
Kjente jeg følte meg trygg på at jeg gav mye variert og sunn mat. Vi lager alt fra bunnen, og hun har allerede vært gjennom alle de typisk allergen-matvarene som skalldyr, egg, nøtter osv.. Og ja, hun spiser korn i form av brød og grove vafler. Vafler tar vi fordi hun ikke er så glad i brød og da kan jeg lage litt mat som går lettere ned til lunsj. Brød vil vi fortsette med fordi vi ønsker hun skal vende seg til det, og vi begynner å se fremgang på brødspisinga.
Jeg føler selv at vi er godt i gang, og vi har ei jente som elsker mat. Vi har matglede, og hun smaker på alt. I tillegg er morsmelk helt tydelig fortsatt en favoritt.
Jeg syns det var veldig merkelig at helsesøster så tydelig ikke hadde hørt om at morsmelk skal være hovedmaten til 1 år. Og jeg ble nesten sett på som rar som ammet så mye. Jeg syns faktisk ikke vi ammer så mye, tenker jo på hvor liten magesekk de små faktisk har. Og det at hun faktisk ikke spiser noe på natt, utenom når vi har utviklingstrinn.
Jeg forstår heller ikke dette grøtmaset. Det er mange land der de ikke gir grøt, og det er ikke sånn at de har jernmangel alle sammen. Og det grøtmaset kommer ikke bare fra helsesøster, men også andre som ikke forstår seg på at vår baby klarer å spise mat i biter.
Ja, helsesøster fikk meg faktisk til å bli såpass usikker at jeg bytta om på måltidene for å se om hun ville spise mer fast føde, helt uten resultat. Jeg tror heller nå at hun spiser mer fast føde når hun er klar for det. Det er en tilvenning, og i starten er nok det å spise mest en artig lek for babyen, der den får ta og klemme på ulike konsistenser og putte i munnen og smake.
Nå vet jeg bedre, og helsesøster får forholde seg til å gi vaksiner, måle, veie og dele ut brosjyrer. Kosthold klarer vi helt fint selv, og trenger vi hjelp der, så blir det heller å få råd hos noen som kan kosthold. Kjenner jeg blir litt sur når folk prøver å sette meg ut og få meg til å føle meg usikker helt uten grunn.
 
Faktisk ikke 80 nei, da hadde jeg byttet tvert!
Kjente jeg følte meg trygg på at jeg gav mye variert og sunn mat. Vi lager alt fra bunnen, og hun har allerede vært gjennom alle de typisk allergen-matvarene som skalldyr, egg, nøtter osv.. Og ja, hun spiser korn i form av brød og grove vafler. Vafler tar vi fordi hun ikke er så glad i brød og da kan jeg lage litt mat som går lettere ned til lunsj. Brød vil vi fortsette med fordi vi ønsker hun skal vende seg til det, og vi begynner å se fremgang på brødspisinga.
Jeg føler selv at vi er godt i gang, og vi har ei jente som elsker mat. Vi har matglede, og hun smaker på alt. I tillegg er morsmelk helt tydelig fortsatt en favoritt.
Jeg syns det var veldig merkelig at helsesøster så tydelig ikke hadde hørt om at morsmelk skal være hovedmaten til 1 år. Og jeg ble nesten sett på som rar som ammet så mye. Jeg syns faktisk ikke vi ammer så mye, tenker jo på hvor liten magesekk de små faktisk har. Og det at hun faktisk ikke spiser noe på natt, utenom når vi har utviklingstrinn.
Jeg forstår heller ikke dette grøtmaset. Det er mange land der de ikke gir grøt, og det er ikke sånn at de har jernmangel alle sammen. Og det grøtmaset kommer ikke bare fra helsesøster, men også andre som ikke forstår seg på at vår baby klarer å spise mat i biter.
Ja, helsesøster fikk meg faktisk til å bli såpass usikker at jeg bytta om på måltidene for å se om hun ville spise mer fast føde, helt uten resultat. Jeg tror heller nå at hun spiser mer fast føde når hun er klar for det. Det er en tilvenning, og i starten er nok det å spise mest en artig lek for babyen, der den får ta og klemme på ulike konsistenser og putte i munnen og smake.
Nå vet jeg bedre, og helsesøster får forholde seg til å gi vaksiner, måle, veie og dele ut brosjyrer. Kosthold klarer vi helt fint selv, og trenger vi hjelp der, så blir det heller å få råd hos noen som kan kosthold. Kjenner jeg blir litt sur når folk prøver å sette meg ut og få meg til å føle meg usikker helt uten grunn.
Det er nok trygt for dem å anbefale å gi grøt som sikringskost, det er jo tilsatt jern, og enkelt å gjennomføre for foreldre som ikke har spesielt stor interesse for eller kunnskap om kosthold. Men du er jo ikke i den kategorien forelder.

