Føde i badekar

MalinAngelica

Flørter med forumet
Hallo:)

Mitt første svangerskap endte i keisersnitt da gutten lå med stumpen først og jeg var for smal til å føde med stumpen først rett og slett. I tillegg til dette kunne de ikke prøve å snu han i magen ettersom jeg hadde nyrebekkenbetennelse (førte til lite fostervann) som var spredt til begge nyrer. Dette ble et planlagt snitt 4 uker før tiden for at ikke jeg og barn skulle dø

Denne gangen håper jeg virkelig på en normal fødsel. Jeg ønsker veldig å føde i vann og lurer på om det er noen her inne som har gjort dette? Kunne dere forklart deres opplevelse? Har du prøvd både og så lurer jeg såklart på hva du syntes var best.

Jeg føler fødsel i vann er en veldig naturlig å beroligende måte for et barn å entre verden på! :)

Håper noen har fine historier å dele
 
Følger :) håper å føde i vann jeg og
 
Fødte i vann med nr 2 og det var det jeg kaller "drømmefødsel", på tross av at hun var stjernekikker og vrien å få ut. Det er en stor foskjell å ha et lys og en jordmor mellom bena og være i fred under vann. Jeg fikk også ta imot henne selv når jeg fødte i vann. Sjekk ut youtube nr 3 kom så raskt at jeg fikk ikke tid til å komme oppi karet. Håper å føde i vann denne gang! Men godt mulig fødselen går like fort som sist. Da jeg fødte i vann, gikk det opp for meg at det faktisk vi som gjør hele jobben! Jordmor er bare der for å passe på at alt går bra. Det hendte hun kjennte etter for å følge med på fremgangen.
 
Å være i badekaret var bare helt fantastisk. Det med lystgass hadde jeg fin kontroll på riene. Men av en eller annen grunn hadde denne jordmora jeg fikk en regel om at førstegangsgravide ikke skulle føde i vann. Så når jeg fikk pressriene måtte jeg opp av karet, så jordmor anslutta det som kunne blitt en drømmefødsel. Helt utrolig hvor smertedempende vann alene kan være.
 
Jeg fikk ikke født i vann som jeg ønsket, da babyen måtte ha sonde på hodet, men jeg satt i glovarmt vann i dusjen (på dostol) store deler av fødselen før sonden måtte på, og det hjalp mye de første døgnene. :)

Jeg vurderer å føde i badekar neste gang, selv om poden hadde veldig godt av vernixet for huden hans sin del.
(Det blir jo borte i vannet.)
 
Jeg fikk min drømmefødsel i badekaret!
Det varme vannet var helt fantastisk, både smertestillende og gjorde meg vektløs!
Jeg klarte å slappe helt av mellom riene, så åpningsfasen gikk fort, fra 3 til 10 cm på 2 timer!
Jeg husker fødselen som en heftig og helt fantastisk opplevelse og føder gjerne i vann igjen!
Det eneste som var litt "dumt" var at jeg måtte fort opp av vannet etter han var ute, for de ville ha ut morkaken på land!
Men da hadde jeg ligget oppi der så lenge så det var godt å komme over i sengen med den lille på brystet :)

Alle opplever jo fødsel forskjellig, men jeg anbefaler det veldig - kunne ikke drømt om en bedre fødsel :)
 
Hvor varmt er vannet? Fryser ofte når jeg har vondt, så håper det er godt og varmt... Hvordan er statistikk på rifter i vann kontra på land? Jeg har hatt en vakumfødsel og en styrtfødsel, på land. Kunne tenke meg vannfødsel denne gangen :) hva er Evt ulemper i vann?
 
For min del var ulempen at jeg måtte reise meg og komme meg ut av badekaret. Jeg mista nok endel blod og var veldig slakk etter fødselen, så å reise meg, trø over karet og få på ei trøye på kroppen, var vanskelig..
 
Hvor varmt er vannet? Fryser ofte når jeg har vondt, så håper det er godt og varmt... Hvordan er statistikk på rifter i vann kontra på land? Jeg har hatt en vakumfødsel og en styrtfødsel, på land. Kunne tenke meg vannfødsel denne gangen :) hva er Evt ulemper i vann?

Vannet var godt og varmt, ble fyllt på underveis for ikke å bli kald!
Aner ikke noe om statistikk men jeg revnet ikke noen ting :)

Ulempene må være at det ikke kan kombineres med andre medikamentelle smertelindring (tror jeg!) og at jordmor ikke får holdt like godt støttegrep på underlivet idet hodet kommer!
Men det trenger ikke å bety noe!
:)
 
Vannet var godt og varmt, ble fyllt på underveis for ikke å bli kald!
Aner ikke noe om statistikk men jeg revnet ikke noen ting :)

Ulempene må være at det ikke kan kombineres med andre medikamentelle smertelindring (tror jeg!) og at jordmor ikke får holdt like godt støttegrep på underlivet idet hodet kommer!
Men det trenger ikke å bety noe!
:)

Jeg kommer neppe til å rekke noe annen smertelindring enn varmt vann uansett. Det går fint, er bare redd for å fryse.... Fødte ute på gulvet på en madrass forrige gang, så måtte opp i senga etterpå for å sys. Mest skeptisk til frysinga ved å gå ut av karet. Tenkte å søke abc, for å få føde i vann. Er det noe risiko ved å føde i vann? Infeksjonsfare eller lignende?
 
Jeg kommer neppe til å rekke noe annen smertelindring enn varmt vann uansett. Det går fint, er bare redd for å fryse.... Fødte ute på gulvet på en madrass forrige gang, så måtte opp i senga etterpå for å sys. Mest skeptisk til frysinga ved å gå ut av karet. Tenkte å søke abc, for å få føde i vann. Er det noe risiko ved å føde i vann? Infeksjonsfare eller lignende?
Ikke så vidt jeg vet. Men du får ikke bruke badekar hvis du har misfarga fostervann!
 
De lar deg ikke føde i vann hvis det oppstår noe unormalt.
 
Back
Topp