Er det noen som har sett noen tall på hvor mange som får tvillinger ved innsett av to embryoer?

Baby snart?

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Novemberlykke 2020
Har nettopp satt inn to embryoer og lurer nå selvsagt på hvor stor sjansen er for tvillinger... Legen sa "Dere er klar over at det er risiko for tvillinger når vi setter inn to?" og mannen svarte at tvillinger vil vi gjerne ha. :) Er så spent, men mens jeg venter på å finne ut av om jeg er gravid, kan jeg jo lese litt om hvordan sjansene er... Har nok lest noe om det før en gang, men husker ikke lenger tallene. Legen sa i hvert fall at de fleste som setter inn to og blir gravide, får ett barn.
 
Jeg aner ikke, men for min egen del har jeg hatt tre innsett med to egg. Det ene ble til en baby, det neste negativt, og det tredje ble tvillinger. Har hatt mange innsett med et egg også, alle negative.
 
Jeg aner ikke, men for min egen del har jeg hatt tre innsett med to egg. Det ene ble til en baby, det neste negativt, og det tredje ble tvillinger. Har hatt mange innsett med et egg også, alle negative.

Det var spennende å høre! Veldig mye lettere for deg å bli gravid med to inn da, tydeligvis. Håper sånn at det gjelder meg også. Så moro med både et barn først og så tvillinger! Er du gravid nå eller har du fått tvillingene? Lurer på hvor mye tøffere tvillingsvangerskapet var en svangerskapet med et barn? Og også den første tiden med tvillinger - hvordan var det (hvis du har født da)?
 
Det var spennende å høre! Veldig mye lettere for deg å bli gravid med to inn da, tydeligvis. Håper sånn at det gjelder meg også. Så moro med både et barn først og så tvillinger! Er du gravid nå eller har du fått tvillingene? Lurer på hvor mye tøffere tvillingsvangerskapet var en svangerskapet med et barn? Og også den første tiden med tvillinger - hvordan var det (hvis du har født da)?
Jentene er nå 16 mnd :)
Synes graviditeten gikk fint. Endel plaget med halsbrann og sure oppstøt. Men totalt sett et fint svangerskap. Barseltida synes jeg var tøff.
 
Ca 5% økt sjans for graviditet og 15% tvillinger av de som blir gravide mener jeg å ha hørt:) Masse lykke til!
 
Jentene er nå 16 mnd :)
Synes graviditeten gikk fint. Endel plaget med halsbrann og sure oppstøt. Men totalt sett et fint svangerskap. Barseltida synes jeg var tøff.

Godt å høre at svangerskapet var fint! Det gjør meg mindre bekymret med tanke på å få to. Skal vel mye til at det ikke skal være tøft å få to små samtidig, ja...
 
Godt å høre at svangerskapet var fint! Det gjør meg mindre bekymret med tanke på å få to. Skal vel mye til at det ikke skal være tøft å få to små samtidig, ja...
Nå er nok jeg kanskje ikke heller den rette til å svare, for jeg synes barseltida var tøff når jeg fikk bare en også :p
 
Nå er nok jeg kanskje ikke duket heller den rette til å svare, for jeg synes barseltida var tøff når jeg fikk bare en også :p

Ok, det var jo nesten litt beroligende, da! Klart det er individuelt og avhenger sikkert også av rolig/urolig baby(er).
 
Tror 4 av 5 som satt inn 2 egg i augustgruppa er gravide med tvillinger :p
 
1.forsøk satt jeg inn 1 3-dagers egg - negativt. 2.forsøk var 1 2-dagers egg - mistet 4+3. 3.forsøk satte jeg inn 2 blastoer og jeg er i dag gravid i uke 15 med toeggede tvillinger:)
 
1.forsøk satt jeg inn 1 3-dagers egg - negativt. 2.forsøk var 1 2-dagers egg - mistet 4+3. 3.forsøk satte jeg inn 2 blastoer og jeg er i dag gravid i uke 15 med toeggede tvillinger:)

Herlig! :) Jeg har lest om flere som har mislyktes på flere forsøk med ett embryo inn, og så har de fått to når de har satt inn to embryoer. Må jo være ganske mye større sjanse for å lykkes (og også få tvillinger) når man setter inn to. Har funnet litt tall etter hvert når jeg har lett, men da virker ikke sjansene verken for å bli gravid eller for å få tvillinger særlig store, men her på forumet virker det jo som om sjansene er mye større enn tallene jeg hittil har funnet. :)
 
Jeg leste at sjansen for å bli gravid (i det hele tatt) med to inn ikke er så ulik som med ett inn (det kommer veldig an på kvaliteten på embryoene).

Dersom man blir gravid etter innsett av to embryo så er sannsynligheten for at det er tvillinger 30-40 %, fant jeg da. Jeg synes det ser nokså likt ut som erfaringene som deles her på BV også (selv om det var en liten klynge med mange tvillinger i for litt siden.)

Jeg satte inn to egg i august, men det endte negativt.
 
Jeg leste at sjansen for å bli gravid (i det hele tatt) med to inn ikke er så ulik som med ett inn (det kommer veldig an på kvaliteten på embryoene).

