Drømmen om barn

Jeg håper at det begynner å skje ting etterhvert
Egentlig så burde vi mulig brukt hausken til dette i Norge men de er så dyre. Vet du aldersgrensen på Hausken? I utlandet er grensene rundt 45-50 mange steder.

Før var jeg bestemt på å bruke donoregg pga alder men nå ønsker jeg å finne ut om jeg kan ha egg som kan brukes.

Vet dessverre ikke alderen på Hausken.

Krysser fingrene for at det skjer snart ting for dere.
 
Vet dessverre ikke alderen på Hausken.

Krysser fingrene for at det skjer snart ting for dere.
Takk !. Ja det er dette med alder.

Det hadde nok gått fortere om vi tok prøverør i Norge men spørsmålet er også om de kan finne ut om jeg kan bruke mine egg. Om kvaliteten osv.
 
Sendte melding til fastlegekontoret med spørsmål om å få tatt hormonprøven AMH hos dem. Håper på at de ikke krever time hos fastlegen for at jeg kan få tatt den og at jeg bare får tatt den på blodprøverommet uten samtale med legen om alt dette. Jeg skrev at jeg var under behandling hos den utenlandske klinikken men at jeg behøver å ta den blodprøven. Huff er nervøs for at fastlegen eller legekontoret ikke vil like at jeg forsøker å få barn i min alder men det er vel et valg som jeg har rett til å ta selv. :) . Hvis de ikke vil ta prøven så må jeg oppsøke furst laboratorium eller volvat. Vil helst bruke minst mulig penger på prøvene så det beste er å få tatt det der det er billigst.
 
AMH er vanlig å testes for før behandling i Norge i allefall! Den sier noe om eggstokkkapasiteten din, hvor mange eggposer som finnes i eggstokkene dine! Den sier ikke noe om kvaliteten på de eggene du har, det er det hormonet FSH som sier noe om! Anbefaler deg å lese denne artikkelen fra Medicus, den forklarer det veldig fint:happy:

https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/
 
AMH er vanlig å testes for før behandling i Norge i allefall! Den sier noe om eggstokkkapasiteten din, hvor mange eggposer som finnes i eggstokkene dine! Den sier ikke noe om kvaliteten på de eggene du har, det er det hormonet FSH som sier noe om! Anbefaler deg å lese denne artikkelen fra Medicus, den forklarer det veldig fint:happy:

https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/
Takk for svar og info :) . Men om vi bruker eggdonor så spiller mulig ikke den blodprøven så stor rolle? Men jeg tenker på at det beste vil nok være å forsøke å sjekke om mine egne egg kan brukes.

Jeg fikk svar fra mitt fastlegekontor i dag om at de kan ta blodprøven om jeg har en annen lege som kan følge opp svaret. Men jeg har bare den utenlandske klinikken. Men skal undersøke om det er en lege der som kan følge opp svaret fra mitt fastlegekontor .
 
Hausken kan gjennomføre en fullstendig utredning uten at de trenger å stå for selve ivf-behandlingen. Der får du vite hvordan ståa er med eggene dine, og de kan sikkert si no om du burde gå rett på donoregg. Men mange får biologiske barn i din alder:happy: Om du går inn på nettsida finner du også info om priser. Eller ta en tlf, de er veldig hyggelige:)
Lykke til, håper dere får barnet dere ønsker:Heartred
 
Hausken kan gjennomføre en fullstendig utredning uten at de trenger å stå for selve ivf-behandlingen. Der får du vite hvordan ståa er med eggene dine, og de kan sikkert si no om du burde gå rett på donoregg. Men mange får biologiske barn i din alder:happy: Om du går inn på nettsida finner du også info om priser. Eller ta en tlf, de er veldig hyggelige:)
Lykke til, håper dere får barnet dere ønsker:Heartred

Takk for innlegg i tråden :)

Det kan nok være klokt å la Hausken gjennomføre fullstendig utredning. Men det er ganske dyrt men alt går så tregt nå. Jeg forstår det slik at den utenlandske klinikken kan gjennomføre ultralyden men det vil jo gå ganske tregt om vi skal dra frem og tilbake dit foreks.

Klinikken ligger i hjemlandet til min mann. Han skal besøke klinikken på fredag og ta sædprøve. Han skal også prate med de om den videre behandlingen og om hvor ofte / lang tid vi må reise dit. Han reiser for å besøke familien dit 1 gang hver måned og vil da ta turen innom klinikken. Målet er at vi har fått tatt prøverør i juni.

