Erfaring med barselavdelinger i Oslo-området

Aprilhjertet

Betatt av forumet
Vårspirene 2021
Skuddårsspirene 2024
Hei, jeg lurer på om noen vil dele erfaringer fra barselavdelingene på sykehus i og rundt Oslo.
Bemanning, tid, kunnskap og mulighet til å bli til amming er etablert. (Dette skal de jo følge ifg retningslinjene.)

Enerom og om partner får være med er ikke for meg viktig om bare det andre er på plass.
 
Last edited:
Hei, jeg lurer på om noen vil dele erfaringer fra barselavdelingene på sykehus i og rundt Oslo.
Vi fikk ikke til amming sist, og jeg føler at manglende veiledning på Ullevål og at de ga erstatning bak ryggen min var medvirkende faktorer. Har noen gode eller dårlige erfaringer de vil dele? Bemanning, tid, kunnskap og mulighet til å bli til amming er etablert. (Dette skal de jo følge ifg retningslinjene.)

Enerom og om partner får være med er ikke for meg viktig om bare det andre er på plass.

Jeg har vært på Rikshospitalet. De har egen ammepoliklinikk hvor du kan få time etter hjemreise, be om tid der før du drar hjem fra sykehuset. Jeg hadde ALDRI fått til ammingen hvis ikke det var for den ammepoliklinikken og hjelpen vi fikk der. De var veldig restriktive med MME, så følte absolutt ikke at noe ble gjort uten mitt samtykke. Det var absolutt litt travelt der, men det går også litt i rykk og napp hele året. én uke kan være travel, også er neste uke rolig igjen. Men med min første var vi der 6 netter, og følte ikke vi ble kastet ut. Var lenge mye pga ammeproblemer.

Jeg har ikke hatt enerom, men partner har fått være der 2 netter når det var færre på barsel. Men med barn nummer 2 var det ikke noe tema, var ikke riktig for oss å ha barnevakt for 3åringen for at mannen skulle være med meg på sykehuset. Følte veldig på at 3-åringen "mistet" familielivet og mamma for seg selv, så ønsket at han i det minste skulle ha pappa. Måtte ha barnevakt 1 natt for eldste da babyen er født på natta da :)
 
Har du erfaring med denne? Jeg fikk kranglet meg til en time, men fikk beskjed om at det var helsestasjon som hadde ansvar for videre oppfølging etter jeg var skrevet ut.

Oi - dèt var dårlig. Jeg fikk time på riksen med første da jeg ba om det og med andre ringte jeg inn dagen etter jeg kom hjem fra sykehuset fordi jeh mistenkte lav vektoppgang og usikker på sugetak. Det var helg ellers kunne helsestasjon kanskje hjulpet, men det var hvertfall ikke noe problem å få komme inn, veie baby og få en jordmor til å se på ammingen.
 
Har du erfaring med denne? Jeg fikk kranglet meg til en time, men fikk beskjed om at det var helsestasjon som hadde ansvar for videre oppfølging etter jeg var skrevet ut.
Jeg fikk time på ammepoliklinikk på Ullevål, april 2022, det var jordmor på ABC som ordnet før vi dro dra barsel. Vi fikk tilbud om å komme tilbake på en andre time på ammepoliklinikken hvis vi hadde lyst, de sa det var opp til oss og at de trodde det kom til å gå fint. Vi takket ja. Fikk god hjelp til bedre ammeteknikk, men fikk også noen tips som kanskje ikke var så bra.

Har du født nå? Du kan ta kontakt med ammehjelpen for å få hjelp til å bearbeide sist ammeperiode, oppfølging under svangerskap og forberedelse til ny ammeperiode og da har du noen som kjenner deg hvis oppstarten er trøblete igjen.
 
Har du født nå? Du kan ta kontakt med ammehjelpen for å få hjelp til å bearbeide sist ammeperiode, oppfølging under svangerskap og forberedelse til ny ammeperiode og da har du noen som kjenner deg hvis oppstarten er trøblete igjen.

Nei ikke enda. Mener du ammehjelpen, den frivillige organisasjonen? Takk for tips.
 
Nei ikke enda. Mener du ammehjelpen, den frivillige organisasjonen? Takk for tips.
Ja!:) bare ta kontakt via telefon eller e-post.

Du kan også skrive om det i fødebrevet og nevne for jordmor på helsestasjonen.

