Føler du at du får tilstrekkelig oppfølging i svangerskapet?

M

Moderator Camilla

Guest
Blir du hørt av jordmor eller lege? Blir du tatt på alvor og får svar på det du lurer på? Det er mye som skjer med kropp og sinn i en graviditet, men føler du at du får den oppfølgingen du trenger i svangerskapet? :)
 
Heg følte ikke jeg fikk god nok oppfølginng i starten. Men det er fordi nesten ingen har erfaring med min sykdom og hvordan det påvirker babyen under svangerskap. Men så fikk jeg jordmor til å ta kontakt med riksen istedefor bare overlege på lokalsykehuset, å da ble det sving i sakene. Nå får jeg ukentlig oppfølging, har hatt rundt 10 UL hittil. Å blir å ha en god ddel framover. Nå har de også startet å ta prøve ukentlig og får i tillegg samtale time med jordmødre og fødselsleger i forhold til både svangerskapet og med tanke på fødsel/keisersnitt. Så nå føler jeg me. Godt i aretatt, puss jeg har vært et par ganger innom riksen i tillegg til oppfølging her jeg bor. Men jeg har ennå ikke fått henvisnigen til spesialist som riksen sa jeg burde få time til med en gang.
 
Men syns ikke jeg fikk god nok oppfølging før jeg begynte å gå kun til øeger og jordmødre på sykehuset. Når jeg kun gikk på helsestasjon/jordmorhuset eller hva det nå heter.
 
Heg følte ikke jeg fikk god nok oppfølginng i starten. Men det er fordi nesten ingen har erfaring med min sykdom og hvordan det påvirker babyen under svangerskap. Men så fikk jeg jordmor til å ta kontakt med riksen istedefor bare overlege på lokalsykehuset, å da ble det sving i sakene. Nå får jeg ukentlig oppfølging, har hatt rundt 10 UL hittil. Å blir å ha en god ddel framover. Nå har de også startet å ta prøve ukentlig og får i tillegg samtale time med jordmødre og fødselsleger i forhold til både svangerskapet og med tanke på fødsel/keisersnitt. Så nå føler jeg me. Godt i aretatt, puss jeg har vært et par ganger innom riksen i tillegg til oppfølging her jeg bor. Men jeg har ennå ikke fått henvisnigen til spesialist som riksen sa jeg burde få time til med en gang.
Så godt at det ble tatt tak i og at du får den oppfølgingen du trenger :)
 
Det føler jeg, men det er fordi jeg har bedt om det selv denne gangen. Både pga fortid, tidligere erfaringer rundt fødsel/barseltid osv. Det viktigste er at man selv er åpen og ærlig, lege, jordmor og annet helsepersonell (etter fødsel helsesøster) skal jo alle være der for å ta vare på både den gravide og den lille huleboeren. Og det på punkter jeg ikke visste de kunne hjelpe med en gang :joyful:
 
Det føler jeg, men det er fordi jeg har bedt om det selv denne gangen. Både pga fortid, tidligere erfaringer rundt fødsel/barseltid osv. Det viktigste er at man selv er åpen og ærlig, lege, jordmor og annet helsepersonell (etter fødsel helsesøster) skal jo alle være der for å ta vare på både den gravide og den lille huleboeren. Og det på punkter jeg ikke visste de kunne hjelpe med en gang :joyful:

Ja, man må veldig ofte be om å få den oppfølginga man føler eller vet man trenger. Hvis ikke er det ofte ingenting blir gjordt.
 
Jeg har hatt flott oppfølging fra begynnelsen av! Syns det tok lang tid fra positiv graviditet, men det er jo slik det er [emoji23][emoji1] Men fra tul i uke 9 så har det vært jevnlige kontroller. Går ca hver tredje uke, noen ganger blir det litt oftere [emoji4] JM tar seg god tid og prater ofte litt sånn utenom generelt graviditeten også! Så trives veldig med den jm jeg har [emoji1][emoji5]
 
Har vært kun en gang hos jm og to til legen, men ikke behov for mer enda...:)
 
Back
Topp