Førstegangs gravid

VVA

Andre møte med forumet
Tok graviditetstest i dag og den var positiv.
Jeg er 9 dager forsinket med mensen så tenkte jeg ville sjekke. Har også hatt mye kramper og stikking akkurat som mensensmerter som har vart ganske lenge, så tenkte at hvis graviditetstesten var negativ måtte jeg ringe legen og høre om det var noe annet galt med meg. Men testen var positiv gitt.

Jeg er nygift (giftet oss nyttårsaften) og vi hadde akkurat begynt å tenke på å bli gravide, uten å virkelig gå inn for å prøve. Vi er litt overveldet over at det gikk så fort, men overlykkelige[emoji4] og veldig spente og litt skremt! Vi er helt «grønne» på dette med graviditet. Vi har mange nære og kjente som er eller har nylig vært gravide, men det er noe helt annet å oppleve det selv!

Jeg sitter her med 100vis av spørsmål (noen sikkert kjempedumme) og har prøvd å lese meg opp litt men er så trøtt for tiden at jeg ikke får med meg noe særlig av det jeg leser[emoji28]

Jeg tok en test dagen før forventet menstruasjon og trodde den viste negativ, men da jeg i dag 9 dager senere uten tegn til mensen tok en ny test var den positiv. Jeg fant den gamle testen og den var svak positiv den også (var bare meg som hadde lest feil) og i dag var den veldig sterkt positiv.
Jeg føler meg fremdeles ganske usikker og tror jeg vil ta en test til i morgen sånn for sikkerhetskyld. Er vel mer for å roe nervene og usikkerheten tenker jeg.

Jeg går også på prednisolon (mot Bechets syndrom) og er med i ett studie på Haukeland sykehus som omfatter graviditet mens man går på prednisolon. Så i morgen etter den nye testen så må jeg nok ringe sykehuset og fortelle den gode nyheten.
Jeg bare håper alt er i orden og jeg ikke får noen komplikasjoner[emoji53]

Jeg er kommet i det stadiet i livet at jeg har følt meg klar til å bli mor en god stund allerede, men nå når jeg faktisk tilsynelatende er gravid, virker det helt surrealistisk og jeg føler meg så uvitende om alt. Hva gjør jeg nå? Hva må jeg tenke på nå det første trimesteret? Hvor lenge varer vært trimester? Hva kan jeg spise/ikke spise? Hva kan jeg drikke/ikke drikke? Hvor tungt kan jeg løfte? (Har en ganske fysisk jobb med en del tunge løft) Er det vanlig å føle seg så oppblåst og hard i magen? Jeg har vondt i brystene men kan ikke se noen forandring på dem. Hvor tidlig er det vanlig å kjøpe inn babyutsyr? -og hva trenger jeg?

Plutselig følte jeg meg så sykt lite forberedt på det neste steget i livet!

Jeg har aldri brukt denne appen før og tenkte egentlig bare skrive ett kort lite innlegg for å si hei, men det ble visst litt lenger [emoji28] sånn går det når hodet er fullt av tanker og spørsmål[emoji23]

Håper det er greit at jeg ble med i gruppa og håper jeg kan finne mye gode tips og god veiledning inn i mitt neste kapittelet i livet.
 
Gratulerer og velkommen hit :)
Jeg er også førstegangsgravid og føler det helt surrealistisk til tross for at vi har planlagt dette og slutta med p-piller i oktober :p
Anbefaler å bestille Svangerskapsboken fra Babyverden, den er gratis (betaler kun porto). Den inneholder informasjon om hver uke i svangerskapet og masse annen nyttig informasjon om det meste man måtte lure på :) Legger ved link: https://gobokhandelen.no/produkter/bok/svangerskapsboken-2016/
 
Gratulerer og velkommen hit :)
Jeg er også førstegangsgravid og føler det helt surrealistisk til tross for at vi har planlagt dette og slutta med p-piller i oktober :p
Anbefaler å bestille Svangerskapsboken fra Babyverden, den er gratis (betaler kun porto). Den inneholder informasjon om hver uke i svangerskapet og masse annen nyttig informasjon om det meste man måtte lure på :) Legger ved link: https://gobokhandelen.no/produkter/bok/svangerskapsboken-2016/


Tusen takk[emoji16]
Og takk for godt tips! Den er nå bestilt [emoji4]

Hvor mange tester tok du før du var 100% sikker på at du var gravid (om jeg får spørre)? Er det noe poeng at jeg tar ny test når jeg har fått 1-2 positive?
 
