Erfaringer med å få barn alene med donor

Kaja.

Første møte med forumet
Hei!
Jeg er en kvinne på 35 år, og vurderer å få barn alene med donor.

Dere som har fått barn alene ved sæddonasjon, hvordan gikk dere frem? Jeg har så mange spørsmål, og hjernen jobber på høygir

Dro dere til Danmark, eller gikk dere gjennom prosessen i Norge? Hvordan gikk dere frem for å velge dere donor/hvilken informasjon fikk dere om donor? Hvor mange forsøk tok det før dere ble gravide?

Har dere noen tips og triks å dele?

Tar i mot all informasjon jeg kan få
 
Ikke egen erfaring, men en venninne gjorde dette ved Maigaard i Århus i Danmark for fem år siden. På dét tidspunktet var kanskje ikke Norge et alternativ for enslige? Hun valgte en donor som lignet litt på henne i farger, men ellers hadde hun ikke lyst til å "designe" babyen for mye, så jeg tror hun valgte å ikke vite så mye annet.
Hun var 38 da hun startet, og fikk anbefalt IVF istedenfor inseminasjon pga alderen.
Det er alt jeg vet. Lykke til! :)
 
Jeg er gravid i uke 28/29 nå. Har blitt gravid med donor hos Spiren (privatklinikk) her i Norge, og har brukt IVF (ble oppdaget tett eggleder ved vannscanning under utredninga). 3 uttak og 4 innsett tok det før hun satt. Det er også mulig å få behandling offentlig i Norge nå med donorsæd, i alle fall hos St.olavs og Riksen (kanskje fler og..?). I det offentlige har de BMI-grenser og litt ventetid, hos klinikken jeg var/er hos tok de en helhetlig vurdering av helsetilstanden; jeg er overvektig, men frisk ellers, så jeg ble godkjent :)

Ang. donor så fikk ikke jeg velge. De noterte øyefarge, hårfarge og høyde etter mitt ønske. Du får ikke selv velge donor i Norge, men hos noen klinikker kan du plukke ut 3 stk hvor klinikken velger én (med mindre det finnes grunner til at ingen av de tre kan brukes så klart).

Prismessig er det så klart dyrere å gå privat i Norge eller et annet land, enn å gjøre det offentlig. Så det blir vel litt opp til en selv hva en ønsker, kan og har penger til.

Er veldig fornøyd med valg av klinikk, og glad for at svangerskapet foreløbig går bra, selv om det er noen plager osv så klart :joyful:
 
Jeg er 21 uker på vei med et barn laget med donor i Danmark. For meg tok det to år å komme hit, med behandlinger på klinikk i både Norge og Danmark. Hvis du vurderer å gå offentlig bør du bare få satt deg opp på venteliste så fort som mulig, for det er en stund å vente. Da kan du enten få fastlegen til å henvise deg til en gynekolog for utredning eller du kan ta en fertilitetsutredning på en privat klinikk. De kan så henvise videre til Rikshospitalet eller St. Olavs (som så vidt jeg vet er de to eneste stedene med sædbank nå).

Privat er dyrere, men mer effektiv. Jeg har fått HELFO-refusjon for medisiner og behandling i Danmark, som har hatt mye å si for summen jeg har betalt. Men det er svært vanskelig (umulig?) å få til nå med nye donor-regler i Norge. Hvis du går privat i Norge får du refusjon for medisiner (over ca. 18 000).

Når det gjelder donor er fordelen med å gå offentlig at du får en donor med begrenset antall donorsøsken. Men du får ikke velge noe om donor og du får ingen info om donor. Barnet kan få info når det blir 15.

Alle de private klinikkene i Norge jeg kjenner til bruker de danske sædbankene. Da er det dessverre ingen offisiell grense på antall donorsøsken. Det har vært en av mine største kvaler med måten jeg har laget barn på. Barnet vi kunne få info om donor når det blir 15. Medicus lar deg ønske donorer, de andre klinikkene har ulik policy. Det er legen som velger til slutt.

I Danmark står du helt fritt til å velge donor fra sædbankene. Fordelen med det er at du vet donorkoden og kan ta kontakt med donorsøsken tidlig (mange voksne donorunnfangede syns det er vikitig å ha mulighet til å bygge relasjon tidlig). Ulempen er den samme som privat i Norge - potensielt veldig mange donorsøsken.

Jeg har opplevd bedre behandling i Danmark, men det kan jo også handle om at jeg hadde flere forsøk bak meg, og de visste mer om hva som virket. Det er litt styr med reising, men jeg syns stort sett det har vært veldig greit.
 
Hei @Kaja. Jeg er i gang med inseminasjon som enslig i det offentlige, og skrev en litt lengre post om prosessen i denne tråden. Er enda ikke gravid etter fem forsøk, så kan jo ikke si noe om hvor lang tid det kommer til å ta (eller om det gjør det, som jo er skrekken at ikke skjer), men har fått beskjed om at det er over på IVF om neste runde ikke går.

Jeg begynte med å ta en fertilitetssjekk privat, og så kontaktet jeg fastlegen min og sa at dette var noe jeg ønsket, og så sendte fastlegen en henvisning til Oslo universitetssykehus. Angående donor så får man ikke velge selv i det offentlige, men det velges for deg basert på etnistitet og utseendetrekk.

Fra startsamtalen på Ullevål til først forsøk gikk det ca fjorten måneder, så jeg anbefaler deg å komme deg på ventelista med det samme om du vil gjøre dette offentlig. Det er jo lang ventetid for å få begynt, og heller ikke sånn at man får prøvd på hver syklus pga. hormonstimulering og fellesferier.

Bare spør om du lurer på noe!
 
Back
Topp