Første svangerskap, hjelp!

Lenita

Flørter med forumet
Oktobergull 2022
Halloooen damer! [emoji16]
Jeg er gravid for første gang, og har noen spørsmål som jeg håper at noen vil svare på.

Når er det vanlig å ha første time hos jordmor? Bestiller man time selv?

Når er det vanlig med oppfølgingstime hos lege? Jeg var i uke 3, han sa at jeg skulle komme tilbake i uke 12... syns det virker litt lenge? [emoji85]

Når får man høre hjertet til babyen?
Når får man ultralyd?

Hva med fødested, skal man bare "stille opp" der man vil når riene begynner eller? [emoji23] avtales det på forhånd?

Jeg er 5+0 i dag, men har et enormt behov for å planlegge. [emoji23] føler meg helt grønn på dette. Håper noen har tips og råd [emoji173]
 
Jeg skal ha første time hos jordmor neste torsdag, da vil jeg være 6+5. Jeg tok kontakt med jordmor selv. Er nok veldig inviduelt når man får time.

Jeg også fikk beskjed om å komme etter uke 12, er nok pga da spontanabort risikoen avtar.

Hjerte begynner jo å slå 5+1 mener jeg(?) så om du har en dopler så kan du jo prøve.

Ultralyd kan du bestille selv også, men oul pleier å være rundt uke 16-20[emoji4]

Ang fødested må man ringe inn til, på Tønsberg må man skrive seg inn i uke 18.
 
Heisann. gratulerer :)

det er vanlig å ha kontroll hos jordmor eller lege i uke 12 hvis du har en helt normal svangerskap.
Både lege og jordmor må du kontakte selv, jordmor er på helsestasjonen som regel. Nå vet Ga ikke hvor du bor men i Trondheim er det lite jordmødre så man må være tidlig ut å bestille.

Ordinærultralyd får du om du går hos lege eller jordmor, det blir sendt inn skjema til sykehuset du tilhører. Om du ønsker tidlig ultralyd er dette noe du må bestille og betale selv. Da kan du få høre hjerte også.

Du vil ha vært på Ordinærultralyd på det sykehuset der du skal føde og det er i uke18.

Når du får rier så ringer du å sier i fra at du tror fødselen er i gang og hvor ofte du har rier.

Håper jeg svarte på det meste.

Lykke til
 
Sniker : vanlig å ha første timen i uke 12, da blir alle blodprøvene tatt og er du heldig så får du høre hjertet.du får på denne timen også henvisning til det sykehuset du skal føde på om ordinær ultralyd. Når du går inn i fødsel så ringer du sykehuset å snakker med de om du burde komme inn eller om du skal vente litt til hjemme :) har du Doppler hjemme kan du kanskje høre hjertet i uke 9, men det er ikkje så enkelt alltid
 
Hei og gratulerer så mye :hello

Det er mest vanlig å ha den første timen hos jordmor/lege mellom uke 8 og 12, men det er ingenting i veien for å ta det tidligere. Jeg fikk time hos jordmor allerede i uke 6. Er greit å ringe tidlig uansett da det kan være ventetid på å få time. Jeg fikk en dobbelt time hos henne hvor jeg fikk helsekort og vi pratet om graviditeten fremover, samt tanker og følelser. Tok også en urinprøve og hun sendte søknad om ordinær ultralyd til sykehuset slik at jeg får innkalling til det etterhvert. Det er som regel mellom uke 17 og 18/19.

Jeg må ta blodprøvene enten hos fastlegen eller på sykehuset da jordmor ikke har begynt å ta det hos seg enda. De fleste prøvene bør tas mellom uke 12 og 15.

Du velger selv om du vil gå fast til lege eller jordmor, eventuelt annenhver gang. Jeg foretrekker jordmor.

Man kan se hjerteslag på ultralyd ganske tidlig, da må du gå privat som regel. Jeg tok i uke 7 begge ganger (senest i dag) og da har jeg sett hjerteslag.

Hvis du vil sjekke for misdannelser må det sjekkes mellom uke 11-13; men det er ikke alle som har lov eller kunnskap for å sjekke dette med mindre du er over 38 år.

Jeg måtte ta keisersnitt sist så har ikke erfaring fra rier og slikt dessverre.
 
Sniker fra januar[emoji5] Er også førstegangs. Var på første legetime på mandag, jeg er usikker på siste mens men tror jeg er i uke 9. Fikk en oversikt fra henne, noen kontroller ville hun at jeg kom til henne og noen til jordmor. Må tilbake i uke 12 for å ta noe blodprøver. Må bestille time selv hos jordmor mellom
12 og 16. Hun sendte nå henvisning til ultralyd og fødsel på det sykehuset jeg ville. Også får jeg tidlig ultralyd siden jeg er usikker på termin[emoji5]
 
Gratulerer så mye, ser du har fått mange gode svar her ;) Lykke til :)
 
Her er en oversikt over kontrollene som er vanlig å ha ved normalt svangerskap[emoji4] du bestiller kontrollene selv. Første kontroll hadde jeg hos fastlegen(blodprøve uke 12). Ved ultralydkontroll sendte fastlegen henvendelse. Så bestilte jeg hos jordmor på helsestasjonen fra uke 24.

kontroll: 8.–12. uke
ultralydkontroll: 17.–19. uke
kontroll: 24. uke
kontroll: 28. uke
kontroll: 32. uke
kontroll: 36. uke
kontroll: 38. uke
kontroll: 40. uke
 
Back
Topp