Fast føde - Hva?

Han har smakt på veldig mye nå, men kan jo ramse opp det han liker best.

Bakt søtpotet, pastinakkmos, gulrot og maismos (og diverse blandinger av disse med olivenolje), most banan, eple og pæremos, banan og avokadomos og grøt med sviskemos.

Ikke fan av smoothie poser eller maisstenger. Har kjøpt noen middagsglass, men ikke prøvd så mange enda.
 
Lagde kjøttgryte med lam i dag til han, virker som det var ok
 
Her har de fått grøt siden 4 mnd (blir 8 mnd 1.mars). I tillegg får de middag og frukt. Har også akkurat startet med å introdusere brødskive med pålegg.
 
Min likte forresten ikke havregrøten fra Nestle, så jeg begynte å lage grøt selv av havremel. Blandet den ut med utpumpet morsmelk i begynnelsen, men nå lager jeg bare med vann, men tilsetter mos av kokte, tørkede aprikoser. Er en del jern i tørket aprikos, så håper han får i seg nok jern på den måten.

Storesøster her fikk så og si bare hjemmelaget grøt av hirse eller havremel. Med en eller annen frukt- eller grønnsaksmos oppi. Hun har aldri hatt noen mangler. Jeg spurte helsesøster om dette under den innføringen til mat rundt 4 mnd, og hun sa at det var mer jern i kjøpegrøt, men at det var nok i hjemmelaget så lenge man hadde oppi en c-vitaminkilde. Så gutten din får nok i seg tilstrekkelig med jern:)

Denne gangen gir jeg kjøpegrøt kun fordi jeg er lat. Jeg innbiller meg at kjøpegrøten er mye søtere enn den hjemmelagde, selv med mos oppi. Og jeg liker egentlig ikke at lillesøster nå får i seg så innmari mye søtt og blir mest vant til det. Men sånn ble det nå denne gangen!
 
Her fullammer jeg nesten enda. Han får 1/2 posjon grøt på kvelden og smaker oss litt frem til grønnsaker enda.

Har prøvd svisker, aprikos, søtpotet og gulerot. Går mest i sviskemos til grøten.
 
Vi begynte så smått med smaksprøver på fruktmos da han var 4 måneder. Det var for tidlig, han brakk seg og forsto ikke hvordan han skulle svelge det. Til jul begynte vi med smaksprøver på grøt. Det gikk bedre. Nå som han er 6 måneder, er tilstanden sånn:

Ris/maisgrøt=ok
Havregrøt=godt
Havregrøt med litt morsmelk i= terningkast 6!
Fullkornsgrøt=godt

Potet=ok
Gulrot=godt
Avocado=godt
Potet med broccoli=blir bare godtatt om det er morsmelk oppi
Blomkål=ÆSJ
Potet med kålrot=æsj

Banan=ok
Skrapet eple=godt
Svisker=spiser til mamma sier stopp!
Pære=nei takk...
Blåbær=går an

Han får enten 2 porsjoner grøt eller 1 grøt og 1 grønnsaker hver dag. Frukt får han oppi grøten eller som mos på skje.

Å drikke vann har han ikke helt forstått vitsen med enda, er jeg redd for. Er det innenfor å blande mme svakere enn på pakken for at han skal få nok væske etter et grøtmåltid?
 
Vi begynte så smått med smaksprøver på fruktmos da han var 4 måneder. Det var for tidlig, han brakk seg og forsto ikke hvordan han skulle svelge det. Til jul begynte vi med smaksprøver på grøt. Det gikk bedre. Nå som han er 6 måneder, er tilstanden sånn:

Ris/maisgrøt=ok
Havregrøt=godt
Havregrøt med litt morsmelk i= terningkast 6!
Fullkornsgrøt=godt

Potet=ok
Gulrot=godt
Avocado=godt
Potet med broccoli=blir bare godtatt om det er morsmelk oppi
Blomkål=ÆSJ
Potet med kålrot=æsj

Banan=ok
Skrapet eple=godt
Svisker=spiser til mamma sier stopp!
Pære=nei takk...
Blåbær=går an

Han får enten 2 porsjoner grøt eller 1 grøt og 1 grønnsaker hver dag. Frukt får han oppi grøten eller som mos på skje.

Å drikke vann har han ikke helt forstått vitsen med enda, er jeg redd for. Er det innenfor å blande mme svakere enn på pakken for at han skal få nok væske etter et grøtmåltid?

Har ikke kilde her, men mener bestemt at jeg har det fra gode kilder at hverken mme eller grøt bør vannes ut.

Husk at det er vann i grøten også.

Vet ikke hva som gjelder med mme, men med ved amming er det greit å ikke drikke vann i tillegg til mm.
 
Har begynt med skiver også no. Får ca 1/2 (uten skorpe sjølsagt). Stort sett berre med smør på, men prøvde idag med leverpostei, gjekk an. Men litt meir grimasar enn med smøret :p

Tips til andre babyvennlige pålegg?
 
Vi begynte med 4 mnd babygrøt. Nå spiser han middagen vi spiser, brødskiver, frukt og grønnsaker.

Favoritten sålangt er most banan.
 
Startet opp med smaksprøver på alt mulig. Nå spiser han enda mos. En vanlig lunsj er en blanding av søtpoter, pastinakk, gulrot og levermos med løk. Også pæremos til dessert. Fikk bananlapper her om dagen, var ikke det helt store, uvant konsistens. I dag har jeg bakt brød som jeg tenkte han skulle få smake på når han har blitt frisk og ikke hoster så voldsomt. Blir straks 8 mnd:)
 
Lagde hjemmelaget havregrøt som hun fikk til frokost i dag, det likte hun kjempegodt!

La havremel i vann i går kveld. Kokte den opp i stad med litt aprikos, la oppi morsmelk terning og most banan.
 
Har begynt med skiver også no. Får ca 1/2 (uten skorpe sjølsagt). Stort sett berre med smør på, men prøvde idag med leverpostei, gjekk an. Men litt meir grimasar enn med smøret :p

Tips til andre babyvennlige pålegg?
Most banan, most avokado, makrell i tomat? Litt mye salt i makrellen kanskje, så det bør en gjerne vente med. Hummus?
 
Back
Topp