Eggdonasjon

Froggc86

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Hvordan tanker har du rundt eggdonasjon i utlandet? Helt uaktuelt? Har du tenkt over det?

Vil gjerne høre deres meninger!

Jeg for min del vurderer det om det ikke fungerer med våre 3 forsøk offentlig.
Jeg bærer frem barnet, vil kjenne bevegelser, vil føde det og vise den verden på lik linje som mitt biologiske barn..
det eneste jeg tenker en del på er hvordan fortelle/forklare til barnet om donasjonen. Vil barnet forstå? Vil det se på meg på samme måte?
 
Tenker eggdonasjon er en super mulighet for de som ikke har eller har for dårlige egg selv.
Synd det ikke er lovlig i Norge (enda).
Selv om det er dyrt slik Marihøna sier, så er det mange klinikker som stiller med gravidgaranti hvor de gir alle penger tilbake om man ikke oppnår varig svangerskap, og det er jo litt godt.
 
Det er fantastisk at noen er villige til å donere bort sine egg for at andre skal kunne bære frem sitt barn!
Det at egget er donert er ikke noe du trenger å fortelle barnet før det blir voksent. I hvert fall tok en venn av meg skade av å få vite at hans far ikke var hans biologiske da han var 10 år.
Når man er voksen er man mer motstandsdyktig til å takle sånn informasjon, er mitt inntrykk. Du vil jo alltid være barnets mor uansett!

Jeg personlig, syns det er viktig med åpen donor, både når det kommer til sæd og egg. Min mening er at barnets rett til å få ha kunnskap om sitt biologiske opphav burde komme foran en mors eller fars ønske om " ikke-viten". Jeg tror alle mennesker har et grunnleggende behov for å vite hvor det stammer fra uten at dette betyr at mors- eller farsfølelsen endres av den grunn.
(I tillegg kommer mulige genetiskt arvelige sykdommer man feks kan være bærer av )

Dette er MIN mening og mine tanker om det. Vet at mange vil være uenige med meg og det må vi få lov til å være, uenige altså.

Jeg er FOR åpen eggdonasjon og åpen embryoadopsjon og syns det er på tide det burde bli tillatt i Norge.
 
Det er en blogg som heter Ønskemamma.
Hun har nettopp blitt mor med hjelp av eggdonasjon og skriver mye fint og reflektert om temaet. Tror hun gjorde det i Riga :)
 
Barnet vil se på deg på samme måte om dere er åpne tidlig om at du fikk egg fra noen andre for at dere kunne bli foreldre til h*n. Barn bryr seg ikke. Men om du venter til 18års dagen med å si noe så kan det være at barnet reagerer. Lykke til :)
 
Jeg syns det er flott at noen ønsker å donere egg for å hjelpe barnløse. Burde vært lov i Norge og.

Jeg tenker at når du på ett eller annet tidspunkt forteller barnet at det er resultat av eggdonasjon, så vil du jo samtidig si at du ønsket nettopp han/henne så inderlig mye og at dere var heldige å få nettopp han/henne gjennom eggdonasjon. Og at dere elsker barnet over alt på jord. Jeg tror når barnet er modent nok, så vil det forstå og være takknemlig. For dere vil jo ha elsket barnet hele livet og det vil ikke være i tvil om kjærligheten deres til det. Dere vil alltid være barnets mamma og pappa.
 
Tenker vi nok heller vil prøve det før vi eventuelt går videre med adopsjon. Er noe eget med det å bære fram et eget barn :)
 
Hvordan tanker har du rundt eggdonasjon i utlandet? Helt uaktuelt? Har du tenkt over det?

Vil gjerne høre deres meninger!

Jeg for min del vurderer det om det ikke fungerer med våre 3 forsøk offentlig.
Jeg bærer frem barnet, vil kjenne bevegelser, vil føde det og vise den verden på lik linje som mitt biologiske barn..
det eneste jeg tenker en del på er hvordan fortelle/forklare til barnet om donasjonen. Vil barnet forstå? Vil det se på meg på samme måte?

Go for it, når tiden er inne.

Kontakt Tone Bråten i toneveileder,parterapeut med spesialisering innen barnløshet for hvordan gå frem og gi denne informasjonen til barnet.

