- Epidural er bra smertelindring!

Ønsker meg gjerne epidural, noe jeg også ville ha sist. Men har fått beskjed om at jeg ikke kan få det pga ryggprolaps.
 
Sist fikk jeg det for sent så funket ikke før etter fødselen. Skal så absolutt ha denne gangen også, bare litt før :)
 
Epeduralen er noe jeg virkelig ikke angret på. Var i en evigvarende rie når den ble satt på første fødsel og husker godt hvor bra det var. Ønsker det denne gangen også, bare litt senere enn jeg valgte sist på grunn av at det senket riene mine
 
Jeg har lyst å unngå det. Vil gjerne prøve badekar og lystgass først. Og eventuelt morfin (hvis de ikke er tomme da, de sa på nyhetene igår at det er mangel på morfin i hele landet).
Men blir det for ille og jordmor anbefaler epidural, så er jeg villig til å prøve.
 
Jeg har lyst å unngå det. Vil gjerne prøve badekar og lystgass først. Og eventuelt morfin (hvis de ikke er tomme da, de sa på nyhetene igår at det er mangel på morfin i hele landet).
Men blir det for ille og jordmor anbefaler epidural, så er jeg villig til å prøve.

Jeg skal føde på sant Olavs å der har dem sluttet med lystgass.
Jeg tar alt jeg kan få :) bare dem ikke putter med i et badekar.
 
Jeg skal føde på sant Olavs å der har dem sluttet med lystgass.
Jeg tar alt jeg kan få :) bare dem ikke putter med i et badekar.
Jeg skal føde på Lillehammer, og der veit jeg at de har lystgass. Men det er nok flere og flere sykehus som kommer til å kutte det ut.
Morfin hadde jeg ikke hørt om før jeg var på omvisningen på sykehuset. Vil gjerne prøve det før epidural, men det kommer jo så klart ann på hvordan fødselen forløper.
Kan jo ikke akkurat planlegge det.

Men tviler på at de prøver å få folk oppi badekaret når de ikke vil:)
 
Jeg skal føde på Lillehammer, og der veit jeg at de har lystgass. Men det er nok flere og flere sykehus som kommer til å kutte det ut.
Morfin hadde jeg ikke hørt om før jeg var på omvisningen på sykehuset. Vil gjerne prøve det før epidural, men det kommer jo så klart ann på hvordan fødselen forløper.
Kan jo ikke akkurat planlegge det.

Men tviler på at de prøver å få folk oppi badekaret når de ikke vil:)
Ja jeg slipper nok det :)
Blir det som sist (krysser fingre) så rekker jeg ikke noe som helst. Men så heldig er jeg vel ikke en gang til :)
J
 
Ja jeg slipper nok det :)
Blir det som sist (krysser fingre) så rekker jeg ikke noe som helst. Men så heldig er jeg vel ikke en gang til :)
J
Nei, det badekaret kan de holde langt unna meg også;) Men jeg tar gjerne dusj og lystgass som sist. Lystgass var fantastisk. Jeg brukte den totalt feil da, lå å pusta i den maska hele tida for jeg kjente absolutt ikke noe forskjell på rie eller ikke rie. For meg var hele greia en evigvarende rie så jeg turte ikke ta maska vekk. De spurte meg hele tida om jeg var svimmel, noe jeg insisiterte på at jeg absolutt ikke var. Var drit svimmel men det ville jeg jo selvfølgelig ikke innrømme for dem, da hadde de jo tatt hele greia. Heller svimmel enn vondt var mottoet mitt. Haha. Mannen sier at de visst skrudde ned effekten på lystgassen uten at jeg visste det fordi jeg bare lå der helt fjern. Følte meg som en flue på veggen, fantastisk var det. Epidural var aldri noe tema sist, klarte meg bra med lystgassen, men blir det aktuelt denne gangen (at det drar ut) takker jeg nok ja.
natural-childbirth-painful-pregnancy-ecards-someecards.png
 
Overraskende at bare tre av ti får epidural..! Trodde det tallet var høyere. Men jeg vil unngå det for enhver pris! For det første så ville jeg sett på det som et nederlag, siden jeg ikke hadde noe annet enn lystgass sist. Og for det andre har jeg hørt at det øker sjansen for at fødsel ender i keisersnitt, og det vil jeg I HVERT FALL ikke!

Jeg håper jeg kan føde i badekar denne gangen, ettersom det ikke gikk sist. Hvis ikke så får det bli lystgass igjen - det var gøy ;)

Hvorfor er det fler og fler som kutter ut lystgass egentlig?
 
Overraskende at bare tre av ti får epidural..! Trodde det tallet var høyere. Men jeg vil unngå det for enhver pris! For det første så ville jeg sett på det som et nederlag, siden jeg ikke hadde noe annet enn lystgass sist. Og for det andre har jeg hørt at det øker sjansen for at fødsel ender i keisersnitt, og det vil jeg I HVERT FALL ikke!

Jeg håper jeg kan føde i badekar denne gangen, ettersom det ikke gikk sist. Hvis ikke så får det bli lystgass igjen - det var gøy ;)

Hvorfor er det fler og fler som kutter ut lystgass egentlig?

På grunn av økt spontanabortfare for jordmødrene. De har ikke ventilasjon som fungerer godt nok, så de gravide jordmødrene går og inhalerer lystgass " hele dagen". I hvertfal det vi fikk forklart på fødselsforberedene på Riksen.
 
Jeg tar gjerne epidural, kommer helt ann på hvordan fødselen utarter seg.

Vil ikke ha morfin, ungen må da få motgift når den kommer ut. Det er helt uaktuelt.
 
Har jeg ikke tenkt på en gang, selvsentrerte meg! Men nå tilbyr jo fortsatt "mitt" sykehus lystgass, så jeg får være fornøyd med det..
 
Jeg fikk petidin sist (lignende morfin, men mere avslappende enn smertelindrende), var ikke forberedt på å få tilbudet, så sa ikke nei, DET angrer jeg på, ble rusa og kvalm og fikk ikke med meg noe som helst :( endte opp med epidural etter det, som gjorde at jeg ikke kjente pressriene, og babyen måtte ha narcanti (motgift) pga petidinene, så jeg ønsker meg virkelig en fødsel uten smertelindring denne gangen!!
 
På grunn av økt spontanabortfare for jordmødrene. De har ikke ventilasjon som fungerer godt nok, så de gravide jordmødrene går og inhalerer lystgass " hele dagen". I hvertfal det vi fikk forklart på fødselsforberedene på Riksen.
Det fikk jeg også høre, utrolig kjipt for jordmødrene som tar imot nyfødte barn hver dag og så spontanabortere selv:( Flaks for meg at Lillehammer har det fortsatt, men jeg forstår hvis de slutter med det.
Er ikke sikkert jeg får det neste fødsel da.
 
Back
Topp