Hadde selv en liten spisevegrer som ikke ville ha grøt (eller MME), og i samråd med spesialsykepleier siktet vi oss inn på nettopp et sånt kosthold som du beskriver (bare at vi ikke fikk det til halvparten så bra engang, heh). Det forholdet til mat som ungen din har høres jo helt herlig ut. Og mangelsykdommer blir det nok garantert ikke :p
 
Det er nok trygt for dem å anbefale å gi grøt som sikringskost, det er jo tilsatt jern, og enkelt å gjennomføre for foreldre som ikke har spesielt stor interesse for eller kunnskap om kosthold. Men du er jo ikke i den kategorien forelder.

Hadde selv en liten spisevegrer som ikke ville ha grøt (eller MME), og i samråd med spesialsykepleier siktet vi oss inn på nettopp et sånt kosthold som du beskriver (bare at vi ikke fikk det til halvparten så bra engang, heh). Det forholdet til mat som ungen din har høres jo helt herlig ut. Og mangelsykdommer blir det nok garantert ikke :p

Ja, men helsesøster fikk detaljert beskrivelse av kostholdet, og hun uttrykte likevel bekymring pga manglende grøt, og mente derfor at vi måtte kutte ned på ammingene for å få i mer fast føde av det vi allerede gir. Som om grøten har så mye mer jern enn det vi gir. Jeg blir litt oppgitt kjenner jeg. Ved å kutte ned på morsmelk mente hun ungen ville bli sulten nok til å spise mer fast føde. Jeg får ikke ungen til å spise mer fast føde enn hun gjør, og hun spiser like mye som meg til middag. Jeg må la ungen putte mat inn i munnen selv. Begynner jeg å mate eller mase om å spise mer, så klusser jeg nok veldig til, og da mister vi nok den matgleden vi har. Og morsmelk virket faktisk ikke helsesøster til å mene særlig godt om. Hun sa det hadde lite jern (noe jeg er klar over), og når jeg sa vi har ammefri i to timer til ungen er to år, og at vi i hvert fall ønsker å amme til litt etter barnehagestart som blir når hun er ca 13 mnd, så virket hun ikke veldig enig med meg i at det kunne hjelpe på å gi antistoffer for å holde ungen mer frisk ved barnehagestart.
Jeg tenker at om ungen får mangelsykdommer av maten, så burde vi voksne fått det for lenge siden. Vi spiser jo akkurat det samme, bare at jeg spiser syltetøy på mine vafler og hun får sviskemos, hun ser ikke forskjellen (leste at babyer er ofte veldig opptatt av hva vi andre spiser, og vi må spise det samme, ellers vil hun heller ha vår mat). Jeg har lenge vært opptatt av godt kosthold og trening. Og derfor vet jeg mye om næringsinnhold i forskjellig mat og hva jeg må spise. Det er nok også derfor jeg er ekstra opptatt av å gi henne det som er anbefalt og at jeg har kjøpt inn mel med høyere innhold av jern bare pga henne. Planen var å lage barnematen selv, så endret jeg til å få lyst til å prøve BLW, og pappaen var den som måtte overtales i forhold til BLW. Men han så vi prøvde med mos og grøt som ikke gikk inn, og han så første gang jeg gav biter, og at det bare funka. Vi har begge vært veldig glad for at det ble BLW, og vi gleder oss over fremskrittene der vi ser hun får mer og mer kontroll på hendene og lærer seg å tygge maten.
Uansett, dette var siste gang vi tok imot råd fra helsesøster, neste gang skal jeg lukke ørene og nikke og si jaha. Egentlig litt dårlig gjort at hun skal få oss usikre i foreldrerollen. Det minner meg litt om en artig tekst jeg for en stund kom over om det å gi råd, og at folk får slutte å gi råd til folk som ikke har bedt om det, for det gjør en usikker. Det er nok av folk som skal gi råd til relativt nybakte foreldre, og folk tror liksom at vi trenger så sykt mye råd om alt mulig. Jeg vet jeg ikke er den eneste som er lei av at vi får råd fra alle kanter uten å be om det.
 
Morsmelk eller mme skal jo være hovednæringen til babyer fram til de blir ett år. Og hun sover 12 timer om natta, så hun trenger nok det hun får :)
 
Jeez jeg blir så sinnt på sånne helsesøstre! Amm i vei. Pupp er det beste barnet ditt kan få, og det er helt vanlig at barn ikke spiser så mye fast føde det første halve året. Fokuser på næringsrik mat, så blir det bra. Når det kommer til jobbstart så syns jeg du skal vurdere og se om babyen kan ta flaske og du får til å pumpe, så kan far gi et par måltider med morsmelk ;-)
 
Jeez jeg blir så sinnt på sånne helsesøstre! Amm i vei. Pupp er det beste barnet ditt kan få, og det er helt vanlig at barn ikke spiser så mye fast føde det første halve året. Fokuser på næringsrik mat, så blir det bra. Når det kommer til jobbstart så syns jeg du skal vurdere og se om babyen kan ta flaske og du får til å pumpe, så kan far gi et par måltider med morsmelk ;-)