Hvordan har adopterte barn det? De blir forlatt av egne foreldre, må på barnehjem noen år før noen velger de som sitt barn. De vil på ett eller annet tidspunkt slite litt med at de på en eller annen måte var uønsket av sitt biologiske opphav i tillegg til tiden på barnehjem(avhenger av hvor gamle de er når de får adoptivforeldre ). De kjenner ofte lite/ingenting til sitt opphav.

Studier på adopterte barn viser at de i svært liten grad har behov for å kjenne til sitt eget opphav og at de sjeldent opplever en form for identitetskrise sfa kjenne lite/ingenting til opphavet sitt.

Barn av donor: donor har gjort et valg om å hjelpe andre for å få et barn. En nobel handling i seg selv. De blir ikke tvunget til dette. De blir grundig testet både fysisk og mentalt i forkant av behandlingen. Og ytterligere testing for å unngå evt genfeil, arveligesykdommer. Det de gjør er ikke en uoverveid handling.

Kjent/ukjent donor: det er kun Russland og USA som har kjent donor. Hvor mye vil du at barnet skal vite om donor? Du betaler for hvor mye informasjon du vil vite. Er dette det som skal til for at man opplever en trygg oppvekst? Vil det å få tilgang til informasjon om ulike donorer være til hjelp i prosessen eller vil det i større grad oppleves som å shoppe egg av en annen kvinne,enn ved anonym donor? Beklager for det litt kjipe spørsmålet her. Man kan bli litt uvel av å lese om de ulike menneskene som er villig til å donere sine egg til deg.

Vil man lete etter moren til barnet i barnet? Donor blir ofte bedt om å skrive motivasjonsbrev om hvorfor de ville bli Eggdonorer som publiseres på forum for klinikkene. Hvor mye vil du at du og barnet skal ha mulighet til å vite om hun som gir egg?

Det å bli gravid og få barn vil uansett eggdonasjon eller ei vil uansett føles som sitt eget. I tillegg har du en større biologisk påvirkning på det donerte egget enn man antok tidligere. :)

Hadde det vært en av de få valgene for meg hadde jeg nok valgt eggdonasjon. Men veien dit er uansett kjip. Man må gi opp seg selv og innse at man ikke fungerer som mange andre, og det kan være noe av det tøffeste du vil gå igjennom i ditt liv...


Lykke til med valget ditt. Det er mange tøffe spørsmål man må stille seg. Men om det er mye du ikke har svar på ville jeg kontaktet Tone Bråten i Toneveileder for en generell samtale rundt eggdonasjon. Siden hun kanskje har mest kompetanse innen dette området i Norge og muligens Norden.
 
Hvordan tanker har du rundt eggdonasjon i utlandet? Helt uaktuelt? Har du tenkt over det?

Vil gjerne høre deres meninger!

Jeg for min del vurderer det om det ikke fungerer med våre 3 forsøk offentlig.
Jeg bærer frem barnet, vil kjenne bevegelser, vil føde det og vise den verden på lik linje som mitt biologiske barn..
det eneste jeg tenker en del på er hvordan fortelle/forklare til barnet om donasjonen. Vil barnet forstå? Vil det se på meg på samme måte?

Uansett hva du velger i forhold de spørsmålene jeg stilte, er jeg sikker på at du ikke vil angre.

Det ble eggdonasjon på meg og jeg ble gravid på det første forsøket:)

Du starter med helt andre forutsetninger til å bli gravid. 57-70% sannsynlighet for å bli gravid på 1 forsøk og på andre innsett øker sannsynligheten.

Størst av alt vil dette handle om hvilke valg man er komfortabel med å ta. Jeg kan ikke si noe annet PR nå enn at alt føles som mitt:)
 
Uansett hva du velger i forhold de spørsmålene jeg stilte, er jeg sikker på at du ikke vil angre.

Det ble eggdonasjon på meg og jeg ble gravid på det første forsøket:)

Du starter med helt andre forutsetninger til å bli gravid. 57-70% sannsynlighet for å bli gravid på 1 forsøk og på andre innsett øker sannsynligheten.

