Er navnet «opptatt»?

Nikaline

Glad i forumet
Julibarna 2019
Smånissene 2022
Når blir det feil å bruke et navn? Familie, slekt, venner, venners venner, venners barn, bekjent? Hva syns du?

Vi har to jentenavn vi liker, men det ene jentenavnet syns jeg er bedre som mellomnavn og det andre navnet har jeg en bekjent som heter. Det er et «uvanlig» navn, bare 400 i Norge som heter det, men det er ikke unikt eller «hjemmelaga». Det er mer brukt i andre land. Denne jenta gikk jeg på samme ungdomsskole som og mine venner er hennes venner, men vi henger ikke sammen. Jeg er svært asosial og trives best med familien, så venner fra den tiden er vel egentlig bekjente nå uansett. Vi har hverandre på Facebook, thats it. Kan navnet brukes? Jeg er litt i tvil, men syns navnet er såå fint og jeg sliter skikkelig med å finne noen andre jeg liker.
Samboer liker begge navnene.
Jeg har skikkelig følelse på jente, og håper jeg har rett for vi finner ingen guttenavn:hilarious:
 
En bruker det navet man liker selv, tenker jeg. :)
 
Som sagt over, så lenge det ikke er nøre venner eller familie.
Selv heter jeg det samme som tanten min fordi moren min alltid sa at dersom hun fikk en datter skulle hun hete det, i tillegg til at foreldrene mine var over gjennomsnittet sikkre på at hun og onkel ikke kom til å være sammen så alt for lenge:smiley-ashamed005
 
Datteren vår har samme navn som gudmoren sin. Syns man skal bruke det man liket. Ville holdt meg unna nærmeste familie med mindre det er besteforeldre eller noe
 
Dette synes jeg også er ganske vanskelig. Uansett vil det være mange meninger, men en får gjøre det som føles riktig for en selv. Tror min grense går på nære venner og familie - utenom mine eller min samboers besteforeldre da vi sitter og lurer litt på å ta navn etter dem.
 
Når blir det feil å bruke et navn? Familie, slekt, venner, venners venner, venners barn, bekjent? Hva syns du?

Vi har to jentenavn vi liker, men det ene jentenavnet syns jeg er bedre som mellomnavn og det andre navnet har jeg en bekjent som heter. Det er et «uvanlig» navn, bare 400 i Norge som heter det, men det er ikke unikt eller «hjemmelaga». Det er mer brukt i andre land. Denne jenta gikk jeg på samme ungdomsskole som og mine venner er hennes venner, men vi henger ikke sammen. Jeg er svært asosial og trives best med familien, så venner fra den tiden er vel egentlig bekjente nå uansett. Vi har hverandre på Facebook, thats it. Kan navnet brukes? Jeg er litt i tvil, men syns navnet er såå fint og jeg sliter skikkelig med å finne noen andre jeg liker.
Samboer liker begge navnene.
Jeg har skikkelig følelse på jente, og håper jeg har rett for vi finner ingen guttenavn:hilarious:
Selvfølgelig kan du bruke navnet :)
 
Vanskelig det det der med navn og jeg synes man skal skal være forsiktig med å bruke samme navn som nære venner, deres barn eller slektninger har (med mindre det er oppkalling og de synes det er hyggelig). I ditt tilfelle hvor det er en person du har gått på skole med, men ikke har noe med å gjøre i dag synes jeg det er helt uproblematisk å bruke navnet! :)
 
Når blir det feil å bruke et navn? Familie, slekt, venner, venners venner, venners barn, bekjent? Hva syns du?

Vi har to jentenavn vi liker, men det ene jentenavnet syns jeg er bedre som mellomnavn og det andre navnet har jeg en bekjent som heter. Det er et «uvanlig» navn, bare 400 i Norge som heter det, men det er ikke unikt eller «hjemmelaga». Det er mer brukt i andre land. Denne jenta gikk jeg på samme ungdomsskole som og mine venner er hennes venner, men vi henger ikke sammen. Jeg er svært asosial og trives best med familien, så venner fra den tiden er vel egentlig bekjente nå uansett. Vi har hverandre på Facebook, thats it. Kan navnet brukes? Jeg er litt i tvil, men syns navnet er såå fint og jeg sliter skikkelig med å finne noen andre jeg liker.
Samboer liker begge navnene.
Jeg har skikkelig følelse på jente, og håper jeg har rett for vi finner ingen guttenavn:hilarious:
Du velger det du liker, uavhengig av om du har bekjente med navnet.

Jeg kjenner også til mennesker som heter det jeg har på "listen" min. Ville ikke valgt navn i nærmeste familie, f.eks. barnets søskenbarns navn o.l., heller ikke navn til barn av nærmeste venner. Når det er sagt jobber jeg i barnehage, og der blir man kjent med mange barn i løpet av noen år. Gjør lite for meg om jeg velger et navn som et barn som har gått der heter.
 
Takk for mange og fine svar!
Er veldig enig i det som blir sagt, egentlig, klarer ikke helt å riste tanken på at nesten alle jeg kjenner også kjenner denne personen, selv om vi ikke har et nært forhold i dag. Jeg vet mine tidligere venner blir å syns det er rart, men igjen, det er en grunn til at de er tidligere venner.

Samboer kjenner ingen som heter det, han har bare hørt jeg har nevnt navnet fordi jeg kjenner denne jenta.

Føler det er så vanskelig siden navnet er «spesielt». Huff, nå er jeg sikkert kjempe rar..
 
