Fast føde - Hva?

Molte

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Hva var det du startet med å gi babyen da du startet med fast føde/tenker å starte med?

Her er det bare amming enda, men tenker å starte opp snart. Hun blir 6 mnd i slutten av februar:happy:
 
Første smak var vel sviskemos. Grøt på andre.
Imponert over at du fortsatt fullammer!
Hun har alltid virket så fornøyd, så da har vi bare kjørt på med det:) Merker veldig godt at hun er interessert i/nysgjerrig på mat vi spiser.
 
Vi har testa gulrot, søtpotet, kokt eple, svisker, mango, brokkoli, erter, avokado, druer, banan, kiwi, potet, tomat, aprikos, blåbær, torsk og grøt. Under middels begeistra for noe i grunnen :p
Har fryst det meste i isbitformer, så hadde tenkt å blande litt av hvert når hun skulle få litt større porsjoner, men det stopper stort sett på en halv teskje :wacky: Skal lage pæremos og kålrabi snart, lite optimistisk til sistnevnte :woot: Har kjøpt frossen mango og, mangopure er det eneste hun spiser litt mer av.
Tror avokado, svisker og søtpotet var det vi begynte med :)
 
Startet med avokado, søtpotet, gulrot, sviske, banan og grøt. Fikk smake litt eggegule i dag. Tar 3 dager med testing på en ting før jeg prøver noe nytt for å observere evt reaksjoner/magevondt. Gått supert så langt:)
 
Har prøvd de fleste fruktmosene fra butikken som står 4 mnd på, pluss den med gulrot og potet. Siste likte han ikke, men frukt er godt.
Av grøt var han litt skeptisk til havre, og reagerte også med kraftig gulp noen timer etter. Grøten med ris, mais og banan liker han godt, og får en porsjon fast til kvelds.
I feederen har han fått banan, eple, agurk og tomat.
Og så får han smake mikroskopiske mengder av vår mat fra fingeren min.
Nå som han er 6 mnd har jeg kjøpt to middagsglass fra Hipp som han skal få prøve.
 
Fruktmos (heimelaga, av eple/pære).
Graut av havre med sviskemos i.
 
Begynte forsiktig med ulike moser av frukt og grønt. Etterhvert grøt og så middager. Får også smake på brødskalker o,l. Alt går ned bortsett fra banan! Han elsker middagsmat og sitter da å lager godlyder. Han blir 7 mnd i slutten av mnd.
 
Nestle grøt :)
Fruktmos
Eggeplomme :)
Avokado.

Var på 6 mnd kontroll i går, litt morsomt at de bare NÅ! MÅ! De ha mat, jernlagrene er tomme.
 
Sviskemos. Så søtpotet. Etterhvert gulrot, eple, pære, brokkoli, kylling, torsk.. Maisstenger og grøt inni der et sted. Og sist jordbær. Bør kanskje prøve noe nytt :p
 
Most potet med morsmelk. Most gulrot med litt rapsolje.
Etter hvert har vi prøvd andre grønnsaker og frukt, samt grøt. Det han liker best er fortsatt gulrot og potetmos, og han har begynt å like grøt nå (likte det ikke i starten, men etter at jeg begynte å blande den med aprikosmos liker han det godt, vet ikke om det er pga. mosen eller bare at han har smakt grøt mange nok ganger).
 
Prøvd nestle grøt og holle (bare hirse) så vidt fått inn en teskje, men ikke tålt noen av de...Har også prøvd banan, eplemos, søtpotet og gulerot, men bare kniper munnen igjen og synes ikke det er noe bra Hun kan sleike litt på en maispinne hvis hun er i godt humør... Har også hatt en del problemer med magen siste mnd, så nå prøver jeg et melkefritt kosthold for å se om det kan hjelpe... Litt spent på hvordan det skal gå, er 6,5 mnd nå...
 
Kjøpegrøten mild havre, sviske, eple og gulrot, aprikos, gulrot, søtpotet, fruktmosbeger fra hipp, hirsegrøt, hirsestenger, avokado, banan, potet. Egentlig bare frukten og hirsestengene som har falt i smak. Også har hun fått en gulrotstav å tygge og suge på innimellom, det er veldig populært.
 
Havregrøt, sviskemos, sviske og plomme på pose, grøt med ris, mais og banan. Bananpose fra ellas, pærepose, eplemos på glass, pæremos på glass, alt av klemposer som det står 4mnd på, most gulrot på glass, gulrot og potetmos på glass. Han har også begynt å spise litt baby ostepop av hirse og slike flate ovale blåbærkjeks. Har fått smake litt hjemmelagd lapskaus, most potet, kjøttkake og grønnsaker, kokt torsk med potet, brokkoli og litt usaltet smør. Får også smaksprøve på fingeren hvis vi spiser noe som ikke er så veldig salt eller krydret.
 
Min likte forresten ikke havregrøten fra Nestle, så jeg begynte å lage grøt selv av havremel. Blandet den ut med utpumpet morsmelk i begynnelsen, men nå lager jeg bare med vann, men tilsetter mos av kokte, tørkede aprikoser. Er en del jern i tørket aprikos, så håper han får i seg nok jern på den måten.
 
Gir alltid det som passer av maten vi spiser. Moser ingenting som vi ikke selv spiser most. Baby får i størst mulig grad holde selv, og vi putter aldri noe inn i munnen hens uten at hen fører det dit selv (ved å holde i skeia eller hånda som holder maten).

Banan, avokado, potet (i diverse former), gulrot, kålrot, fiskepinner, laks, agurk, kyllingfilet, skive med leverpostei, skive med makrell i tomat, kavring, pasta, egg, grøt, appelsin, brokkoli +++
 
Mos av gulrot, potet og pastinakk med litt usaltet smør og kaldpresset olivenolje var en stor hit!
 
Skjønner ikke hvorfor, men svaret mitt kom nederst på quoten:)
Prøvd nestle grøt og holle (bare hirse) så vidt fått inn en teskje, men ikke tålt noen av de...Har også prøvd banan, eplemos, søtpotet og gulerot, men bare kniper munnen igjen og synes ikke det er noe bra Hun kan sleike litt på en maispinne hvis hun er i godt humør... Har også hatt en del problemer med magen siste mnd, så nå prøver jeg et melkefritt kosthold for å se om det kan hjelpe... Litt spent på hvordan det skal gå, er 6,5 mnd nå...[/
Most potet med morsmelk. Most gulrot med litt rapsolje.
Etter hvert har vi prøvd andre grønnsaker og frukt, samt grøt. Det han liker best er fortsatt gulrot og potetmos, og han har begynt å like grøt nå (likte det ikke i starten, men etter at jeg begynte å blande den med aprikosmos liker han det godt, vet ikke om det er pga. mosen eller bare at han har smakt grøt mange nok ganger).
Prøvd mye forskjellig også! Håper det løser seg for dere snart og at dere finner ut av hva hun reagerer på:) Lykke til!
 
Back
Topp