Last edited:
Gratulerer. Føler med deg. Er også førstegangs og skjønner ingenting [emoji23][emoji85]
 
Gratulerer så mye[emoji5][emoji5][emoji5] så flott at spiren satt så kjapt[emoji173]️[emoji173]️

Prednisolon brukes av mange ved ivf, så er hvertfall ikke skadelig i starten av svangerskapet! Men er sikkert litt avhengig av dose! Jeg bruker 5 mg pr dag[emoji5]
 
Gratulerer så mye[emoji5][emoji5][emoji5] så flott at spiren satt så kjapt[emoji173]️[emoji173]️

Prednisolon brukes av mange ved ivf, så er hvertfall ikke skadelig i starten av svangerskapet! Men er sikkert litt avhengig av dose! Jeg bruker 5 mg pr dag[emoji5]

Takk, ja det var overraskende kan man si[emoji28]

Er det de har sagt på sykehuset også. Jeg bruker også 5mg om dagen, så skal nok gå fint.
Grunnen til at jeg er med i den studien er i forbindelse med hva jeg bruker prednisolonen for, altså bechets syndromet. Er så lite studie på det at det føles veldig usikkert. Også er det jo betryggende med ekstra oppfølging gjennom graviditeten[emoji846]
 
Takk, ja det var overraskende kan man si[emoji28]

Er det de har sagt på sykehuset også. Jeg bruker også 5mg om dagen, så skal nok gå fint.
Grunnen til at jeg er med i den studien er i forbindelse med hva jeg bruker prednisolonen for, altså bechets syndromet. Er så lite studie på det at det føles veldig usikkert. Også er det jo betryggende med ekstra oppfølging gjennom graviditeten[emoji846]

Ah, skjønner[emoji5][emoji5] nei, ekstra oppfølging er jo bare positivt det tenker nå jeg! Og ikke minst betryggende[emoji5]
 
Gratulerer!
Om du ikke allerede tar folat burde du begynne med det. På matportalen.no står det om hva du ikke burde spise. Tror mange her kan skrive under på at det er helt normalt å være oppblåst og hard i magen.

Det finnes vel mange tips på nettet om hva man trenger til babyen, og en del av det er nok bortkastet. Er vel ganske individuelt når man begynner å handle inn til babyen. Før min første handlet jeg kun noen småting ca halvveis i svangerskapet. Nærmere slutten anskaffet jeg de litt større og dyrere tingene.
 
Gratulerer!
Om du ikke allerede tar folat burde du begynne med det. På matportalen.no står det om hva du ikke burde spise. Tror mange her kan skrive under på at det er helt normalt å være oppblåst og hard i magen.

Det finnes vel mange tips på nettet om hva man trenger til babyen, og en del av det er nok bortkastet. Er vel ganske individuelt når man begynner å handle inn til babyen. Før min første handlet jeg kun noen småting ca halvveis i svangerskapet. Nærmere slutten anskaffet jeg de litt større og dyrere tingene.

Tusen takk[emoji5]
Jeg tar allerede folat og har tatt det ganske lenge allerede. [emoji5]
Det var ett godt tips, tusen takk! Skal inn der å lese[emoji4]

Okey, så er ihvertfall ikke noe å stresse med enda. Bare synes det er så vannskelig å vite hva jeg faktisk trenger av diverse. Men det er jo veldig tidlig enda [emoji4]
 
Gratulerer så mye med spiren, og velkommen til oss [emoji173]️ Her er det lav takhøyde for å lufte alskens spørsmål og tanker, så vi får støtte oss på hverandre alle sammen [emoji4][emoji4]
 
Gratulerer så mye med spiren, og velkommen til oss [emoji173]️ Her er det lav takhøyde for å lufte alskens spørsmål og tanker, så vi får støtte oss på hverandre alle sammen [emoji4][emoji4]

Det er godt å høre[emoji5]
Tok ny test i dag og den var selvfølgelig positiv den å, så om jeg ikke var 100% sikker før så er jeg det nå. JEG er GRAVID!! Woooow! Surrealistisk!!
 
Det er godt å høre[emoji5]
Tok ny test i dag og den var selvfølgelig positiv den å, så om jeg ikke var 100% sikker før så er jeg det nå. JEG er GRAVID!! Woooow! Surrealistisk!!

Gratulerer så mye og velkommen hit! [emoji1]

Ømme bryster og treig mage her også, tror det er vanlige symptomer nå i starten :)
 
Gratulerer og velkommen :)
Lov å spørre om alt mulig når man er gravid ;)
Og husk at ingen spørsmål er dumme
 
Gratulerer! Er førstegangs selv og skjønner deg godt! Mange spørsmål hos meg også. Alt er litt skummelt og surrealistisk :):D
 
Gratulerer så masse [emoji4] Jeg er andregangs og husker godt hvordan det er med spørsmål første gangen. Ikke få panikk med alt det nye, men tenk at du har god tid til å finne ut av alt. Slapp av så godt du kan, og tenk at dei tar godt vare på deg med mange svangerskapskontroller [emoji6] Bare å spørre her viss det er noe du lurer på [emoji173]️
 
Gratulerer og velkommen til oss [emoji7] Føler med deg selv om dette er min nr 3! Lenge siden nr 2 kom til verden og føler meg som førstegangsgravid igjen [emoji23]
 
Back
Topp