Føler du at du blir behandlet bra av leger?

Tja... Var en gang jeg hadde fått time hos gyn for å sjekke at spiralen satt som den skulle, da fastlegen ikke fant trådene etter at jeg selv oppdaget det samme da jeg hadde følt meg veldig gravid.

Jeg kom litt forsinket til timen pga. biltrøbbel, og legen var rett og slett dritsur for at jeg kom seint. Han holdt seg gretten gjennom hele timen, var kort og ekkel, og det er ganske kjipt når jeg faktisk skal kle av meg og opp i gyn-stolen! Stolen stod vendt rett mot døra, og han trakk ikke for gardinen som hang der. Plutselig gikk døra opp (og den går jo rett ut i gangen, så instinktivt trakk jeg beina til meg for å skjule meg. Legen nærmest glefset at det var bare en pleier og ingenting å bry seg om. Videre fortsatte han undersøkelsen, mens jeg var sykt ukomfortabel, uten å si i fra hva han gjorde først (altså stakk instrumenter inn i meg uten noen advarsel først slik jeg var vant til), og informerte like surt om at spiralen var på plass og det var helt normalt at trådene var borte. Jeg gikk derfra og følte meg nesten litt misbrukt, det hele var veldig ekkelt, men jeg var så satt ut at jeg ikke gjorde noe. Skulle ønske jeg hadde sendt inn en klage!

Ellers hender det jeg oppfatter leger som litt frustrert over at man i det hele tatt er der, for eksempel på legevakta, men stort sett har jeg gode erfaringer altså.
 
Jeg hadde en hendelse med en jordmor... Ja jeg er lett overvektig, men ikke så mye. Under svangerskapet la jeg på meg en del, men siste to ukene kom det 12kg på to uker. Da jeg kommer inn til jm trykker hun meg på leggen og det blir et stort søkk (altså tydelig tegn på vann i kroppen). Istedenfor å kommentere det sier hun "på tide å slutte å spise sjokolade nå!". Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å si noe.

Legetime dagen etter ble jeg sendt rett til observasjonsposten uten engang få hentet baggen min. Ble satt i gang etter noe dager grunnet svangerskapsforgiftning!!!! Takke meg til verdens beste lege ❤️
 
poff
 
Last edited:
Jeg hadde en hendelse med en jordmor... Ja jeg er lett overvektig, men ikke så mye. Under svangerskapet la jeg på meg en del, men siste to ukene kom det 12kg på to uker. Da jeg kommer inn til jm trykker hun meg på leggen og det blir et stort søkk (altså tydelig tegn på vann i kroppen). Istedenfor å kommentere det sier hun "på tide å slutte å spise sjokolade nå!". Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å si noe.

Legetime dagen etter ble jeg sendt rett til observasjonsposten uten engang få hentet baggen min. Ble satt i gang etter noe dager grunnet svangerskapsforgiftning!!!! Takke meg til verdens beste lege ❤️

Å fysj! 12 kg på to uker er jo nesten umulig uansett hvordan man spiser, det må jo alt av helsepersonell forstå! Bra du ble fulgt opp godt av legen da.
 
Jeg hadde en gynekolog en gang som var så brutal at jeg både begynte og blø ganske stygt og gikk derfra gråtende... Sjekket henne opp på legalisten.no, og det her er visst helt vanlig hos henne... Skulle ønske jeg klagde, men hadde vel ikke kommet noen vei...
 
For å være helt ærlig: Jeg ser poenget til legen. Hvis man klarer å ha sex, så klarer man å ta vare på seg selv. Noen er så stakkarslige og hjelpeløse at jeg blir litt satt ut.

Men ja det finnes sikkert leger som ikke er hyggelige!!! Men litt må man også tåle, synes ikke akkurat hennes historie er en av de der jeg blir sjokkert og sint over legen.
 
Fikk kjeft av legen på barneavdelingen da eldstesønnen ble innlagt da han var 1 år. Fikk kjeft fordi jeg ikke hadde oppsøkt lege tidligere... Og i tillegg sende han med mamma og pappa samme dag. Han beklagde heldigvis da jeg fortalte at vi hadde vært på legevakta dagen før, og blitt avfeid med "normal forkjølelse og bortkastet ressurser for legevakt". Mamma fikk samme regla på legevakta før de sendte dem bort på barneavdelingen.

Ellers møtte jeg opp til legen, gravid i syvende måned, 17 år, redd og usikker. Hadde skjult svangerskapet helt til da, og ble møtt av "jaja, abort er for seint, du kan kanskje vurdere adopsjon?" fra min daværende fastlege.
Trist at leger skal dømme i øst og vest. Greit at de kan ha dårlige dager, men da burde de vel holdt seg borte fra jobb! Når man oppsøker lege er man jo gjerne i en sårbar situasjon og ønsker å bli møtt med forståelighet og respekt.
 
For å være helt ærlig: Jeg ser poenget til legen. Hvis man klarer å ha sex, så klarer man å ta vare på seg selv. Noen er så stakkarslige og hjelpeløse at jeg blir litt satt ut.

Men ja det finnes sikkert leger som ikke er hyggelige!!! Men litt må man også tåle, synes ikke akkurat hennes historie er en av de der jeg blir sjokkert og sint over legen.

Er jo ikke sikkert hun var så deltakende, kan jo være at hun bare lå der og han gjorde all jobben, hvor "lyst" hun hadde stod det heller ingenting om. Syns uansett det er ufint av legen å komme med sarkastiske kommentarer, hadde vært annerledes om han spurte pent om hun kanskje var bedre i går, siden hun hadde hatt samleie da?
 
