Er så redd...

  • Trådstarter uroligmedbarnimagen
  • Opprettet
U

uroligmedbarnimagen

Guest
Fant ut av svangerskapet veldig seint, over tre måneder på vei.
Og jeg snuste, masse, hele tiden. Kunne fint gå over en snusboks om dagen.
I tillegg har jeg kost meg med alkohol i denne perioden også.

Har sluttet, heldigvis. Men vanskelig er det. Har gått tre måneder nå, men savner snusen hele tiden. Har nikotinfri snus som jeg har blitt avhengig av nå.

Men jeg er så redd. Redd for at det har påvirkning, redd for at det blir tidlig fødsel og det som er.
I tillegg føler jeg at jeg har et "unormalt" svangerskap, da jeg ikke legger merke til noe. Jo, magen er der, men har ikke opplevd kvalme, kynnere, bekkenvondt - ingenting! Har også appen Preglife, som forteller om uke til uke - som forteller at "nå begynner mørk stripe på magen å vises", men ingenting stemmer på meg.
Kjenner rørelse da, fra den lille.

Har vært på ordinær UL, der vil de jo oppdage om noe er unormalt (eller?)
Det skal jo nevnes at jeg har snakket med legen om dette - men da får jeg bare svar om at "Det går helt sikkert bra", noe som kanskje er litt standard beroligende svar, da jeg ikke kan endre på de tre månedene jeg ikke visste uansett.

Men samtidig føler jeg at jeg må forberede meg på hva som kan være effekten av snusingen.
Da føler jeg at jeg får litt kontroll. Og blir litt roligere. Så jeg er mentalt forberedt om det skulle dukke opp noe.

Men får ikke til å nevne det mer for legen, blir bare avfeid med "standardsvaret".
 
Hei.

Skjønner godt du er bekymret, det ville vi alle vært i din situasjon vil jeg tro (forhåpentligvis) MEN jeg vil tro at legen vet hva han snakker om, og så fremt at UL ikke viste noe galt og at du kjenner liv er det bedre enn ingenting, i verste fall ta kontakt med jordmor. Husk at ingen svangerskap er like, ikke alle får den streken, å heller ikke alle får kynnere - å av de som får kan det og variere, noen har vonde kynnere andre (mine bla) fantes ikke vonde.

Ta ting med ro å ikke stress, ta kontakt med føden, jordmor eller lege ved smerter, de kan hjelpe deg bedre enn hva vi kan. Masse lykke til videre, det går vell bra skal du se!
 
Hei!

Alle får kynnere, men ikke alle kjenner dem, eller forstår at det er kynnere.
Ikke alle får Linea nigra (den mørke stripen på magen), og noen får den sent.

Du har rett i at man ikke nødvendigvis kan vite om noe er galt, men det kan man ikke i et svangerskap hvor man har gjort alt "riktig" heller, og man må nesten bare tenke at man ikke får endret det uansett, og at man gjør så godt man kan nå som man vet.
Det du kan trøste deg med er at de aller fleste embryoer som ikke er levedyktige aborteres av kroppen de første få ukene av svangerskapet. Ikke kan du klandres for snusing eller drikkingen heller, da du ikke planla å bli gravid eller visste det før et godt stykke uti svangerskapet.

Prøv å ikke tenke for mye på alt som "skal" skje i følge den appen, det er ikke automatisk sånn at noe er galt bare fordi ditt svangerskap ikke følger den "to a t," for det er så mange variabler, og det meste er normalt. :)

Tenk at du kan legge fra deg denne bekymringen nå, det hjelper ikke på hva enn som muligens kan være galt at du bekymrer deg, det blir bare verre for deg.
Jeg vet det er vanskelig, så hjelp fra jordmor/psykolog e.l. kan lønne seg. :)


Masse lykke til fremover! <3
 
Fant ut av svangerskapet veldig seint, over tre måneder på vei.
Og jeg snuste, masse, hele tiden. Kunne fint gå over en snusboks om dagen.
I tillegg har jeg kost meg med alkohol i denne perioden også.

Har sluttet, heldigvis. Men vanskelig er det. Har gått tre måneder nå, men savner snusen hele tiden. Har nikotinfri snus som jeg har blitt avhengig av nå.

Men jeg er så redd. Redd for at det har påvirkning, redd for at det blir tidlig fødsel og det som er.
I tillegg føler jeg at jeg har et "unormalt" svangerskap, da jeg ikke legger merke til noe. Jo, magen er der, men har ikke opplevd kvalme, kynnere, bekkenvondt - ingenting! Har også appen Preglife, som forteller om uke til uke - som forteller at "nå begynner mørk stripe på magen å vises", men ingenting stemmer på meg.
Kjenner rørelse da, fra den lille.

Har vært på ordinær UL, der vil de jo oppdage om noe er unormalt (eller?)
Det skal jo nevnes at jeg har snakket med legen om dette - men da får jeg bare svar om at "Det går helt sikkert bra", noe som kanskje er litt standard beroligende svar, da jeg ikke kan endre på de tre månedene jeg ikke visste uansett.

Men samtidig føler jeg at jeg må forberede meg på hva som kan være effekten av snusingen.
Da føler jeg at jeg får litt kontroll. Og blir litt roligere. Så jeg er mentalt forberedt om det skulle dukke opp noe.

Men får ikke til å nevne det mer for legen, blir bare avfeid med "standardsvaret".

Det går helt sikkert bra! Du er ikke den første som har blitt gravid og funnet det ut etter en fest eller 3.. går helt sikkert bra!
 
Back
Topp