Hvis du ikke har et risikosvangerskap kan du også håndmelke råmelk fra uke 37. Du kan feks håndmelke på skje, og trekke opp i 1ml/2.5ml sprøyter, som du fryser. Ta med sprøytene i kjølebag med kjøleelement når du skal føde, så kan personale gi råmelk istf mme hvis det skulle være nødvendig. Det kan gjøre at melkeproduksjonen kommer raskere i gang, og det er kjempebra for barnet å få ekstra råmelk. https://ammehjelpen.no/handmelking/
 
Hei, jeg lurer på om noen vil dele erfaringer fra barselavdelingene på sykehus i og rundt Oslo.
Vi fikk ikke til amming sist, og jeg føler at manglende veiledning på Ullevål og at de ga erstatning bak ryggen min var medvirkende faktorer. Har noen gode eller dårlige erfaringer de vil dele? Bemanning, tid, kunnskap og mulighet til å bli til amming er etablert. (Dette skal de jo følge ifg retningslinjene.)

Enerom og om partner får være med er ikke for meg viktig om bare det andre er på plass.
Var på barselhotellet til Ullevål nå i starten av juni og jeg har veldig godt inntrykk av jordmødrene der! Vi slet skikkelig med amming og fikk masse god hjelp og tips til å få det til! Ikke alt fungerer så klart og det som fungerte dagen før fungerte ikke dagen etter og omvendt som var så frustrerende, men følte jordmødrene var ekstremt tålmodige selv om vi ringte på hjelp ved nesten hver amming, på tross av at de hadde alt for mye å gjøre og løp rundt for å rekke alt.

Anbefaler å være tydelig på hva du trenger da. Til å begynne med var de kjappe med å bare få han hekta på puppen, men det hjalp jo ikke egentlig når jeg ikke fikk det til på egen hånd, så når vi fikk formidlet at dette var utfordringen så ble veiledningen bedre også :)

Vi var på god glid når vi dro hjem, men fikk også time på ammepoliklinikken noen dager etter at vi hadde kommet hjem som ga enda flere tips og triks på veien!
 
Var på barselhotellet til Ullevål nå i starten av juni og jeg har veldig godt inntrykk av jordmødrene der! Vi slet skikkelig med amming og fikk masse god hjelp og tips til å få det til! Ikke alt fungerer så klart og det som fungerte dagen før fungerte ikke dagen etter og omvendt som var så frustrerende, men følte jordmødrene var ekstremt tålmodige selv om vi ringte på hjelp ved nesten hver amming, på tross av at de hadde alt for mye å gjøre og løp rundt for å rekke alt.

Anbefaler å være tydelig på hva du trenger da. Til å begynne med var de kjappe med å bare få han hekta på puppen, men det hjalp jo ikke egentlig når jeg ikke fikk det til på egen hånd, så når vi fikk formidlet at dette var utfordringen så ble veiledningen bedre også :)

Vi var på god glid når vi dro hjem, men fikk også time på ammepoliklinikken noen dager etter at vi hadde kommet hjem som ga enda flere tips og triks på veien!
Så bra ut du fikk god hjelp og at det kanskje var unntak når vi var der. Vi opplevde å sitte med sulten baby som ikke fikk tak og vente på at de skulle ha tid. Hver gang. Og når vi fikk noe til å fungere var det vaktskifte og beskjed om at det vi hadde fått til var feil og at den nye person hadde den korrekte måten å gjøre det på som vi måtte følge.
 
Vil anbefale deg å lese deg opp litt på amming for å vite litt hva man kan forvente og hva som ikke er riktig. Jeg syns det hjalp å følge ammehjelpen på insta, da får man litt små drypp her og der. De har også noen fine artikler som handler om de første dagene etter fødsel og komme i gang med amming. Man blir ikke utlært av det, men det gir en en del verktøy og knagger å henge ting på som man kan ta med seg inn i barseltiden.

Jeg fødte på Ullevål i april 2021, og følte jeg fikk god hjelp. Men merket også at de var travle, og følte det hjalp litt å ha kunnskap fra før.
 
Hei, jeg fødte på Riksen og det var veldig viktig for meg å få til en god ammeteknikk mens jeg lå der. På barselavdelingen bare ringte jeg på og fikk veiledning/hjelp hver gang jeg skulle amme lillemor. Jeg vet det var få inneliggende fødekvinner og at de hadde ekstra god tid mens jeg var der, så vet ikke om man må regne med å måtte vente litt hvis de har det mer travelt.
 
