Eget firmaet

Aurora

Glad i forumet
Januarlykke 2016
Marsipanene 2019
Er det noen som startet opp eget firmaet og vil dele erfaringer ?
Det er flere rundt meg som startet egen bedrift, noen har det ved siden av sin hoved inntekt fra lønnet arbeid. Mens andre hadde spart midler til å leve på i oppstartsfasen.
Jeg blir nyskjerrig på hva som motiverer folk til å satse på egen bedrift.
Hvis noen har erfaringer, ville det være interessant å lese :)
 
Er det noen som startet opp eget firma og vil dele erfaringer ?
Det er flere rundt meg som startet egen bedrift, noen har det ved siden av sin hoved inntekt fra lønnet arbeid. Mens andre hadde spart midler til å leve på i oppstartsfasen.
Jeg blir nyskjerrig på hva som motiverer folk til å satse på egen bedrift.
Hvis noen har erfaringer, ville det være interessant å lese :)
 
Jeg er "gründerfrue" hvis det er et ord[emoji85] Altså mannen som har egen bedrift. Egen bedrift kan jo være så mangt. For min mann har de skapt et helt eget produkt, startet med blanke ark og bare en idé. Det har vært beinhard jobbing og absolutt ingen pengefest for oss. Nå har de holdt på i 7 år og det er absolutt ingen 8-16 jobb, krever utrolig mye av alle som jobber der.
 
Er det flere som har startet bedrift, eller kanskje kjenner noen andre som har gjort det? :) Kjekt om dere vil dele erfaringer her! :D
 
Jeg eier og driver butikk sammen med søstera mi :) Mannen min er også selvstendig som tømrer. Er det noe spesielt du lurer på? :)
 
Jeg eier og driver butikk sammen med søstera mi :) Mannen min er også selvstendig som tømrer. Er det noe spesielt du lurer på? :)
Det jeg lurer på er hvorfor noen tør å satse på egen drift, det er jo mye risiko med det :)
 
Det jeg lurer på er hvorfor noen tør å satse på egen drift, det er jo mye risiko med det :)

Være sin egen sjef, gjøre noe man brenner for f.eks
 
Det jeg lurer på er hvorfor noen tør å satse på egen drift, det er jo mye risiko med det :)

Tja, er det så mange andre risikoer enn å miste/tape penger? :)

Fordelene er at man kan styre sin egen hverdag, det er ingen som kjefter fordi du ikke «gadd» å gjøre noe. Du gjør det jo uansett, men kanskje en anna dag, for til syvende og sist går det kun utover deg selv om du ikke gjør det. Og det er jo verdens beste motivasjon :)

Man får også gjøre noe man virkelig brenner for, det er jo liten vits i å starte noe man ikke liker å gjøre. Man lærer også mye om seg selv og vokser utrolig mye på det. Man må tross alt ta alle avgjørelser og valg selv. Det er ingen sjef på toppen man kan spørre.

Også er det klart at man må se an den byen eller det tettstedet man bor i. I ei bittelita bygd er det kanskje ikke vits å starte en bilbutikk med kun Ferrari og Lamborghini. Man vil jo gjerne ha en stor kundegruppe slik at muligheten er stor for at folk vil velge akkurat din butikk eller din tjeneste. Men personlig tror jeg at om man VIRKELIG, dypt inn i sjelen, elsker det man holder på med - og man får noe selv av å drive med det, da kan det ikke gå galt. Om noe gjøres med kjærlighet istedenfor feks grådighet har det en tendens til å slå an og bli vellykket.

Så kjapt oppsummert;
- du er selvstendig
- du får drive med noe du elsker, hver dag
- du vokser MYE som menneske
- om alt går bra kan du leve av «hobbyen» din
 
Mnnen min har ENK. Måtte det for å ha en arbeidsplass da tidligere arbeidsgiveren gikk konkurs. Fordelen er mulighet til å ta fri ento dager her og der uten å spørre noen. Noe høyere inntekt da mannen kan jobbe som mye han vil/inntjenning er avhengig av resultatet. Ulempene ser vi nå: han kan ikke ta fedrekvote da firmaet kommer til å gå i dvale og det kan igjen ta 3-6 mnd å starte opp på nytt, har ikke feriepengene heller.
I tillegg passer ikke det å jobbe frem til han blir pensjonist, så han må senere bli en vanlig ansatt i en annen bransje.
 
Tja, er det så mange andre risikoer enn å miste/tape penger? :)

Fordelene er at man kan styre sin egen hverdag, det er ingen som kjefter fordi du ikke «gadd» å gjøre noe. Du gjør det jo uansett, men kanskje en anna dag, for til syvende og sist går det kun utover deg selv om du ikke gjør det. Og det er jo verdens beste motivasjon :)

Man får også gjøre noe man virkelig brenner for, det er jo liten vits i å starte noe man ikke liker å gjøre. Man lærer også mye om seg selv og vokser utrolig mye på det. Man må tross alt ta alle avgjørelser og valg selv. Det er ingen sjef på toppen man kan spørre.

Også er det klart at man må se an den byen eller det tettstedet man bor i. I ei bittelita bygd er det kanskje ikke vits å starte en bilbutikk med kun Ferrari og Lamborghini. Man vil jo gjerne ha en stor kundegruppe slik at muligheten er stor for at folk vil velge akkurat din butikk eller din tjeneste. Men personlig tror jeg at om man VIRKELIG, dypt inn i sjelen, elsker det man holder på med - og man får noe selv av å drive med det, da kan det ikke gå galt. Om noe gjøres med kjærlighet istedenfor feks grådighet har det en tendens til å slå an og bli vellykket.

Så kjapt oppsummert;
- du er selvstendig
- du får drive med noe du elsker, hver dag
- du vokser MYE som menneske
- om alt går bra kan du leve av «hobbyen» din
Hoved risiko er at du taper penger og ikke får noe overskudd til å leve av. Og det er skummelt hvis man har en del faste utgifter som må dekkes.
Men hvis man virkelig brenner for noe så ser jeg for meg at en bare satser alt på det
Det å være sin egen sjef og ta besluttninger alene høres veldig deilig ut :)
 
Hoved risiko er at du taper penger og ikke får noe overskudd til å leve av. Og det er skummelt hvis man har en del faste utgifter som må dekkes.
Men hvis man virkelig brenner for noe så ser jeg for meg at en bare satser alt på det
Det å være sin egen sjef og ta besluttninger alene høres veldig deilig ut :)

Da vi startet butikken for snart 5år siden gikk jeg ned ca 7-8000kr i lønn hver måned. Man kan ikke regne med å bli millionær de første årene ;) Vi har heldigvis vært fornuftige med økonomien til butikken, og har faktisk fått lønn fra første måned. Så har vi gradvis økt lønna. Det er jo mye som skal kjøpes inn i starten. I alle fall i en butikk. Når varelageret er nokså OK i størrelse, er det jo kun snakk om mindre innkjøp. I starten kan man fort regne alt fra 200 000kr til godt over 1 million, alt ettersom hva man vil drive med og hvor stort lokale man har.

Man må rett og slett la være å bruke unødvendige penger, kun ta det man MÅ i lønn og heller jobbe seg oppover. Også må man være forberedt på å jobbe MYE. Det er DYRT å ansette folk. De skal forsikres, de skal ha lønn, du må betale arbeidsgiveravgift etc ;) Men det er fullt mulig.

Hvis du har en ide og tror på den, og andre liker konseptet - go for it ;)
 
Back
Topp