Er du forsiktig med hva du spiser i svangerskapet?

  • Ja

    Votes: 16 76,2%
  • Nei, spiser det jeg vil

    Votes: 5 23,8%

  • Antall som har svart
    21

Proverpånummerto

Glad i forumet
Himmelbarn
Sommerfuglene
Novemberfnuggene 2023
Er sulten hele tiden! Spiser, så tar det to timer, så er jeg like sulten igjen!

Spørsmålet er egentlig: Skal man bare spise? Eller skal man «holde igjen» og vente til neste måltid? Tenker da i forhold til vektøkning, osv.

Er man sulten fordi kroppen trenger mer mat eller er det kun hormonelt?

Gikk ned 20 kilo før vi prøvde å bli gravid, så er litt ekstra obs på dette.

Noen tips til hva som er lurt å spise, så kroppen og sulten blir fornøyd? Nøtter? Frukt?

Takk for et flott og støttende forum!:happy:
 
Du skal ikke spise for to stk, men du skal supplere med mye grønnsaker. Dette for at fordøyelsen også skal fungere så greit som det lar seg gjøre (ref: lett oppblåst). Det er viktig å drikke rikelig med vann. I første trimester så sies det at en ekstra brødskive og et glass melk er det man skal adde ekstra på grunn av økt energiforbruk. Utover det så er det veldig avgjørende hvor fysisk aktiv du er, din alder, arbeidsforhold (mye aktiv eller stillesittende). I trimester 2 og 3 så må man øke kaloriinntaket ytterligere for å imøtekomme kroppens behov for næring.


Utover det så er det anbefalt å spise magert og variert. :rolleyes: Selv fokuserer jeg på å spise grove kornprodukter, varierer i pålegg (men alt er sunt), har litt grønt i tillegg og et glass melk. Til middag blir det gjerne kjøtt og karbohydratkilde som potet, grovpasta eller ris med grønnsaker. Meieriprodukter er også veldig lurt å få i seg :) lykke til!
 
Samme her. Tar ikke to timer engang, er regelrett sulten rett etter jeg har spist..
 
Jeg spiser når jeg er sulten. Men jeg spiser også litt mindre porsjoner enn vanlig også.. klart, ikke spis hva du vil hele tiden; men om kroppen sier den er sulten, så suppler med et lett mellommåltid.
 
Jeg har vært ekstremt, virkelig ekstremt, sulten. :p Det er bedre nå, nå føler jeg meg litt mer normalt sulten for å være gravid. :p Jeg spiste mat når jeg ville, orket ikke være sulten og kvalm. :p
 
Jeg er også sulten annenhver time. Og da er jeg så sulten så det kjennes ut som om jeg ikke har spist noe som helst hele dagen:dead: fått beskjed om å lytte til kroppen å spise hvis jeg er sulten. Som de over skriver; sunt, magert, grovt og variert vil nødig skade selv om man spiser litt mer enn normalt:) Har også hørt sult varierer gjennom hele svangerskapet.
Lykke til:)
 
Æ blir å sulten like etter æ har spist.. før spiste æ ikke før jobb.. spiste til lunch, å så til middag.. nu spis æ frokost, så nåkka lett i 10 tia ca.. så lunch 11.30... så e æ utsulta kl 2ijænn.. så hende æ spis nåkka i den tia.. så e d hjem å lage middag i 4-halv 5 tia... å kvelds.. så spis litt mer enn vanlig, men prøve å ikke spis så store måltida om gangen..
 
Jeg spiser mer mat, men mindre porsjoner og oftere :) bryr meg om hva jeg spiser, men det blir fort kjeks/chips for å unngå kvalme :)
 
Veldig sulten hele tiden! Kunne aldri tenkt meg å la være å spise med denne ulvehungeren. Får heller ta konsekvensene senere om det betyr noen ekstra kilo, for får skikkelig vondt i magen om jeg ikke spiser, som om jeg ikke har spist hele dagen når det egentlig bare var en time siden. :p
 
Spiser mindre per måltid, men spiser oftere.
Orker ikke så mye av gangen så prøver å spise oftere.
Spiser som jeg gjorde før jeg var gravid.

får jeg lyst på sjokolade som forøvrig smaker pyton, så vet jeg at det bunner ut i at man egentlig er sulten.
 
Ekstremt sulten ofte jeg også. Spesielt merker jeg at jeg er mye mer sulten på kveld/natt, så prøver å flytte siste måltid litt nære leggetid. Spiser egentlig ikke kveldsmat til vanlig, men får ikke sove hvis jeg er sulten.