Noen som har erfaringer fra Bærum sykehus? Skulle egentlig til Ullevål selv, men så oppdaget jeg at Bærum har tilbud som passet mine preferanser bedre. Bærum skal jo snart lansere en ny jordmorstyrt enhet som skal være lik ABC var på Ullevål, så det virker som at de ønsker å virkelig satse på fødetilbudet sitt.
 
Hei, jeg fødte på Riksen og det var veldig viktig for meg å få til en god ammeteknikk mens jeg lå der. På barselavdelingen bare ringte jeg på og fikk veiledning/hjelp hver gang jeg skulle amme lillemor. Jeg vet det var få inneliggende fødekvinner og at de hadde ekstra god tid mens jeg var der, så vet ikke om man må regne med å måtte vente litt hvis de har det mer travelt.
Når fødet du? :)
 
Noen som har erfaringer fra Bærum sykehus? Skulle egentlig til Ullevål selv, men så oppdaget jeg at Bærum har tilbud som passet mine preferanser bedre. Bærum skal jo snart lansere en ny jordmorstyrt enhet som skal være lik ABC var på Ullevål, så det virker som at de ønsker å virkelig satse på fødetilbudet sitt.
Jeg fødte på Bærum i 2021 og skal aldri tilbake dit. Men jeg er også en av veldig få jeg har hørt om som har dårlig erfaring derfra.
 
Jeg fødte på Bærum i 2021 og skal aldri tilbake dit. Men jeg er også en av veldig få jeg har hørt om som har dårlig erfaring derfra.
Hva var grunnen til at du er misfornøyd med Bærum? Er nysgjerrig slik at jeg kan forberede meg. Vet at noen ganger kan hele opplevelsen ødelegges av dårlig kjemi med jordmor eller tilsvarende.
 
Jeg har født på Riksen og vært på barselavdeling der to ganger. Den første gangen ringte jeg på hjelp hver gang jeg skulle amme, og fikk masse hjelp + være der et døgn lenger for å komme ordentlig i gang. Den andre gangen fikk jeg også masse god hjelp, selv om jeg hadde litt mer kunnskap selv også. Misliker dobbeltrommene sterkt, men syns fødselsopplevelsen og det fantastiske personalet veide opp for det. Anbefaler å be om å få låne ammepute og brystpumpe der hvis du trenger litt starthjelp, de har alt sånt. :)

Anbefaler å lese en del om amming på forhånd, Ammehjelpen sine sider er fine. Helsenorge har også veldig fine og tydelige instruksjonsvideoer om forskjellige teknikker og stillinger på siden sin.
 
Jeg har født på Riksen og vært på barselavdeling der to ganger. Den første gangen ringte jeg på hjelp hver gang jeg skulle amme, og fikk masse hjelp + være der et døgn lenger for å komme ordentlig i gang. Den andre gangen fikk jeg også masse god hjelp, selv om jeg hadde litt mer kunnskap selv også. Misliker dobbeltrommene sterkt, men syns fødselsopplevelsen og det fantastiske personalet veide opp for det. Anbefaler å be om å få låne ammepute og brystpumpe der hvis du trenger litt starthjelp, de har alt sånt. :)

Anbefaler å lese en del om amming på forhånd, Ammehjelpen sine sider er fine. Helsenorge har også veldig fine og tydelige instruksjonsvideoer om forskjellige teknikker og stillinger på siden sin.
så odt å lese- jeg skal føde tvillinger der i april/mai hvis alt går bra. Men da tror jeg kanskje vi får enerom, at de etterstreber det. I verste fall ber jeg de overføre meg til drammen om vi må på nyfødtintensiv etter fødsel- det kan jo fort hende.
 
så odt å lese- jeg skal føde tvillinger der i april/mai hvis alt går bra. Men da tror jeg kanskje vi får enerom, at de etterstreber det. I verste fall ber jeg de overføre meg til drammen om vi må på nyfødtintensiv etter fødsel- det kan jo fort hende.
Har vært tvillinger der samtidig som meg hver gang, og de har alltid fått enerom. Tror du får en super opplevelse der! :love7
 
Back
Topp