Størst av alt vil dette handle om hvilke valg man er komfortabel med å ta. Jeg kan ikke si noe annet PR nå enn at alt føles som mitt:)

Du har mange gode motspørsmål og jeg er enig i det du både spør og argumenterer for. Når det er sagt så er ønske om et genetisk barn aller størst og det er jo selvfølgelig det vi først vil prøve på... men jeg vil ikke at prosessen skal gå over all for lang tid, litt pga min egen psyke og også litt pga mannens alder (som han selvfølgelig er enig i)
Danmark har både åpen og anonym donor. Koste hva det koste vil men jeg vil nok heller valgt et land som Danmark fremfor et land som Spania. Hvilket land har du fått eggdonasjon fra?

Så bra du klarte det på første forsøk! Har du født enda? [emoji4]
 
Du har mange gode motspørsmål og jeg er enig i det du både spør og argumenterer for. Når det er sagt så er ønske om et genetisk barn aller størst og det er jo selvfølgelig det vi først vil prøve på... men jeg vil ikke at prosessen skal gå over all for lang tid, litt pga min egen psyke og også litt pga mannens alder (som han selvfølgelig er enig i)
Danmark har både åpen og anonym donor. Koste hva det koste vil men jeg vil nok heller valgt et land som Danmark fremfor et land som Spania. Hvilket land har du fått eggdonasjon fra?

Så bra du klarte det på første forsøk! Har du født enda? [emoji4]

Vi hadde hatt en lang vei ndg ivf før vi kom til eggdonasjon. 8 ferske forsøk inkl 2 avbrutte. Jeg var 39 år i høst, 40 nå. Legen gav oss beskjed om at d var mindre enn 10% sannsynlighet for graviditet grunnet min håpløse eggkvalitet. Den hadde vært slik uansett alder. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å få et eget barn fra mine egg, men sånn er det. Life sucks, men det finnes løsninger.

Hvis du ønsker kjent donor i Danmark er det fra egen familie eller venninne. Noe som kan gjøre det veldig komplisert. De har ikke ventetid så lenge du har en kjent donor på plass. De har ellers en ventetid ved anonym donasjon, tror det var opp mot et år kanskje mer. Generelt lang ventetid i skandinavia.

Vi ville ikke vente lenge med å forsøke videre. Vi ønsket en ny start med nye muligheter. Vi valgte Spania, Alicante. Og de har donorer i ulik etnisitet og kan lett finne noen med er nordisk utseende.

Vi valgte land og klinikken som følge av at de kom best ut i forhold til Suksessrate og at klinikken kun gjør behandling som er evidencebased. Det myldrer der ute med fancy ord og uttryk av metoder man kan gjøre, men ikke alt fungerer.

Donor matches i størst mulig grad ditt eget utseende. Jeg har litt informasjon om donor, men ikke mye.

Hele prosessen var stort sett enkel og grei. Vi var innom Alicante og besøkte 2 klinikker i august i fjor. Vi valgte klinikken med en pakke med graviditetsgaranti. 3ferske forsøk av donor inkludert innsett av alle embryo som kommer ut av forsøkene. Klinikken forplikter seg til å gjøre deg gravid i løpet sv 18 mnd, i tillegg om du ble gravid gjaldt garantien i 180 dager inn i graviditeten. Ca uke 26. Behandlingen koster penger, ja. Men klinikken var ikke den dyreste av de vi vurderte. Den hadde også et veldig godt renommé. Vi betalte en sum, som var enkel å forholde seg til og trengte ikke å forholde oss til flere ekstra kostnader annet enn fly, hotell og litt medisin.

I september gav vi klarsignal om at vi ville i gang med de. I oktober hadde jeg innsett av embryo og jeg testet positivt en uke etter og fikk bekreftet voksende HCG den 30.oktober. Vi har fortsatt 3 embryo til der nede på frys. Så søsken er mulig om man vil.

Vi ble gravid på første forsøk. Har 1,5 mnd igjen til termin. Vi hadde aldri trodd det skulle gå så fort, vi så vel for oss ett par tre runder eller mer før vi var gravide. Hadde kjempelave forhåpninger, da vi var så redde for å bli skuffet gang på gang igjen, etter mye stang ut. Heldigvis ble det stang inn:)

Som sagt det er mange vanskelige valg å ta og man må kjenne på hva man er komfortabel med.
 
