Faddere til dåp

Smukka91

Glad i forumet
Marsboerne2017
Vurderer å spørre min far og samboeren sin far om å være fadder. Er dette normalt eller bør vi skille rollen som besteforeldre og faddre? Skal utenom ha min søster og samboeren sin søster som fadder
 
Syns det er helt innenfor jeg :)
 
Pappa er fadder på ene barnebarnet sitt [emoji846] opp til hver enkelt tenker jeg [emoji1360]
 
Fadderrollen har jo ingen praktisk betydning i dag, det er bare symbolsk, så det kan være hvem som helst. :)
 
Fadderrollen har jo ingen praktisk betydning i dag, det er bare symbolsk, så det kan være hvem som helst. :)
Det er ikke bare symbolsk. En fadder har ansvaret for å gi barnet opplæring i den kristne tro, og må derfor være medlem i Den norske kirke :)
 
Vi har brukt besteforeldre som noen av fadderne, tror det er ganske vanlig.:) De har ikke blitt de beste fadderne da. :p Besteforeldre er liksom besteforeldre uansett, og de gjør ikke forskjell på barnebarna. Dermed merker ikke mine barn hvem av dem som er hvem sin fadder på en måte. Jeg ser det er mer stas for barna med de fadderne de har for seg selv.
 
Det er ikke bare symbolsk. En fadder har ansvaret for å gi barnet opplæring i den kristne tro, og må derfor være medlem i Den norske kirke :)

Ja, symbolsk gjør man det. Man inngår ikke en kontrakt, eller binder seg til noe utover det symbolske. ;)
De trenger ikke være medlemmer i DNK, så lenge de er "kristne som ikke forkaster barnedåp."
...og det er det jo ingen som får sjekket. Ikke sjekker de heller, i flere tilfeller enn folk tror.
Så mange som døper uten å være kristne, er det mest sannsynlig enda flere faddere som ikke er kristne, og som aldri vil følge opp det symbolske ansvaret, i likhet med foreldrene.
 
Vil si at det ikke har så mye å si hvem som er faddere da det er som 87'modell sier, symbolsk. Med mindre dere er opptatt av at barnet skal få lærdom om den kristne tro osv. Da bør dere finne noen som har samme interessen.
 
Går fint, her valgte vi kun familie. Min bror og samboer sin bror, ikke kjærester osv
 
Min far og min mor er fadder til et hver av mine barn. :)
 
Helt innafor[emoji4] Jeg har begge mine bestemødre som fadre[emoji4]
 
Back
Topp