Erfaringer med lavtliggende morkake?

Krollemor

Blir kjent med forumet
Jeg har hatt blødninger i en liten uke nå, startet som brun spotting men utviklet seg til friskt blod etter hvert, og en god del også, i tillegg til magesmerter.
Var overbevist om at det var starten på en SA, fastlegen min var enig og sendte henvisning til gyn slik at vi kunne se om det var behov for hjelp for å få alt ut.
Men inni der var det liv og alt så egentlig fint ut, gynekolog sa at jeg hadde en lavtliggende morkake og at kanten lå litt over åpningen. Dette var altså grunnen til at jeg blør.
Det var jo ganske gledelige og uventede nyheter, så jeg kom så klart ikke på alt jeg lurte på der og da.

Jeg har bare negative erfaringer med blødning i svangerskap fra tidligere, så det gjør meg jo litt nervøs å gå rundt sånn her. Jeg fikk beskjed om å ta det med ro og slappe av, ingen trening, tunge løft eller unødvendige anstrengelser.
Men kan det være farlig å ha lavtliggende morkake? Jeg har også en 1-åring hjemme som må løftes og bæres på, hentes i barnehage og bæres opp trapper, jeg kan jo ikke akkurat unngå det.

Ble liksom litt usikker på hvor grensa går og konsekvenser hvis man gjør mer en man burde.
Er det noen her inne som har hatt slike problemer før og kan dele av erfaringen sin?
 
Eg hadde det sist. Hadde små blødningar frå veke 10-16 ca.
Ved ordinær UL i veke 19 hadde morkaka flytta seg oppover, som forventa.

Det er vanlig at morkaka ligg litt over i starten, men etter kvert som livmora veks vil morkaka forflytte seg oppover.
Viss den derimot ikkje gjer det, er det meir "risikabelt" rett før termin viss fødsel starter langt unna sykehuset.

Eg var 100% sjukmeldt ei veke mens eg venta på tidlig ultralyd, 40% sjukmeldt to veker etterpå, så tilbake i full jobb. Fikk beskjed om å trene som normalt.
 
Jeg fikk løfteforbud fra uke 6 sist. Inkludert datteren på 17 kg.
 
Jeg hadde forliggende morkake. Ble oppdaget etter at jeg hadde en voldsom blødning etter samleie. Tror dette var i uke 13. Fikk beskjed om å unngå samleie, men ellers leve som normalt. Ved OUL hadde morkaken heldigvis strekt seg vekk fra mormunnen og jeg kunne leve helt som normalt igjen.
 
Morkaken ble liggende foran åpningen hele svangerskapet hos meg. Fikk samme beskjed som deg, om å ta det med ro og ikke hard trening. Det gikk helt fint. Jeg begynte ikke å blø før 36+0, og keisersnittet var allerede planlagt 36+1, så det gikk nesten etter planen. Ha det i bakhodet, men ikke la det styre hverdagen din.
 
Jeg har hatt farget utflod nesten hele svangerskapet, dro til priv gyn for TUL for snart 2 uker siden (7+0), og fikk samme beskjed som deg; Morkakekanten gnisset mot livmormunnen og forårsaket blødningene. Fikk også beskjed om å ta det litt med ro, samt ingen sex, orgasme, tunge løft, styrketrening eller jogging. Nå jobber jeg fullt i barnehage, og det er jo ikke akkurat no hvilehjem, men satser på at det går bra lell [emoji106][emoji4]
 
Eg hadde det sist. Hadde små blødningar frå veke 10-16 ca.
Ved ordinær UL i veke 19 hadde morkaka flytta seg oppover, som forventa.

Det er vanlig at morkaka ligg litt over i starten, men etter kvert som livmora veks vil morkaka forflytte seg oppover.
Viss den derimot ikkje gjer det, er det meir "risikabelt" rett før termin viss fødsel starter langt unna sykehuset.

Eg var 100% sjukmeldt ei veke mens eg venta på tidlig ultralyd, 40% sjukmeldt to veker etterpå, så tilbake i full jobb. Fikk beskjed om å trene som normalt.

Håper virkelig min flytter seg snart også. Ble sykemeldt siden vi alle trodde det var en SA, men gynekolog sa det var veldig bra så jeg fikk slappa ordentlig av. Skal heldigvis tilbake neste fredag for å sjekke opp igjen, går ut i fra at det nok ikke har skjedd så mye til da, men får ihvertfall sjekket at det fortsatt er liv siden jeg har blødd såpass.

