Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!

Les alt du trenger å vite her
 
Det er kanskje teit, men før jeg gravid sist visste jeg ikke at jeg også kunne ta ut ferien mens jeg var i permisjon (utvide permisjonen med 5uker).
Det hjelper en del på regnestykket
 
Noen som vet ?

Hvis man skal ta noe ulønnet permisjon, kan man selv bestemme når ? eller må dette utarbeides i samarbeid med jobb?
Det passer best for oss om pappa tar sin del av permisjonen etter min betalte permisjon. Slik at jeg går ut i ulønnet etter at pappa er ferdig med sine 10 uker.
Tror ikke denne løsningen er mest optimale løsningen i forhold til hva jeg gjør i jobben. Kan arbeidsplassen da si nei ? Evt må de tilrettelegge for meg de 10 ukene jeg et tilbake ?
 
Noen som vet ?

Hvis man skal ta noe ulønnet permisjon, kan man selv bestemme når ? eller må dette utarbeides i samarbeid med jobb?
Det passer best for oss om pappa tar sin del av permisjonen etter min betalte permisjon. Slik at jeg går ut i ulønnet etter at pappa er ferdig med sine 10 uker.
Tror ikke denne løsningen er mest optimale løsningen i forhold til hva jeg gjør i jobben. Kan arbeidsplassen da si nei ? Evt må de tilrettelegge for meg de 10 ukene jeg et tilbake ?

Mener du kan bestemme selv, innen barnet er 3 år.
 
Noen som vet ?

Hvis man skal ta noe ulønnet permisjon, kan man selv bestemme når ? eller må dette utarbeides i samarbeid med jobb?
Det passer best for oss om pappa tar sin del av permisjonen etter min betalte permisjon. Slik at jeg går ut i ulønnet etter at pappa er ferdig med sine 10 uker.
Tror ikke denne løsningen er mest optimale løsningen i forhold til hva jeg gjør i jobben. Kan arbeidsplassen da si nei ? Evt må de tilrettelegge for meg de 10 ukene jeg et tilbake ?
Usikker.
Mener jeg en gang leste at ulønnet måtte tas ut i sammenheng med foreldreperm, men kan ha vært noe annet eller de har endret reglene etterpå. Eller noe jeg fikk beskjed om på min jobb..
 
Det er litt tvetydig på NAV. Jeg vet ikke om jobben kan motsi når du vil ha permisjon, men det kan hende du mister retten på sykepenger dersom du ikke tar ut permisjon direkte etter foreldrepermisjonen din:

Fra NAV sine sider: "Ulønnet permisjon etter utløpet av foreldrepengeperioden etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 – 12-5, vil også kunne gi rett til sykepenger dersom en har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen."

Her kan du lese om det i arbeidsmiljøloven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_12
 
Usikker.
Mener jeg en gang leste at ulønnet måtte tas ut i sammenheng med foreldreperm, men kan ha vært noe annet eller de har endret reglene etterpå. Eller noe jeg fikk beskjed om på min jobb..
takk, veninnen min gjorde det sånn i fjor. Det var ikke noe problem da jobben synes det va helt ok. Det er litt mer stress for meg så vi får se hva vi blir enige om :p
 
Det er litt tvetydig på NAV. Jeg vet ikke om jobben kan motsi når du vil ha permisjon, men det kan hende du mister retten på sykepenger dersom du ikke tar ut permisjon direkte etter foreldrepermisjonen din:

Fra NAV sine sider: "Ulønnet permisjon etter utløpet av foreldrepengeperioden etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 – 12-5, vil også kunne gi rett til sykepenger dersom en har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen."

Her kan du lese om det i arbeidsmiljøloven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_12


Takk, det var godt du nevnte, det skal jeg sjekke opp :D
 
Takk, det var godt du nevnte, det skal jeg sjekke opp :D
Man skal være obs på sykepengerettigheter ifm at man skal ta ut ulønnet permisjon. Vet ikke om det har noen sammenheng med om det er meningen man skal tilbake på jobb eller ikke.
 
Noen som vet ?

Hvis man skal ta noe ulønnet permisjon, kan man selv bestemme når ? eller må dette utarbeides i samarbeid med jobb?
Det passer best for oss om pappa tar sin del av permisjonen etter min betalte permisjon. Slik at jeg går ut i ulønnet etter at pappa er ferdig med sine 10 uker.
Tror ikke denne løsningen er mest optimale løsningen i forhold til hva jeg gjør i jobben. Kan arbeidsplassen da si nei ? Evt må de tilrettelegge for meg de 10 ukene jeg et tilbake ?

Hei

Hvis du følger et vanlig opplegg i svangerskapet kan du ha opptil 1 år ulønnet permisjon innen barnet er 2 år.
Jeg tok mine betalte uker først, så gikk pappa ut i betalt permisjon, så tok jeg en kombinasjon av ulønnet og ferie etter det igjen i en måned - Hadde egentlig tenkt å ta to, men det passet bedre med kun en for min/storebror sin del.

Det er kun du som bestemmer når du skal ha lønnet og ulønnet permisjon frem til 2 år. Et meget godt gode vi har i Norge.
 
Hvis jeg har jobbet i over 1år frem til nyttår og så er uten arbeid frem til termin i mars. Har jeg rett på foreldrepenger da?
 
Hvis jeg har jobbet i over 1år frem til nyttår og så er uten arbeid frem til termin i mars. Har jeg rett på foreldrepenger da?
Du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter, som er 3 uker før termin. Så da skal det være innenfor.
 
Du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter, som er 3 uker før termin. Så da skal det være innenfor.
Det er lov å starte uttak opptil 12 uker før, lønner seg for noen som er akkurat på kanten til kravet om 6 av 10
 
Vurderer å jobbe 20% i permisjonstiden min, er det andre som har erfaring med dette fra før? Blir da permisjonen bare dradd litt lengre utover perioden? Jeg vil vel uansett ha rett på like mye permisjon totalt selv om jeg kommer til å jobbe litt?
 
Vurderer å jobbe 20% i permisjonstiden min, er det andre som har erfaring med dette fra før? Blir da permisjonen bare dradd litt lengre utover perioden? Jeg vil vel uansett ha rett på like mye permisjon totalt selv om jeg kommer til å jobbe litt?

Perioden blir lengre da. Du tar da 4 dager permisjon hver uke. Så etter 4 uker, så har du 4 dager "ekstra", dvs for hver 4 uker du er i permisjon så får du en ekstra 4 dagers uke i permisjon.
Forståelig?
 
Perioden blir lengre da. Du tar da 4 dager permisjon hver uke. Så etter 4 uker, så har du 4 dager "ekstra", dvs for hver 4 uker du er i permisjon så får du en ekstra 4 dagers uke i permisjon.
Forståelig?
Thanks! Det er forstått :)
 
  • Liker
Reactions: Vbt
Thanks! Det er forstått :)

Så bra, er ikke alltid jeg er så flink til å forklare. Noen ganger blir halvparten igjen i hodet, slik at det blir vanskelig å følge.
 
Et tips med navn er å regne i dager, ikkje i uker.
Da får du det mest riktige utfallet.
5 dager er 1 uke :)
 
Back
Topp