Føde i vann, på kne, i sacco elller....

Tessa

Forumet er livet
Dere som har født før,og har prøvd forskjellige måter å føde på: hva har dere syns var best? Noen med erfaring med å føde i basseng, saccosekk o.l.??
Og hva med ikke-medikamentell smertelindring?
Er VELDIG nysgjerrig på disse tingene da jeg selv har lyst til å prøve noe av dette. Jeg har så langt klart å holde meg unna alt som sies å kunne være skadelig for babyen, er nesten uforskammet sprek,og da vil jeg helst også gi babyen en best mulig tur ut i verden når tida kommer, uten medikamenter hvis det ikke er helt nødvendig.
Da er det godt å vite hvilke alternativer som finnes til å ligge i en seng med bena i været og få ei sprøyte i ryggen.
 
Hei

Jeg fødte på Storken KK i Bergen. Der lå jeg på en vanlig seng for orket ikke tanken på å ligge i en fødestol.... [:-] ville bruke badekaret, men kom aldri så langt.... hehe.... sto også litt på kne foran sengen.....
Om du ikke har vært på fødselsforberedende kurs så er det å anbefale!! Da vet du mer om hva du har i vente!!
 
Glemte dette..... brukte akupunktur for å få rier for å få ut morkaken og senere for tette melkeganger...... funket veldig bra på meg [:D]
 
Jeg har født to ganger på forskjellige måter, og uten noen form for bedøvelse. Første gang lå jeg på kanten av sengen med sakko sekken bak ryggen og tok godt tak under kneskålene med hendene og pressa på. Dette synes jeg var den beste måten å fø på. Andre gang fødte jeg ved å lenne meg over sengekanten og att kneena var på gulvet. Dette gjorde forferdelig vondt i korsryggen, og det dumme med denne fødestillingen er at jeg ikke fikk barnet opp på magen med en gang, for det gjorde jeg med første mann, og den opplevelsen er jo ganske spesiell!![:)]
 
åååååååå....... ja det å få barnet på magen etter fødselen er utrolig spesielt...... sukk.... neste som jeg gleder meg til å føde neste barn selv om jeg ikke er gravid.... hehe [8D]
 
De skulle tappe i badekaret både med første og andre mann. Men min første fødsel gikk så fort at det ble ikke tid til badekaret. Og når andre mann skulle komme ville de tappe i badekaret da og, da sa jeg det var ikke vits å gjøre for dette skjer fort, og jeg fikk rett[:)]
 
hei hei..

vel min første fødsel var veldig kort og i det hele tatt oppholdet på sykehuset...
jeg ble lagt inn på sykehuset klokka 4 om natten...sønnen min var ue når klokka var 6 om natten og dro hjem når klokka ble 12 samme dagen...eneste jeg brukte av bedøvelse var litt lystgass...noe som jeg råder alle til å prøve...for gud det kan faktisk være veldig artig å føde...jeg hadde det kjempe morsomt hvertfall for jeg ble ordentlig drita full!! ellers er det jo ikke alle som tåler lyst gass men jeg råder alle til å prøve fordet!!! du glemmer smertene helt...
 
siste fødslen min varte i 30 timer, men det gikk utrolig grit. klarte meg uten bedøvelse takket være badekar og en hjelpsom samboer. I badekaret slappet jeg veldig av og hadde kortere rier og lengre pauser, og samboeren masserte korsryggen min hver gang jeg fikk en ri, det var bedre enn bedøvelse ( fikk epedural ved førstemann, ikke å anbefale!!)
Jeg fødte på fødekrakk siste gang, det gikk veldig bra, fikk trykket ordentlig og fikk barnet opp på magen med en gang. Lykke til!!
 
Hei!

Prøvde badekar jeg også, men syntes smertene bare ble værre.
Jeg hadde sakkosekk oppi senga, lå over den på magen og holdt fast i sengekanten.. Syntes dette var en veldig grei måte og føde på. Fikk akupunktur, noe som hjalp
 
Jeg fødte i vanlig seng. Jeg lå på ryggen, for hver gang jeg prøvde noe annet så fikk jeg så vondt i ryggen. Under pressingen tok jeg tak i beina mine og trakk dem til meg, og det fungerte veldig bra.
Brukte akupunktur både under fødselen og ved brystspreng, og det fungerte også veldig bra. Det anbefaler jeg å prøve. Fungerer vist ikke på alle, men verdt et forsøk iallefall.
 
Jeg vil bare si at lystgass fungerer tydeligvis ikke likt på alle, for jeg følte meg ikke "drita full" i det heletatt...lystgassen tok toppen av de verste riene så det var jo veldig behagelig da. Men jeg ville hele tiden ha mer av den liksom, som om det aldri bedøvet nok viss dere skjønner? Jeg hadde alltid drømt om å få prøve badekaret, men da jeg endelig fikk prøve det med nr 3 så var det noe av det verste jeg hadde vært med på. For det første fikk jeg ikke ha vannet så varmt som jeg ville[:(] å jeg liker varmt vann...så det føltes iskaldt[&:] for det andre så ble riene MYE verre, uutholdelige...så det ble en kort prosses[:D] så jeg har født alle mine tre i vanlig fødeseng, ligget for det meste på siden og når press riene har kommet så har jeg bare flyttet meg litt over på ryggen så jeg fikk spredd bena bedre når barne kom...alle finner sin måte å føde på, det må bare prøves=) lykke til...
 
Back
Topp