Er det noen som har hatt shunt-operasjon?

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Jeg ønsker gjerne å høre deres eventuelle opplevelser av dette. Hva gjøres? Hvor lang tid tok det før du var oppe å gikk som normalt? Fungerte det?

Jeg står mulig fremfor en shunt-operasjon for å drenere spinalvæske fra hodet grunnet høyt trykk, men finner lite om selve inngrepet.
 
Desperat. Jeg stiller for vanskelige spørsmål. Opp og hopp, håper håper.
 
Hei
Har du fått svar på det lurte på i forhold til shunten?
Har noe erfaring med, inngrepet er jo avhengig av type shunt ect. Første gang en legger inn shunt er det jo en litt lengre opereasjon fordi hele "systemet" skal inn. Det vil si dreneringssystemet som går fra hjernen og ned i buken hvor spinalvæsken skilles ut.
Husker ikke helt hvor lang tid det tar, men tror selve operasjonen varer noen timer, så er det jo alt det post-operative i tillegg.

Det er veldig variabelt hvor fort en kommer seg, og hvordan kroppen reagerer på shunten. Shunten må jo stilles inn riktig, slik at det verken blir over eller underdrenasje, og det kan ta litt tid. Så en del hodepine er å forvente i starten, hvertfall frem til man har funnet riktig innstilling på shunten. Men de fleste er oppe å går etter noen dager. Mener å huske at man har sengeleie det første døgnet etter operasjon.

Håper det ordner seg for deg <3
 
Jeg har ikke fått utført, men venninnen min har. Hun har hatt flere operasjoner, men det er individuelt om det funker på en eller om det trengs flere. Hun har alltid vært sprek som en gyngehest etterpå. Anbefaler å ta kontakt med foreningen for ryggmargsbrokk og hydrocephalus. De har kjempefine støttegrupper.
http://www.ryggmargsbrokk.org/

Stor klem og lykke til!

Takk for svar! Ikke sett dette jeg. Har blitt informert om at det er induviduelt ja, og at ca halvparten må ha revisjon. Har hun hatt shunt fra hode til buk, eller rygg til buk? Jeg skal til samtale på kirurgisk poliklinikk på Riksen om 4 uker, så får nok mer svar der. De skal ta en avgjørelse på om jeg er kandidat for operasjon eller ei, da jeg ikke tåler medisinene jeg får og trykket i hodet gjør at jeg sliter med syn og tale. Så veldig spent. Kan jeg spørre hva venninnen din har shunt for?
 
Hei
Har du fått svar på det lurte på i forhold til shunten?
Har noe erfaring med, inngrepet er jo avhengig av type shunt ect. Første gang en legger inn shunt er det jo en litt lengre opereasjon fordi hele "systemet" skal inn. Det vil si dreneringssystemet som går fra hjernen og ned i buken hvor spinalvæsken skilles ut.
Husker ikke helt hvor lang tid det tar, men tror selve operasjonen varer noen timer, så er det jo alt det post-operative i tillegg.

Det er veldig variabelt hvor fort en kommer seg, og hvordan kroppen reagerer på shunten. Shunten må jo stilles inn riktig, slik at det verken blir over eller underdrenasje, og det kan ta litt tid. Så en del hodepine er å forvente i starten, hvertfall frem til man har funnet riktig innstilling på shunten. Men de fleste er oppe å går etter noen dager. Mener å huske at man har sengeleie det første døgnet etter operasjon.

Håper det ordner seg for deg <3

Hei :)
Takk for svar. Jeg har ikke sett denne tråden på en stund. Jeg har fått litt svar hos andre, og lest litt. Men forstår at det er store variabler hos folk. Men det ser ut som de fleste er ganske bra i formen raskt etterpå. Det er snakk om en vp shunt så vidt jeg vet, men jeg skal på Riksen om 4 uker og ha samtale og vurdering, så jeg får spørre litt der også. Det er ikke helt sikkert enda, men tror antagelig det skal gjøres en ICP måling først i allefall.

Vel, overdrenasje er frykten, hehe. Hodepine har jeg jo daglig, men lavtrykkshodepine er noe av det verste så det ønsker man vel gjerne å slippe. Jeg får først høre hva planen er når jeg kommer til Riksen, for jeg vet ikke helt hva de tenker å få ut av samtalen. Første timen nå.

Tusen takk for svar [emoji171] Venter bare spent nå.
 
Back
Topp