Søskenbarnet til mannen kallte dattera si det samme som vår datter! Veeldig rart spør du meg. De sa aldri noe på forhånd heller. Hadde ikke brydd meg om vi fikk en heads-up da vi ikke har mye kontakt uansett.

Hadde gitt klar beskjed om det var mitt søskenbarn, mannen er litt mer konfliktsky :p
 
Søskenbarnet til mannen kallte dattera si det samme som vår datter! Veeldig rart spør du meg. De sa aldri noe på forhånd heller. Hadde ikke brydd meg om vi fikk en heads-up da vi ikke har mye kontakt uansett.

Hadde gitt klar beskjed om det var mitt søskenbarn, mannen er litt mer konfliktsky :p
DET er ikke greit! Med så mange fine navn, så burde man klare finne et annet o_O
 
Søskenbarnet til mannen kallte dattera si det samme som vår datter! Veeldig rart spør du meg. De sa aldri noe på forhånd heller. Hadde ikke brydd meg om vi fikk en heads-up da vi ikke har mye kontakt uansett.

Hadde gitt klar beskjed om det var mitt søskenbarn, mannen er litt mer konfliktsky :p
Det er veldig rart! Hadde noen i samboer sin slekt tatt navnet til førstemann så hadde jeg satt de på plass.
Min tante ga barnet sitt mellomnavnet mitt, uten å si noe eller spørre, syns det var meget spesielto_O Vi omgås ofte, men datteren er 18 år yngre så kanskje derfor? Ikke vet jeg men jeg reagerer litt på det enda.
 
Søskenbarnet til mannen kallte dattera si det samme som vår datter! Veeldig rart spør du meg. De sa aldri noe på forhånd heller. Hadde ikke brydd meg om vi fikk en heads-up da vi ikke har mye kontakt uansett.

Hadde gitt klar beskjed om det var mitt søskenbarn, mannen er litt mer konfliktsky :p
Datteren min har 50 tremenninger. Noen av de kommer garantert til å ende opp med samme navn. Tenker at man må få lov å kalle ungen hva man vil selv. Kanskje de kalte opp etter noen eller hadde bestemt seg for navn for lenge siden
 
Det er veldig rart! Hadde noen i samboer sin slekt tatt navnet til førstemann så hadde jeg satt de på plass.
Min tante ga barnet sitt mellomnavnet mitt, uten å si noe eller spørre, syns det var meget spesielto_O Vi omgås ofte, men datteren er 18 år yngre så kanskje derfor? Ikke vet jeg men jeg reagerer litt på det enda.
Du eier jo ikke ditt navn, så da skal det jo ikke være nødvendig å spørre deg om «lov». Og når det er mellomnavn i tillegg, så ser jeg ihvertfall ikke noen grunn til å reagere. Det er mer et komplement at du har så fint navn :)

Til trådstarter. Kjenner flere familier som har samme navn i samme familie. Da blir det ofte f.eks store Harriett og lille Harriett. Det kan jo være litt kjedelig da. Men det blir vell neppe tilfelle med din bekjent :)
 
Bekjent høres ut som et navn du kan bruke :)
Er det nær familie, eller nære venner, er jeg nok noe reservert. Med mindre barnet er blitt endel eldre :)
 
Som sagt over, så lenge det ikke er nøre venner eller familie.
Selv heter jeg det samme som tanten min fordi moren min alltid sa at dersom hun fikk en datter skulle hun hete det, i tillegg til at foreldrene mine var over gjennomsnittet sikkre på at hun og onkel ikke kom til å være sammen så alt for lenge:smiley-ashamed005


Holdt de sammen da? :p
 
Namn er frie for alle å bruke tenkjer eg :)
Hadde tatt det som eit kompliement om det var namnet til ett av mine barn som blei brukt!
 
Datteren min har 50 tremenninger. Noen av de kommer garantert til å ende opp med samme navn. Tenker at man må få lov å kalle ungen hva man vil selv. Kanskje de kalte opp etter noen eller hadde bestemt seg for navn for lenge siden
Vi har begge veeeldig liten slekt. Så blir litt annerledes. Det hadde vært greit ja. Men hadde ikke kosta de noe å sagt at de bestemte seg for det navnet for lenge siden, eller at de alltid har likt navnet visst det var tilfelle. Men de sa ikke noe, og lata nesten som om ikke ungen het det:joyful: jeg hadde ihvertfall gitt beskjed før eller etter ungen var født, og evt grunn:) men sånn tenker jeg da:)
 
Vi har begge veeeldig liten slekt. Så blir litt annerledes. Det hadde vært greit ja. Men hadde ikke kosta de noe å sagt at de bestemte seg for det navnet for lenge siden, eller at de alltid har likt navnet visst det var tilfelle. Men de sa ikke noe, og lata nesten som om ikke ungen het det:joyful: jeg hadde ihvertfall gitt beskjed før eller etter ungen var født, og evt grunn:) men sånn tenker jeg da:)
Det hadde ikke falt meg inn at jeg skal fortelle andre hva barnet skal hete før det er født en gang. Det er mitt barn og jeg er ikke pliktig til å opplyse andre om mine valg for barnet. For alt du vet bestemte de seg på sykehuset at ungen så ut som en "Susanne" og at de ikke har tenkt på navnet før en gang. Jeg er veldig uenig i at jeg må spørre andre om jeg får lov å kalle mitt barn for "susanne"
 
Back
Topp