Jeg hadde forliggende morkake. Ble oppdaget etter at jeg hadde en voldsom blødning etter samleie. Tror dette var i uke 13. Fikk beskjed om å unngå samleie, men ellers leve som normalt. Ved OUL hadde morkaken heldigvis strekt seg vekk fra mormunnen og jeg kunne leve helt som normalt igjen.

Opplevde du kun den ene blødningen og hadde du noen smerter i tillegg?

Jeg har hatt farget utflod nesten hele svangerskapet, dro til priv gyn for TUL for snart 2 uker siden (7+0), og fikk samme beskjed som deg; Morkakekanten gnisset mot livmormunnen og forårsaket blødningene. Fikk også beskjed om å ta det litt med ro, samt ingen sex, orgasme, tunge løft, styrketrening eller jogging. Nå jobber jeg fullt i barnehage, og det er jo ikke akkurat no hvilehjem, men satser på at det går bra lell [emoji106][emoji4]

Da er det vel ikke så lett å slappe av nei! Får håpe det blir med kun farget utflod for deg ihvertfall!
Jeg tenker jo at siden det er snakk om kanten som gnisser mot mormunnen så blir den å trekke seg lenger unna etter hvert, ser for meg at det er hakket verre om den dekker hele.
 
[QUOTE Opplevde du kun den ene blødningen og hadde du noen smerter i tillegg?[/QUOTE]

Jeg husker ikke om jeg hadde noen flere blødninger. Tror kanskje jeg hadde en tidligere som ikke var så stor, men det går litt i surr her med alle graviditeten. Før den graviditeten mistet jeg i uke 9, og det startet også med voldsom blødning, men sterke smerter i rygg og mage.

Blødningen i uke 13 startet rett etter samleie og det rant blod ut som fra en kran, etter kort tid kom det koagler før det gikk over til en mensblødning over en uke eller noe. Aldri noen smerter. Jeg var på sykehuset hvor de sa noe om at de ikke kunne garantere at dette ikke var starten på en SA, men så ble det oppdaget av en annen at jeg hadde denne forliggende morkaka. Heldigvis.
 
Jeg husker ikke om jeg hadde noen flere blødninger. Tror kanskje jeg hadde en tidligere som ikke var så stor, men det går litt i surr her med alle graviditeten. Før den graviditeten mistet jeg i uke 9, og det startet også med voldsom blødning, men sterke smerter i rygg og mage.

Blødningen i uke 13 startet rett etter samleie og det rant blod ut som fra en kran, etter kort tid kom det koagler før det gikk over til en mensblødning over en uke eller noe. Aldri noen smerter. Jeg var på sykehuset hvor de sa noe om at de ikke kunne garantere at dette ikke var starten på en SA, men så ble det oppdaget av en annen at jeg hadde denne forliggende morkaka. Heldigvis.


Det er det det vanligvis står når jeg prøver å finne ut litt mer om det, at man ikke får smerter ved blødning pga forliggende morkake. Er glad jeg spurte gynekologen om magesmertene, han sa det var pga blødningen og at den irriterte livmoren.
Har hatt veldig vondt til tider, mest en intens ømhet i magen. Men kom en liten koagel på lørdagen og etter at den kom ut gikk smertene gradvis over, virker som at blødning sakte med sikkert har begynt å roe seg litt også.

Får krysse fingrene for at alt fortsatt ser fint ut når jeg skal tilbake dit på UL:)
 
Det er det det vanligvis står når jeg prøver å finne ut litt mer om det, at man ikke får smerter ved blødning pga forliggende morkake. Er glad jeg spurte gynekologen om magesmertene, han sa det var pga blødningen og at den irriterte livmoren.
Har hatt veldig vondt til tider, mest en intens ømhet i magen. Men kom en liten koagel på lørdagen og etter at den kom ut gikk smertene gradvis over, virker som at blødning sakte med sikkert har begynt å roe seg litt også.

Får krysse fingrene for at alt fortsatt ser fint ut når jeg skal tilbake dit på UL:)

Det er nok individuelle forskjeller. Det er litt skummelt med forum, for det er lett å bli bekymret når man ikke sitter med helt samme opplevelse som andre. Jeg synes dette høres lovende ut. Bra du har fått en ny UL. Krysser fingrene for at alt fortsatt ser bra ut da. Det er tøft med disse skumle blødningene.
 
(Så du hadde kommenter på min tråd, så nå skriver jeg på din, siden vi er i en ganske lik situasjon.)

Heier på deg! Kommer til være så spent på fredag på resultatet på UL’en din.

Hvor langt er du på vei? Snart 9 uker? Jeg er 7+1 og vil være 8+1 ved UL.

Krysser fingre for hjerteslag og fin vekst for oss begge!
 
Back
Topp