Vi hadde hatt en lang vei ndg ivf før vi kom til eggdonasjon. 8 ferske forsøk inkl 2 avbrutte. Jeg var 39 år i høst, 40 nå. Legen gav oss beskjed om at d var mindre enn 10% sannsynlighet for graviditet grunnet min håpløse eggkvalitet. Den hadde vært slik uansett alder. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å få et eget barn fra mine egg, men sånn er det. Life sucks, men det finnes løsninger.

Hvis du ønsker kjent donor i Danmark er det fra egen familie eller venninne. Noe som kan gjøre det veldig komplisert. De har ikke ventetid så lenge du har en kjent donor på plass. De har ellers en ventetid ved anonym donasjon, tror det var opp mot et år kanskje mer. Generelt lang ventetid i skandinavia.

Vi ville ikke vente lenge med å forsøke videre. Vi ønsket en ny start med nye muligheter. Vi valgte Spania, Alicante. Og de har donorer i ulik etnisitet og kan lett finne noen med er nordisk utseende.

Vi valgte land og klinikken som følge av at de kom best ut i forhold til Suksessrate og at klinikken kun gjør behandling som er evidencebased. Det myldrer der ute med fancy ord og uttryk av metoder man kan gjøre, men ikke alt fungerer.

Donor matches i størst mulig grad ditt eget utseende. Jeg har litt informasjon om donor, men ikke mye.

Hele prosessen var stort sett enkel og grei. Vi var innom Alicante og besøkte 2 klinikker i august i fjor. Vi valgte klinikken med en pakke med graviditetsgaranti. 3ferske forsøk av donor inkludert innsett av alle embryo som kommer ut av forsøkene. Klinikken forplikter seg til å gjøre deg gravid i løpet sv 18 mnd, i tillegg om du ble gravid gjaldt garantien i 180 dager inn i graviditeten. Ca uke 26. Behandlingen koster penger, ja. Men klinikken var ikke den dyreste av de vi vurderte. Den hadde også et veldig godt renommé. Vi betalte en sum, som var enkel å forholde seg til og trengte ikke å forholde oss til flere ekstra kostnader annet enn fly, hotell og litt medisin.

I september gav vi klarsignal om at vi ville i gang med de. I oktober hadde jeg innsett av embryo og jeg testet positivt en uke etter og fikk bekreftet voksende HCG den 30.oktober. Vi har fortsatt 3 embryo til der nede på frys. Så søsken er mulig om man vil.

Vi ble gravid på første forsøk. Har 1,5 mnd igjen til termin. Vi hadde aldri trodd det skulle gå så fort, vi så vel for oss ett par tre runder eller mer før vi var gravide. Hadde kjempelave forhåpninger, da vi var så redde for å bli skuffet gang på gang igjen, etter mye stang ut. Heldigvis ble det stang inn:)

Som sagt det er mange vanskelige valg å ta og man må kjenne på hva man er komfortabel med.

Så trist å høre dere hadde en lang og vanskelig vei før dere fikk en graviditet men det er jo faktisk helt fantastisk at eggdonasjon eksisterer! Tenk at en annen kvinne vil gå igjennom hormonstimulasjon og egguttak for å hjelpe andre. Gratulerer så mye med en mageboer [emoji3] regner med dere gleder dere masse!! Kan jeg spørre: tenker du ofte på at babyen i magen din ikke er din genetisk eller føler du at den er din? Du trenger ikke svare om du synes det blir personlig [emoji4]

Jeg har nettopp vært i kontakt med Maigaarden i Danmark om nettopp dette med ventetid. Jeg fikk beskjed om at de bruker ca 1-2 uker på å finne en matchende donor. En anonym.
Donor får 7000 kr for å donere eggene og det skal dekke utgifter til å komme seg til klinikken og evt. Sykemelding.

Klinikken du valgte i Alicante, snakket de bare engelsk? Hva måtte du betale for den "pakken" med graviditetsgaranti?
 
