Etableringslån i kommunen?

MammaTilToSmå

Glad i forumet
Hvordan er det med det? Kan man få det om man er alenemor og vil kjøpe en leilighet? Hvor mye vil man da få? Har funnet en leilighet som jeg vil kjøpe. Og foreldrene mine skal prøve å få ta opp lån i banken som jeg skal betale til dem da, men lurer på om jeg kan få etableringslån som kan dekke den siste rest av det lånet hvis de ikke får hele lånesummen?
 
Da må du ta kontakt med bolig kontoret i kommunen du bor i.
Så lenge du har go nok inntekt så skal du jo få lån:)
Hvor mye du får kommer jo ann på hva du tjener,så det kan de svare deg på når du ringer de :)
Er god rente på de lånene også:)

Men det er vel 6 ukers behandlingstid:)
Var det når vi søkte i allfall:)
 
Inntekten min kommer jo til å være OS og andre stønader, fordi jeg er alene og går på skole
 
Vi kjøpte hus i sommer, og da sa banken at vi måtte stille med 20% av lånesummen selv, og at vi kunne søke om de 20% hos husbanken [:)] Snakk med banken, de vet mer enn meg [:)]
 
Du kan ikke sette foreldrene dine som deleiere da? Det gjorde svigerinnen min nå,, og så skriver de bare over hele lånet når økonomien er bedre[:)]
 
ORIGINAL: MammaTilToSmå

Inntekten min kommer jo til å være OS og andre stønader, fordi jeg er alene og går på skole


Men det har vel ikke noe å si så lenge du har inntekt..?
Men uansett så kommer det jo ann på hvor mye:)

Enten kan du ringe servicetorget eller sentralbordet i kommunen du bor i,så kan de sende deg et skjema:)
Eller så kan du avtale time på bolig kontoret for å få hjelp til å fylle det ut:)

Er ganske mye å fylle ut så vi valgte det siste:)

Da ga de et ca tall på hvor mye vi ville få OM vi fikk lån:)
For da måtte vi jo ha med inntektsgrunnlag osv som om du er i banken:)

Så tok det ca 6 uker før vi fikk svar,å der sto det nøyaktig hvor mye vi fikk i lån/ at vi ikke fikk fordi vi søkte om for mye feks.

Vi fikk avslag førstegang fordi de hadde skrevet at vi søkte om for mye:)
Men klaget å da fikk vi så mye som vi kunne låne da:)
Vi søkte om maks beløpet:)

Må også legge til at vi har fullfinansiert,vi la ikke til noe selv.
 
Mamma og de skal ta opp lån i banken slik at det blir jo de som kjøper leiligheten og jeg blir jo leietaker, men det blir jo min leilighet når jeg har betalt ned lånet, de vet ikke helt hvor mye de får i lån, skal snakke med de i banken i morgen, det jeg trenger er jo siste rest av kjøpe summen som de evt. ikke får lånt i banken
 
Startlån er ment for unge som førstegangskjøpere, uføre og andre som stiller litt svakere på lånemarkedet.
Tror nok du har god sjangs å få lån så lenge du kan dokumentere utgifter og inntekter[:)] Prat med banken om hvor mye du må ha i tillegg å snakk med de i kommunen[:)]
Lykke til!
 
Back
Topp