Har variert litt hvor sunt det jeg spiser er når ekstremsulten setter inn, men tenker det er greit for nå. Blir nok lettere å spise enda sunnere når matlysten kommer tilbake og flere ting frister :smug:
 
Mest av alt har jeg lyst på sjokolade! Hele dagen!:p
Sånn har jeg hatt det, men synes sjokolade smaker pyton. Så jeg prøver å fortelle meg selv at det er ett sug mer enn sult. Og det stemmer i 99% tilfellene. Den resterende 1% spiser jeg mat knekkebrød og/eller youghurt og da går det over.
 
Jeg må spise hele tiden for å holde kvalmen litt i sjakk. Går i frukt og grønnsaker utenom måltidene. Og vepsebol på kvelden etter at ungene er lagt
 
MeTooo ! OkseHunger NonStop i over 2 mnd :wideyed: pga ekstrem kvalme hele døgnet og snuskutt ..
Til og med barna reagerte :woot::p haha ! Jevner seg ut.. har fått i meg mye god næring i bunn og noen hamburgere, is, chips, godteri og slikt på toppen :D Jeg måtte bare. Bedre nå :smiley-angelic008

Av erfaring så går jeg alt ned første halvåret.. så stresser ikke.. bare jeg får i meg god næring og unngår diabetes osv så er det helt ok..
 
MeTooo ! OkseHunger NonStop i over 2 mnd :wideyed: pga ekstrem kvalme hele døgnet og snuskutt ..
Til og med barna reagerte :woot::p haha ! Jevner seg ut.. har fått i meg mye god næring i bunn og noen hamburgere, is, chips, godteri og slikt på toppen :D Jeg måtte bare. Bedre nå :smiley-angelic008

Av erfaring så går jeg alt ned første halvåret.. så stresser ikke.. bare jeg får i meg god næring og unngår diabetes osv så er det helt ok..

Ah, jeg kjenner meg igjen. Hadde brått snuskutt selv :p og appetitten har virkelig vært på G siden positiv test :p:hilarious:
 
Ah, jeg kjenner meg igjen. Hadde brått snuskutt selv :p og appetitten har virkelig vært på G siden positiv test :p:hilarious:

Det er på et vis litt crazy å føle seg på kanten til spiseforstyrret :wtf: Sånn storspiser/trøkke alt i trynet / sulten 30 min etter svært trøkkeitrynet måltid + snacks & halleluja, men fint å oppleve det også :smiley-ashamed005 Hvordan gikk det med snuskutten din ?
Jeg har hatt så vanvittige abstinenser .. og de varte LENGE.. ble bare kvalmere av Onico så jeg har på dager som har vært helt ille i begynnelsen puttet en mocca inn og ut i noen sekunder. Følt meg skikkelig drit, men men. Hadde jo sluttet lenge før og gått ned de snuskiloene før et svangerskap om det var planlagt.. men slik ble det ikke.
 
Det er på et vis litt crazy å føle seg på kanten til spiseforstyrret :wtf: Sånn storspiser/trøkke alt i trynet / sulten 30 min etter svært trøkkeitrynet måltid + snacks & halleluja, men fint å oppleve det også :smiley-ashamed005 Hvordan gikk det med snuskutten din ?
Jeg har hatt så vanvittige abstinenser .. og de varte LENGE.. ble bare kvalmere av Onico så jeg har på dager som har vært helt ille i begynnelsen puttet en mocca inn og ut i noen sekunder. Følt meg skikkelig drit, men men. Hadde jo sluttet lenge før og gått ned de snuskiloene før et svangerskap om det var planlagt.. men slik ble det ikke.

haha ikke sant! Jeg fokuserer bare veldig på å bruke god tid når jeg spiser, samt spise sunt og variert.
Men kan lettere forkomme på kveldene at jeg spiser litt sjokolade også :p jo snuskuttingen gikk kjempebra. Tok ut siste snusen fra munnen når streken på graviditetstesten viste positivt og ikke snuset i etterkant. Veldig stolt av den ettersom jeg snuste en boks per dag :eek:
 
Last edited:
haha ikke sant! Jeg fokuserer bare veldig på å bruke god tid når jeg spiser, samt spise sunt og variert.
Men kan lettere forkomme på kveldene at jeg spiser litt sjokolade også :p jo snuskuttingen gikk kjempebra. Tok ut siste snusen fra munnen når streken på graviditetstesten viste positivt og ikke snuset i etterkant. Veldig stolt av den ettersom jeg snuste en boks per dag :eek:

Gratulerer med snuskutt. Det merkes sikkert godt på lommeboka også :D
 
Back
Topp