etter svangerskapet

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av Fotballmor, 25 Jul 2018.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp | Last ned vår BV-forum app
  1. Fotballmor Første møte med forumet

    Hei.

    Jeg sliter så fælt med å ta av meg kiloene igjen etter fødsel. Fødte en gutt i 2015, da brukte jeg 3 mnd på å gå ned 23 kilo og nå startvekten. Fødte igjen i februar 2017, og denne gangen gikk jeg bare ned 11 kg, jeg har fremdeles 14 kilo igjen. Føler jeg har gitt opp, og ser jeg har byttet ut mange kg muskler med fett. Klær som passet i fjor passer ikke i år. Har du noen enkle kostholdsråd å komme med?

    Mvh
    Kine
     
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Kine!

    Å gå ned 23 kilo på 3 måneder er ganske raskt! Man anbefaler gjerne å gå ned i vekt sakte, gjerne 0,5-1 kg i uka. I tillegg er det viktig å ha en periode hvor man stabiliserer matinntaket og vender seg til en hverdag hvor man spiser mindre, etter slankeperioden. Jeg skjønner at man blir utålmodig, men ikke bli stresset over at du bruker litt lengre tid enn forrige gang.

    Når man går ned i vekt, og ofte hvis man går ned raskt, så vil kroppen hente energi fra musklene når den er sulten. Derfor er det viktig å trene litt styrketrening mens man går ned i vekt, for å bevare muskelmassen. Det er viktig å huske på at muskler faktisk veier mer enn fett, så dersom man føler at man går sakte ned i vekt, kan det noen ganger skyldes at noe av fettet har blitt erstattet med muskler.

    Mitt beste råd for en sunn vektnedgang er å spise litt mindre, velge sunne og gode matvarer, redusere inntak av sukker, salt og eventuelt alkohol, ha små, hyppige måltider, og trene regelmessig. Dersom man ikke orker å trene en dag, kommer man langt med en gåtur.

    Les mer: Det er lurt å spise mellommåltider

    Spis rikelig med grove kornprodukter, grønnsaker og belgfrukt (dette er næringsrik mat som holder deg mett). Spis magre meieriprodukter hver dag (helsemyndighetene anbefaler 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag), slik som yoghurt f.eks med frukt og korn, lett- eller skummetmelk, og ost på brødskiva. Yoghurt, cottage cheese og kvarg er næringsrike og gode mellommåltider. Velg magre kjøttprodukter og fisk, og begrens inntak av rødt- og bearbeidet kjøtt. Prøv å begrens inntak av godteri, kjeks, kaker og brus, f.eks til lørdag.

    Prøv Melk.no's BMI-kalkulator og kaloriberegner her

    Det er ikke gjort i en fei, men ved å legge gode rutiner for et godt kosthold, og samtidig spise litt mindre og trene litt ekstra, så vil man gå ned i vekt. Man lever imidlertid ikke i et vakuum, og gjester, besøk, helgekos og andre anledninger vil til tider kanskje ødelegge rutinene, men man skal ha en livsstil man trives med, og derfor er det kanskje bedre å bruke litt lengre tid på vektnedgangen.

    Lykke til!
     

Del denne siden