Dersom man blir gravid etter innsett av to embryo så er sannsynligheten for at det er tvillinger 30-40 %, fant jeg da. Jeg synes det ser nokså likt ut som erfaringene som deles her på BV også (selv om det var en liten klynge med mange tvillinger i for litt siden.)

Jeg satte inn to egg i august, men det endte negativt.

Leit å høre at ditt forsøk med to inn endte negativt!

Etter at jeg begynte å lese om det, har jeg lest alt fra 8% sjanse for tvillinger til 25% sjanse for tvillinger ved innsett av to (men har ikke funnet noe om det så mange steder). 30-40% er jo enda mer enn det jeg har funnet. Rart egentlig at det bare er litt økt sjanse for graviditet med to inn. Skulle jo egentlig tro at det ble mye større sjanse. Er sikkert den tvillingboomen du nevner jeg har fåttt med meg og som jeg baserer antakelsene mine på. Ellers er jo 30-40% ganske stor sjanse for tvillinger, og kanskje 40% stemmer ganske bra med det jeg forestiller meg. :)
 
Leit å høre at ditt forsøk med to inn endte negativt!

Etter at jeg begynte å lese om det, har jeg lest alt fra 8% sjanse for tvillinger til 25% sjanse for tvillinger ved innsett av to (men har ikke funnet noe om det så mange steder). 30-40% er jo enda mer enn det jeg har funnet. Rart egentlig at det bare er litt økt sjanse for graviditet med to inn. Skulle jo egentlig tro at det ble mye større sjanse. Er sikkert den tvillingboomen du nevner jeg har fåttt med meg og som jeg baserer antakelsene mine på. Ellers er jo 30-40% ganske stor sjanse for tvillinger, og kanskje 40% stemmer ganske bra med det jeg forestiller meg. :)


Legen vår forklarte det med at mange av de som ikke blir gravid med to egg inn, ikke ville blitt gravid uansett om det var ett eller to eller fem egg inn. Det er ikke sånn at hvert egg har en helt selvstendig sannsynlighet for graviditet.

Jeg ble gravid med to ved innsett av to. Et negativt forsøk med ett egg før. Jeg fikk masse komplikasjoner, det var veldig liten sjanse for at begge barna ville overleve svangerskapet og gynekologene tilskriver at største årsaken til komplikasjonene var nettopp at de var to. Vet et evt nytt IVF får jeg ikke sette inn to egg.

Før svangerskapet tenkte jeg også at tvillinger, gøy, det går bra. Men etter å ha fulgt en tvillinggruppe og sett hvor mange som faktisk får komplikasjoner både i svangerskapet og etterpå, så er jeg mye mer ydmyk for at det er et risikosvangerskap.
 
Leit å høre at ditt forsøk med to inn endte negativt!

Etter at jeg begynte å lese om det, har jeg lest alt fra 8% sjanse for tvillinger til 25% sjanse for tvillinger ved innsett av to (men har ikke funnet noe om det så mange steder). 30-40% er jo enda mer enn det jeg har funnet. Rart egentlig at det bare er litt økt sjanse for graviditet med to inn. Skulle jo egentlig tro at det ble mye større sjanse. Er sikkert den tvillingboomen du nevner jeg har fåttt med meg og som jeg baserer antakelsene mine på. Ellers er jo 30-40% ganske stor sjanse for tvillinger, og kanskje 40% stemmer ganske bra med det jeg forestiller meg. :)

Det er egentlig ikke så rart synes jeg. Å bli gravid handler om flere faktorer: embryoene er bare én faktor, forholdene i livmoren der og da og mye vi ikke helt vet er like viktige faktorer. Så "perfekte embryoer" ender ofte i ingen graviditet fordi andre forhold nok ikke var ideelle. En ny studie viser at innsett av to egg med svært ulik kvalitet reduserer sjansen for graviditet med 25 %. Forskerne sier at det virker som livmoren merker det "dårlige" egget og dermed avstøter alt som er. Setter man derimot to gode eller to dårlige sammen så er sannsynligheten nokså lik som ved én god eller én dårlig. :)

Derfor er det egentlig helt normalt at i snitt kreves det flere innsett for å bli gravid, akkurat som for fertile som trenger flere sykluser i snitt.
 
Før svangerskapet tenkte jeg også at tvillinger, gøy, det går bra. Men etter å ha fulgt en tvillinggruppe og sett hvor mange som faktisk får komplikasjoner både i svangerskapet og etterpå, så er jeg mye mer ydmyk for at det er et risikosvangerskap.

Det er helt sant, og viktig at du skriver det her.
Det er jo et risikosvangerskap, og en høy risiko for prematuritet med mer.
 
Det er helt sant, og viktig at du skriver det her.
Det er jo et risikosvangerskap, og en høy risiko for prematuritet med mer.

Ja, prematuritet er jo veldig vanlig. Tvillinger har også høyere risiko for ulike misdannelser, samt mor har økt risiko for svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning, som begge kan ha konsekvenser for mor i ettertid.
 
Ja, prematuritet er jo veldig vanlig. Tvillinger har også høyere risiko for ulike misdannelser, samt mor har økt risiko for svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning, som begge kan ha konsekvenser for mor i ettertid.
Jeg trodde at økt risiko for misdannelser bare var om de var enegga? Er det fortsatt stor risiko med toegga som har hver sin morkake?
 
Back
Topp