Så trist å høre dere hadde en lang og vanskelig vei før dere fikk en graviditet men det er jo faktisk helt fantastisk at eggdonasjon eksisterer! Tenk at en annen kvinne vil gå igjennom hormonstimulasjon og egguttak for å hjelpe andre. Gratulerer så mye med en mageboer [emoji3] regner med dere gleder dere masse!! Kan jeg spørre: tenker du ofte på at babyen i magen din ikke er din genetisk eller føler du at den er din? Du trenger ikke svare om du synes det blir personlig [emoji4]

Jeg har nettopp vært i kontakt med Maigaarden i Danmark om nettopp dette med ventetid. Jeg fikk beskjed om at de bruker ca 1-2 uker på å finne en matchende donor. En anonym.
Donor får 7000 kr for å donere eggene og det skal dekke utgifter til å komme seg til klinikken og evt. Sykemelding.

Klinikken du valgte i Alicante, snakket de bare engelsk? Hva måtte du betale for den "pakken" med graviditetsgaranti?


Jeg opplever og føler alt som mitt. Litt spent innimellom på hva som kommer fra donor, men har i grunn ikke tenkt så mye på det. Det er jo uansett et individ som vi må bli kjent med når han kommer ut, ED eller ei.

Klinikken het Instituto Bernabeu. Vi hadde kun kontakt med lege og pasientkoordinator som snakket engelsk, men tror det var ei svensk ei som jobbet der. Jeg tenkte ikke på det da jeg er komfortabel med å snakke engelsk.(har dog større problemer med å forstå dansk, Hehe)

Pakken inkluderer:
3 ferske stimuleringsforsøk med innsetting. De fikk ofte ut 10-12 egg fra donor
I tillegg kunne de ha en backupdonor i tilfelle hoveddonor måtte avbryte av ulike grunner. (Du reiser ned til egguthentingen og er der til innsett, mannen må levere sitt)
Innsetting av fryste egg
Honorar donor
Stimulering og egguthenting donor
ICSI av alle egg
Testing av donor og min mann ikke har treff på genestiske sykdommer.
Sjekk av egg for kromosonfeil
Bruk av timelapsmaskin for å overvåke embryo
Dyrking av embryo frem til blastocyst
Vitrification/nedfrysning av embryos (ny teknikk som minsker risiko for at embryo går til grunne ved nedfrysning og opptining.)
Og mye mer.
Embryogen
De henter deg på flyplassen og kjører deg til den.
Ved positiv test gjaldt garantien også 180 dager inn i svangerskapet

Du må dekke dine medisiner (progynova, Utrogestan og procren, anbefaler å kjøpe de to første i Spania )

Tror det var ca 175000 for pakken. Klart det er en stor sum. Men vi hadde brukt tilsvarende beløp i allefall på medisiner og forsøk, timelapsmaskin og embryogen +operasjon i Norge

Vi vurderte andre klinikker også, men mange kunne være dyrere og med mindre god avtale enn denne og med mindre Ok suksessrate. Innimellom kunne enkelte klinikker bruke frosne donoregg, men de hadde lavere sannsynlighet for graviditet(mye frysing og div)

I tillegg tenkte vi at jo mere tid de brukte på å gjøre oss gravid jo mer penger ville klinikken tape.Vi klarte på en måte å slappe mere av enn tidligere, der fokuset har vært mer det å få bra kvalitet på embryo enn å bli gravid.(blir litt sånn med dårlig eggkvalitet)


Innsett av egg ble utført mer sterilt enn i Norge.

Alt var helt anderledes fra start en sammenlignet med det vi hadde fra tidligere. Det vil si at vi startet veldig positivt og fikk et positivt resultat. Godt å treffe en lege som virkelig beroliget oss og som i tillegg hadde troa på meg og mannen.

Ved innsett fikk vi vite at det var 7 egg som var befruktet og delt. 3av disse hadde ikke god nok kvalitet for innsett og ble destruert, men 4 var kjempebra. Og han hadde troa på at de. Vi fikk satt inn ett, han hadde så stor tro på at det ville gå greit at han kun ville sette inn ett. (Vi hadde i utgangspunktet samtykket til innsett av to, litt glad nå for at det ble satt inn ett)
 
Back
Topp