Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når det gjelder rettigheter i forbindelse med fødsel og tiden etterpå, er det viktig å huske på at permisjon og foreldrepenger ikke automatisk henger sammen. Permisjon har alle rett til, mens det er visse krav som må være oppfylt for å få foreldrepenger. Foreldrepenger skal sikre inntekt i forbindelse med fødsel, og kan gis både til mor og/eller far.

Husk at barnetrygden er den eneste stønaden som kommer automatisk. Alt annet må du søke om!

Les alt du trenger å vite her
 
Engangstøtte, da jeg ikke har opparbeidet rettigheter.

Mannen min tok 40 uker 100% med nr 2.,
men nå vil ikke fødsel passe med skoleåret.
 
Engangstøtte, da jeg ikke har opparbeidet rettigheter.

Mannen min tok 40 uker 100% med nr 2.,
men nå vil ikke fødsel passe med skoleåret.

Jeg er også student og får barn nr. 2 under høyere utdanning, har jeg da krav på foreldrestipend fra lånekassa tro? Siden jeg blir liggende over 60 studiepoeng bak?
 
Jeg er også student og får barn nr. 2 under høyere utdanning, har jeg da krav på foreldrestipend fra lånekassa tro? Siden jeg blir liggende over 60 studiepoeng bak?
Ja. Hvis du er usikker på sånt så ring Lånekassen, de er kjempegreie å svare, og utrolig hyggelig! [emoji4]
*sniker fra prøvere, student selv. Gubben blir å ta full pappaperm etter mine 8(?) uker når det kommer smått i hus hos oss.
 
Hvordan er det når man har 30% fast stilling og går på AAP utenom?
 
Hvordan er det når man har 30% fast stilling og går på AAP utenom?

Du har rett på foreldrepenger ved AAP. Dersom du har 30% ordinært arbeid og fører dette på meldekortet, får du "resterende" 70% i AAPytelse fra NAV. Du har rett på vanlig foreldrepenger, og søker med samme skjema. Du har rett til foreldrepermisjon på likt grunnlag :) men dersom du skulle fortsatt være syk etter foreldrepermisjon er over, må du søke om gjenopptak AAP innenfor samme periode. :)