Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!

Les alt du trenger å vite her
 
Engangstøtte, da jeg ikke har opparbeidet rettigheter.

Mannen min tok 40 uker 100% med nr 2.,
men nå vil ikke fødsel passe med skoleåret.
 
Engangstøtte, da jeg ikke har opparbeidet rettigheter.

Mannen min tok 40 uker 100% med nr 2.,
men nå vil ikke fødsel passe med skoleåret.

Jeg er også student og får barn nr. 2 under høyere utdanning, har jeg da krav på foreldrestipend fra lånekassa tro? Siden jeg blir liggende over 60 studiepoeng bak?
 
Jeg er også student og får barn nr. 2 under høyere utdanning, har jeg da krav på foreldrestipend fra lånekassa tro? Siden jeg blir liggende over 60 studiepoeng bak?
Ja. Hvis du er usikker på sånt så ring Lånekassen, de er kjempegreie å svare, og utrolig hyggelig! [emoji4]
*sniker fra prøvere, student selv. Gubben blir å ta full pappaperm etter mine 8(?) uker når det kommer smått i hus hos oss.
 
Hvordan er det når man har 30% fast stilling og går på AAP utenom?
 
Hvordan er det når man har 30% fast stilling og går på AAP utenom?

Du har rett på foreldrepenger ved AAP. Dersom du har 30% ordinært arbeid og fører dette på meldekortet, får du "resterende" 70% i AAPytelse fra NAV. Du har rett på vanlig foreldrepenger, og søker med samme skjema. Du har rett til foreldrepermisjon på likt grunnlag :) men dersom du skulle fortsatt være syk etter foreldrepermisjon er over, må du søke om gjenopptak AAP innenfor samme periode. :)
 
Hva om man er 55% ufør, og jobber resterende? Får man da 45% foreldrepenger og resten uføretrygd?
 
Jeg blir stadig forvirret av disse tingene er det forskjell på foreldrepenger og fødselspenger?

Skjønte at som ufør har jeg ikke krav på foreldrepenger, men kan søke engangsstønad. Men hvordan blir det da med permisjon/foreldrepenger for faren? *forvirrende* Håper noen her har et nyttig svar ☺
 
Jeg er også student og får barn nr. 2 under høyere utdanning, har jeg da krav på foreldrestipend fra lånekassa tro? Siden jeg blir liggende over 60 studiepoeng bak?
Jeg fikk foreldrestipend da jeg fikk barn mens jeg gikk på vgs. Kravet da var at jeg måtte gå på skolen frem til tre uker før termin med mindre en har sykemelding. Så vil virkelig tro at du har rett på stipend! :)
 
Hei, jeg fikk oppsigelse fra jobben og min siste arb.var ut april 2017. Hvordan blir min permisjon og vil min mann få pappapermisjon? Jeg fikk vite at jeg var gravid i mai mnd
 
Når begynner man å søke om permisjonspenger? Hører at man burde søke tidlig, men hva er tidlig? :)
 
Er en del ting jeg lurer på. Har trålet nettet og funnet både fra Lånekassen og nav, men ikke helt klar på alt. Min situasjon blir mest sannsynlig student fra august så da får jeg akkurat opparbeidet meg foreldrstipend. Jobber også itillegg så opparbeidet meg foreldrepenger også. Mannen jobber også 100% så vi blir begge å ta ut det vi kan. Ifølge Lånekassen får jeg stipend i inntil 44 uker, men om far tar ut samtidig med meg mister jeg retten til se pengene. Vil det si at han må jobbe 99% eller mindre så jeg i d minste får halvparten? Og om jeg er tilbake i studie kan jo ikke ungen være alene den tia far er på jobb..skjønte bare ikke der der. Noen som kan hjelpe meg å bare oppklare dette litt..Mulig jeg er treg!
 
Er en del ting jeg lurer på. Har trålet nettet og funnet både fra Lånekassen og nav, men ikke helt klar på alt. Min situasjon blir mest sannsynlig student fra august så da får jeg akkurat opparbeidet meg foreldrstipend. Jobber også itillegg så opparbeidet meg foreldrepenger også. Mannen jobber også 100% så vi blir begge å ta ut det vi kan. Ifølge Lånekassen får jeg stipend i inntil 44 uker, men om far tar ut samtidig med meg mister jeg retten til se pengene. Vil det si at han må jobbe 99% eller mindre så jeg i d minste får halvparten? Og om jeg er tilbake i studie kan jo ikke ungen være alene den tia far er på jobb..skjønte bare ikke der der. Noen som kan hjelpe meg å bare oppklare dette litt..Mulig jeg er treg!


Du har ikke rett på foreldrestipend de ukene far har permisjon. Du får penger fra lånekassa uansett bare at det blir lån og ikke foreldrestipend. Jeg skal ta permisjon fra desember fordi det lønner seg for oss økonomisk, men skal da sies at jeg ikke har opparbeidet meg foreldrepenger fra nav og må ta engangssummen. Far mister da desverre rett til permisjon :(
 
Back
Topp