Er jo ikke sikkert hun var så deltakende, kan jo være at hun bare lå der og han gjorde all jobben, hvor "lyst" hun hadde stod det heller ingenting om. Syns uansett det er ufint av legen å komme med sarkastiske kommentarer, hadde vært annerledes om han spurte pent om hun kanskje var bedre i går, siden hun hadde hatt samleie da?
Hun skrev jo at hun var bedre og hadde lavere feber dagen ved undersøkelsen. Altså dårligere dagene før.
 
Jeg har hatt en opplevelse hos fastlegen min som jeg synes var ekstremt ubehagelig og urettferdig. Jeg turte faktisk å nevne det til han neste gang jeg så han. Det var forsåvidt også en ubehagelig opplevelse, men etter det har vi hatt en god tone.

Noen leger eier ikke sosiale antenner. Dette vet jeg godt, for jeg har jobbet med utallige mange leger opp igjennom årene.
 
Hun skrev jo at hun var bedre og hadde lavere feber dagen ved undersøkelsen. Altså dårligere dagene før.

Husker ikke hele artikkelen nå da, men syns ikke det er god pasientbehandling. Bør jo få pasientene til å føle seg trygge, så de kan snakke fritt, og heller snakke fint til dem.
 
De fleste behandler meg bra. Den ene fastlegen jeg ble tildelt derimot, bytta jeg raskt. Hu så skikkelig ned på meg og tok ingenting alvorlig. Å bytte fiksa jo den delen.

Havna en gang på legevakten og fikk totalt feil behandling, tross for jeg sa nøyaktig hva hun burde gjøre. Men det nekta hu. Gikk til fastlegen dagen etter og rett på sykehus og operasjon. Da sendte jeg klage til de som er ansvarlige for legevaktkontoret altså. For min del handla det om liv og død. Og jeg ble sur.

Ellers har jeg fått respekt og hjelp.

Utenom JM. Men det var lett å fikse, ved å gå kun til lege sånn sett :p
 
Husker ikke hele artikkelen nå da, men syns ikke det er god pasientbehandling. Bør jo få pasientene til å føle seg trygge, så de kan snakke fritt, og heller snakke fint til dem.
Det blir jo en subjektiv oppfatning om legen er frekk eller bare ærlig ;)
 
Det blir jo en subjektiv oppfatning om legen er frekk eller bare ærlig ;)

Og det tenker jeg en lege bør være obs på, kan fint være ærlig uten å være frekk. Eller i det minste fremstå som om man prøver ikke å være frekk.
 
Kom forresten på en episode til nå etter at jeg hadde skummet gjennom artikkelen over. Da jeg gikk på ungdomskolen var jeg hos skolelegen, skulle skaffe p-piller, og så hadde de tatt en klamydiatest som var positiv. På neste legetime tvang de meg til å oppgi alle jeg hadde ligget med, så de kunne kontakte dem, etter at de først hadde spurt meg om jeg skulle kontakte folk selv og jeg hadde lovet å gjøre det. Husker jeg ikke feil var det både en lege og helsesøster tilstede. De ble skikkelig fordømmende, for det var jo noen jeg hadde ligget med da, og et par jeg ikke hadde kontaktinfo på. Klart jeg skjønner at de reagerer, for jeg VAR ung og jeg hadde tatt dumme valg og tok ikke vare på meg selv på den tida, men de burde definitivt sett hvor ugreit dette var for meg også. Fikk ingen hjelp eller veiledning, følte mer at de dømte meg som løsluppen og håpløs, og dermed presset de enda mer for å finne ut alle jeg hadde ligget med.
Dette er de pliktig til. Å ikke oppgi navn kan jo føre til at andre jenter blir barnløse senere i livet. Ganske alvorlig.
Skjønner jo at det var flaut - men sånn et det jo. Man må jo stå for hva man har gjort :)
 
Dette er de pliktig til. Å ikke oppgi navn kan jo føre til at andre jenter blir barnløse senere i livet. Ganske alvorlig.
Skjønner jo at det var flaut - men sånn et det jo. Man må jo stå for hva man har gjort :)

Vel, jeg syns jo det var rart når de først spurte om jeg skulle kontakte selv, og så begynte å presse og oppførte seg ganske ufint. Jeg var tross alt et barn på det tidspunktet, og inne på et veldig dårlig spor, da syns jeg at jeg ble møtt på en dårlig måte. Sa ingen steder at jeg ikke skulle "stå for det jeg hadde gjort". Det var ikke flaut, det var dritekkelt, ble shamet i stede for å få hjelp.
 
Men så kommer det jo an på...noen tåler jo ikke at en lege er faglig uenig med en engang. Litt må man tåle.

Mhm, fikk med meg det første gangen du skrev det. Men når man kommer til lege er jeg i en sårbar situasjon i utgangspunktet, så jeg må da få mene at en lege bør være flinkere til å få pasientene til å føle at de blir tatt på alvor, selv om de måtte være uenig. Og nå kjenner jeg at jeg er ferdig med denne diskusjonen.
 
Vel, jeg syns jo det var rart når de først spurte om jeg skulle kontakte selv, og så begynte å presse og oppførte seg ganske ufint. Jeg var tross alt et barn på det tidspunktet, og inne på et veldig dårlig spor, da syns jeg at jeg ble møtt på en dårlig måte. Sa ingen steder at jeg ikke skulle "stå for det jeg hadde gjort". Det var ikke flaut, det var dritekkelt, ble shamet i stede for å få hjelp.
Det har du rett i. Men tror nok ikke de har lov til å gi en mindreårig ansvar for å ta kontakt selv bare.
 
Back
Topp