Første time hos jordmor, fant ikke livmoren men fikk høre hjertelyden

Trollmorharsovnet

Forelsket i forumet
Hei alle! Har noen opplevd at jordmor ikke finner livmoren ved undersøkelse? Hun fant heldigvis hjertelyden til minien men ingen livmor..merkelig.. Husker fra sist at det ble nevnt noe om bakovervendt livmor,men magen min har jo en liten bul, er dette bare tarmer da? Kjente nesten hjertet stoppet når hun sa at hun ikke fant noe... Så det ble noen tårer når jeg fikk høre hjertelyden.
 
Hvor langt på vei er du? Det er jo ikke sikkert livmoren er så langt over symfysen ennå, og hvis den i tillegg er bakovervendt kan det sikkert være vanskelig. Jeg ser at de har forandret sf-skjemaet på helsekortet siden forrige gang for meg, nå er det ikke mulig å legge inn sf-mål før uke 23. Før det er det vel ikke så interessant. Det viktigste er jo at hun fant hjertelyden. [emoji4]
 
Hvor langt på vei er du? Det er jo ikke sikkert livmoren er så langt over symfysen ennå, og hvis den i tillegg er bakovervendt kan det sikkert være vanskelig. Jeg ser at de har forandret sf-skjemaet på helsekortet siden forrige gang for meg, nå er det ikke mulig å legge inn sf-mål før uke 23. Før det er det vel ikke så interessant. Det viktigste er jo at hun fant hjertelyden. [emoji4]
Jeg er 15+6 i dag, var der i går, 15+5 :) veldig spesielt at hun ikke kunne finne noe. Blir jo redd for at livmoren er knøttliten eller noe
 
Jeg er 15+6 i dag, var der i går, 15+5 :) veldig spesielt at hun ikke kunne finne noe. Blir jo redd for at livmoren er knøttliten eller noe
Knøttliten er den nok ikke! [emoji28] Men det er helt enorme forskjeller på når livmoren dukker opp, hvor langt oppe den er, og hvor godt den kjennes. Jeg vet at min er godt over symfysen nå, men jeg klarer ikke å kjenne kanten fordi den antakelig er akkurat der hvor jeg har mest fett på magen. [emoji12] Og det er vel sikkert derfor de ikke måler før man er halvveis og vel så det.
 
Jeg er 14+1 i dag, av og til kjenner jeg livmor godt, men nå er det flere dager siden sist, så er veldig variabelt her også :)
 
Jeg var hos jordmor på tirsdag og da slet hun med å finne hjertelyden. Jeg var så livredd , men heldigvis fant hun den til slutt [emoji7][emoji7][emoji7]
 
Veldig variabelt hvor godt jeg kjenner min livmor også =) Har du bakovervendt livmor vil det nok være ekstra vanskelig å finne den nå så tidlig =) Når jeg ligger på rygg har jeg kun bul om morgenen, når blæra er full. Det er livmoren. Resten av dagen har jeg en liten gravidmage, men det er nok bare tarmene som er pressa opp ja :p
 
Haha, huff, livmora mi er godt og vel i navlehøyde allerede [emoji85] men var sånn med de to andre mine også-jordmor mener det er fordi jeg er liten i høyden og har et kort liv [emoji6] men, hun syns nok den var litt høy på tross av dette, så hun er spent på termin etter oul. Uansett, tror det er helt normalt med stor variasjon såpass tidlig [emoji5]
 
Jeg var til første kontroll i uke 12 (18.april) hos legen. Er første graviditet, men hun kjente ikke på magen, hørte etter hjertelyd og slikt, bare tok blodprøver og fikk forskjellige papirer på kontroll fremover. Må man spørre om det for at de skal sjekke det? Skal til første UL 29.05 så er kjempespent på å høre hjertelyd og se bilder, siden eneste jeg vet om babyen til nå er positiv test/HCG nivå og ellers graviditet symtomer, men de fleste har gitt seg nå (ca siden uke 14). Har likevel de to siste ukene kjent en svak dirring nederst i magen, men om det er bevegelse eller andre ting aner jeg ikke :p
 
