Endometrietest - erfaringer?

rafiki_

Andre møte med forumet
Er det noen som har vært gjennom endometrietest? Fant de noe som du ble behandlet for? Ble du gravid etterpå (enten med IVF eller naturlig)? Setter pris på alle erfaringer:happy:

Etter ett år med prøving har vi nå havnet i kategorien "uforklarlig infertile":shifty: Alt ser bra ut med både meg og partner. Vi har likevel innfunnet oss med at det nok blir IVF på oss nå og har blitt tatt inn på Hausken.

I en sånn situasjon så blir man jo likevel litt frustrert over å ikke vite hva det skyldes. I tillegg har man jo lyst til å legge forholdene best mulig tilrette for at det forhåpentligvis kan klaffe med IVF etter færrest mulig forsøk.

Jeg har derfor vurdert å sende en mensblodprøve til Hellas (som jeg ser flere her inne har gjort) for å se om det kan være en infeksjon i livmoren som kan være årsaken. Jeg tok opp dette med legen på Hausken, og hun sa at hun heller ville anbefale å ta en endometrietest hos dem fordi man da både kan finne plasmaceller (infeksjon) og nk-celler (immunforsvar som angriper embryo).

Jeg har forstått at endometrietesten er vanligst å ta etter mange mislykkede IVF-forsøk. Men slik jeg ser det, så må det jo være bedre å finne ut av det (gitt at det er noe der) og bli behandlet FØR man prøver IVF. Hvis det kan spare oss for flere IVF-forsøk, så er det jo også økonomisk lurt. Legen på Hausken sier at det er fullt mulig å gjøre det på denne måten. Lurer likevel på hva andres erfaringer er med testen og hvordan det gikk etterpå:happy:
 
Hei!

Jeg har tatt endometrie-testen hos Hausken, og hadde gjort det i stedet for å sende mensblod til Hellas(har gjort det også). Testen på Hausken er mye sikrere da de tar vev fra inni livmora, i tillegg så får du sjekket for nk-celler. Svaret får du ila 2-3 uker, det er jo tiden det tar omtrent å få frem pakken til Hellas!:p

Vi hadde det på samme som deg, ingen feil og uforklarlig barnløse. Fant heller ikke noe feil ved testen, men da får man hvertfall luka bort det. De kan også ta hysteroskopi, for å sjekke om det er sammenvoksninger i livmora, eller polypper.

Iom at dere ikke har hatt noen forsøk, så tror jeg at jeg ville tatt det først, for dere kan jo være heldige å lykkes ganske fort:)
Tok testen etter 2 forsøk og 5 mislykket innsett. Fant ingen feil, og spiren satt på 8. innsettet i 3. forsøket på Hausken. Er 29 uker straks!

Masse lykke til!:joyful:
 
Last edited:
Hei!

Jeg har tatt endometrie-testen hos Hausken, og hadde gjort det i stedet for å sende mensblod til Hellas(har gjort det også). Testen på Hausken er mye sikrere da de tar vev fra inni livmora, i tillegg så får du sjekket for nk-celler. Svaret får du ila 2-3 uker, det er jo tiden det tar omtrent å få frem pakken til Hellas!:p

Vi hadde det på samme som deg, ingen feil og uforklarlig barnløse. Fant heller ikke noe feil ved testen, men da får man hvertfall luka bort det. De kan også ta hysteroskopi, for å sjekke om det er sammenvoksninger i livmora, eller polypper.

Iom at dere ikke har hatt noen forsøk, så tror jeg at jeg ville tatt det først, for dere kan jo være heldige å lykkes ganske fort:)
Tok testen etter 2 forsøk og 5 mislykket innsett. Fant ingen feil, og spiren satt på 8. innsettet i 3. forsøket på Hausken. Er 29 uker straks!

Masse lykke til!:joyful:


Så bra det gikk til slutt!:happy: Aner dere hvorfor det gikk den gangen?
 
Så bra det gikk til slutt!:happy: Aner dere hvorfor det gikk den gangen?
Kan ikke si for sikkert, men siste forsøk kjørte vi på med vitaminer, mineraler og omega, samt at jeg gikk til akupunktur (spesialisert på Fertilitet) hos Anette på Frøyaklinikken. Jeg tror at dette hjalp oss:) Det var også Anette som tilpasset vitaminene til meg og mannen. Anbefales å bruke det i 3mnd før behandling, men vi kjørte bare på fra mensen/sprøytestart og fortsatte en god stund inn i svangerskapet.
 
Back
Topp