Ja, vi øver på å ta flaske nå, selv om pappaen syns morsmelk er litt ekkelt. Jeg har prøvd å få han til å slutte å klage og gi ungen mat, og han klarte å gi litt. Han gir opp litt lett syns jeg, men jeg skal få henne til å ta melka fra tutekoppen, det har funka greit innimellom. Jeg får i hvert fall pumpa ut mye fortsatt, selv om det er lenge siden jeg hadde overproduksjon og vi måtte donere, noe som hjalp på alle symptomer, også den ekstreme vektøkninga vi hadde. Fikk ut 150 ml på ene sida en morgen, hun bare ville ha ene (noe som hender innimellom). Så har fryst ned til jobbstart! Usikker på hvor mye hun skal ha til hvert måltid da..
Vi spiser ganske næringsrik mat, fisk et par ganger i uka, og en del grønnsaker og all mat fra bunnen, noe helsesøster fikk høre. Så jeg kjenner på at helsesøster bare kan gjemme seg og heller oppdatere seg dersom hun skal fortsette å gi kostholdsråd. Ellers blir det litt at hun gjør folk usikre, og det syns jeg er ganske dårlig gjort! Hva gjorde folk før babygrøt liksom? Og hva med i andre land der de ikke gir grøt? Nei, den grøten er ikke så livsnødvendig som noen skal ha det til! Og jeg har ingen ting imot å amme, det er jo uansett kun på dagtid! Helsesøster kan heller komme med slike råd om nedtrapping til noen som ikke ønsker å amme!
 
På 8 mnd kontrollen denne uka snakka jeg med helsesøster om fast føde og ammingen. Vi er bare 2 mnd inn i fast føde, og er oppe i 3 måltider pluss litt mellommåltider med litt frukt. Vi har falt pittelite ned på kurven, men dette sa helsesøster sikkert var pga økt aktivitet. Er på ca 3 uker med krabbing og reiser seg opp med støtte hele tida.
Helsesøster spurte hvor mye vi ammer, og jeg svarte ca annenhver time som før vi starta med fast føde, noe som helsesøster syns var mye. Egentlig er det ikke så mye når man teller over antall ganger, ammer kl 08, 10, 12, 14, 16 og 19. Det er 6 ganger. Så soves det fra ca 19:30-07:30. Fast føde er kl 09, 01 og 17. Til frokost går det ned 1/2 skive med leverpostei og ca 2 båter appelsin. Lunsj har vi grove vafler av hirsemel, olje, vann og egg, med sviskemos som «syltetøy» på. Middag spises samme som oss, og i går passet jeg på å ha litt mer oversikt over hvor mye, og det gikk ned ett fiskestykke + litt til og litt grønnsaker. Til sammenlikning spiste jeg selv bare ett fiskestykke. Altså spises det mest til middag, og ganske bra da. Vi har også kjøtt de fleste dagene, og det spises bra da også.
Så det jeg vil frem til er at helsesøster fikk vite det spises godt til middag, mindre til frokost og lunsj, og jeg passer på å gi jernrike matvarer. Men allikevel syns helsesøster at vi ammer vel mye, og bør kutte ned fra 6 til 4 amminger i døgnet. Jeg spurte henne om ikke morsmelk skulle være hovednæringen til de er 1 år, noe hun avfeide. Hun mente at med å gi mindre morsmelk, vil det spises mer fast føde. Og nå var tida for å trappe ned på morsmelk, som hun sa hadde lite jern, for å få i barnet mer jern. Jeg sa jeg ikke er bekymra for jernlagrene, for ungen spiser jo mye kjøtt som har jern i seg, og vi gir mat med C-vitamin for å hjelpe på opptaket til brødmåltidene. Paprika, appelsin og kiwi er favorittene der.
Jeg prøvde i går å bytte om på ammingene og lunsjen. Altså lunsj tolv (da 2 timer siden amming), og amming ett i stedet. Ble ikke spist noe mer til lunsj, og jeg endte bare opp med skikkelig spreng.
Jeg skal også begynne å jobbe om 1,5 mnd, så det stresser meg litt. Men jeg kan pumpe og jeg har 2 timer ammefri til barnet er 2 år.
Men skal jeg høre på helsesøster eller gjøre det vi gjør nå? Hva blir riktig?
Stol på deg selv og gjør det som føles riktig for dere:Heartpink Det høres ut som ganske gode måltider mtp at dere kun er to mnd inn i fast føde, og WHO anbefaler mm som hovednæring til barnet fyller ett år. Her er det din hs som enten er gammeldags, eller lite oppdatert! Det er kun ved vedvarende lite vektoppgang at man må iverksette tiltak, én kontroll er ikke noe å henge seg opp i når barnet brått er blitt mye mer aktivt! Til sammenligning er vi 4.5 mnd inn i fast føde og er oppe i 4 måltider per dag + mellommåltid med frukt, og mendgene som går ned her er ca samme som du beskriver. Vi ammer kun x1 på dagen, men til gjengjeld halve natta... Jeg har latt jenta mi styre dette helt selv og hun er skikkelig matvrak på dagtid, og puppeelsker på natt. Heldigvis er vår hs av den nyere sorten, og oppfordrer til å amme lenge, så vi får utelukkende tommel opp for at vi fortsatt ammer. Fortsett som før så lenge det kjennes riktig du, dette vet mammahjertet best!
 
Back
Topp