Jeg var til første kontroll i uke 12 (18.april) hos legen. Er første graviditet, men hun kjente ikke på magen, hørte etter hjertelyd og slikt, bare tok blodprøver og fikk forskjellige papirer på kontroll fremover. Må man spørre om det for at de skal sjekke det? Skal til første UL 29.05 så er kjempespent på å høre hjertelyd og se bilder, siden eneste jeg vet om babyen til nå er positiv test/HCG nivå og ellers graviditet symtomer, men de fleste har gitt seg nå (ca siden uke 14). Har likevel de to siste ukene kjent en svak dirring nederst i magen, men om det er bevegelse eller andre ting aner jeg ikke :p
Jeg er også førstegangs og har ikke fått høre hjertelyd og hun kjente ikke på mage. Når jeg var på kontroll var noe av det første hun sa at de ikke sjekket så tidlig, da det ikke var sikkert de fant hjertelyd og det kunne skape mer bekymring. Legen min sa forøvrig også at dette ikke ble sjekket før mye senere i svangerskapet da jeg var hos han i uke 8. Virker som er forskjellig praksis fra sted til sted eller person til person.

Jeg har heller ikke vært på UL enda og har ikke time før 12 juni. Er da akkurat halvveis i svangerskapet. Rart at det eneste "beviset" så langt er positiv test og litt større mage, men gleder meg veldig til å se den lille på UL :)
 
Nå føler jeg meg superheldig [emoji33][emoji33] jeg har fått sett nurket mitt hver gang jeg har fått vært hos fastlegen min [emoji7] ( jeg er førstegangs, og livredd noe skal gå galt )
Å hos jordmor sa hun at de lytta på hjertelyden hver gang.
Skal på oul 1 juni og da blir det 4 gang jeg får se lille nurket [emoji7]
 
Nå føler jeg meg superheldig [emoji33][emoji33] jeg har fått sett nurket mitt hver gang jeg har fått vært hos fastlegen min [emoji7] ( jeg er førstegangs, og livredd noe skal gå galt )
Å hos jordmor sa hun at de lytta på hjertelyden hver gang.
Skal på oul 1 juni og da blir det 4 gang jeg får se lille nurket [emoji7]
Har fastlegen din UL? Det er jo helt supert :) nå ble jeg litt misunnelig hehe...
 
Var på min første jordmor time i går. Jeg er 16+3 og hun fant både livmor og hjertelyd [emoji173]️ det kom noen gledestårer fra meg også første gang jeg fikk høre hjertelyd hos lege for noen uker siden, og det er lov [emoji173]️
 
Jeg var hos jordmor på tirsdag og da slet hun med å finne hjertelyden. Jeg var så livredd , men heldigvis fant hun den til slutt [emoji7][emoji7][emoji7]
Det opplevde jeg i dag også! Fy søren så grusomt det var. Lå bare og ventet og ventet. Tok 5 min før vi fant den. Huff!
 
Jeg ringte jordmor her i trondheim for å få en time, aller mest for å få høre hjertelyden. Da fikk jeg til svar at de aldri hører etter hjertelyd før uke 24... synes jo det er rart med tanke på at jeg ser at mange her inne skriver om at de allerede har fått høre hjertelyd. Flere som har fått dette til svar?
 
Jeg ringte jordmor her i trondheim for å få en time, aller mest for å få høre hjertelyden. Da fikk jeg til svar at de aldri hører etter hjertelyd før uke 24... synes jo det er rart med tanke på at jeg ser at mange her inne skriver om at de allerede har fått høre hjertelyd. Flere som har fått dette til svar?
Jm min sa hun normalt venta til etter uke 15. Ettersom jeg allerede har funnet den hjemme og kunne peke ut ca hvor den er så prøvde hun likevel - og fant den (14+0).

Men det er jo normalt med kontroll i uke 12, 18 og så 24? På 12 hører de normalt ikke etter, 18 er oul og så er det 24. Så med mindre du har ekstra oppfølging/går til flere kontroller før oul så får du ikke høre før uke 24....
 
Back
Topp