Det ville mulig være lurt å få det meste gjort i Norge. Men det er dyrt i Norge. Forstår det slik at bare en undersøkelse hos Hausken kommer lett opp i ca 3000 kroner. Prøverørspakke koster ca 40 000 kr og garantipakken koster opp mot 100 000 kr. Veldig dyrt men såklart verdt det. Men mye billigere i utlandet. Vet ikke hva dere betaler for dette?

Jeg mangler fortsatt den ene blodprøven men vurderer å vente til han har tatt spermprøven med å ta den og så kan han forhøre seg med klinikken om hvordan vi bør gå frem videre. Som du sier så er jeg enig i at det kan være klokt å bruke hausken til dette med å få vite hvordan vi ligger ann. :) . Skal tenke på det. Og diskutere det med min mann.

Ja mange får biologiske barn i min alder og egentlig så føles det mer rett å forsøke det om mulighetene er store for å lykkes. Donoregg bør nok ventes med inntil jeg vet om mine egg er bra nok til å brukes.

Takker så mye for råd i tråden :)
 
Takk for innlegg i tråden :)

Det kan nok være klokt å la Hausken gjennomføre fullstendig utredning. Men det er ganske dyrt men alt går så tregt nå. Jeg forstår det slik at den utenlandske klinikken kan gjennomføre ultralyden men det vil jo gå ganske tregt om vi skal dra frem og tilbake dit foreks.

Klinikken ligger i hjemlandet til min mann. Han skal besøke klinikken på fredag og ta sædprøve. Han skal også prate med de om den videre behandlingen og om hvor ofte / lang tid vi må reise dit. Han reiser for å besøke familien dit 1 gang hver måned og vil da ta turen innom klinikken. Målet er at vi har fått tatt prøverør i juni.

Det ville mulig være lurt å få det meste gjort i Norge. Men det er dyrt i Norge. Forstår det slik at bare en undersøkelse hos Hausken kommer lett opp i ca 3000 kroner. Prøverørspakke koster ca 40 000 kr og garantipakken koster opp mot 100 000 kr. Veldig dyrt men såklart verdt det. Men mye billigere i utlandet. Vet ikke hva dere betaler for dette?

Jeg mangler fortsatt den ene blodprøven men vurderer å vente til han har tatt spermprøven med å ta den og så kan han forhøre seg med klinikken om hvordan vi bør gå frem videre. Som du sier så er jeg enig i at det kan være klokt å bruke hausken til dette med å få vite hvordan vi ligger ann. :) . Skal tenke på det. Og diskutere det med min mann.

Ja mange får biologiske barn i min alder og egentlig så føles det mer rett å forsøke det om mulighetene er store for å lykkes. Donoregg bør nok ventes med inntil jeg vet om mine egg er bra nok til å brukes.

Takker så mye for råd i tråden :)
Dere må så klart vurdere det selv ut i fra økonomien deres. Fertilitetssjekk hos Hausken koster 2800 kr og har ingen ventetid. Kanskje verdt pengene når en slipper venting og å reise til utlandet, det koster jo å reise også. Ingen forpliktelser til videre behandling hos Hausken vertfall :)
Vi betalte et sted mellom 60-70 000, for 3 forsøk. Medisiner kom utenom, men der dekker Helfo etter enn viss sum. Ingen garantipakke da, slik som flere klinikker i utlandet har.
 
Dere må så klart vurdere det selv ut i fra økonomien deres. Fertilitetssjekk hos Hausken koster 2800 kr og har ingen ventetid. Kanskje verdt pengene når en slipper venting og å reise til utlandet, det koster jo å reise også. Ingen forpliktelser til videre behandling hos Hausken vertfall :)
Vi betalte et sted mellom 60-70 000, for 3 forsøk. Medisiner kom utenom, men der dekker Helfo etter enn viss sum. Ingen garantipakke da, slik som flere klinikker i utlandet har.

Takk for tips og råd :)

Det er dyrt. Men vi vil forsøke å finne løsninger som er rimeligst mulig. Men er enig med deg i at det kan være lurt å ta en fertilitets sjekk hos Hausken. Jeg skal prate med mannen min om det.

Jeg er litt kritisk til Hausken av en grunn. I mitt forrige forhold så forsøkte min eks og jeg å få et barn nummer 3 sammen. Vi gikk til Hausken og de fokuserte kun på at det kun var meg noe måtte være galt med. De ville egentlig ikke ta sædprøve av han til tross for at han fortalte at han er testikkeloperert på begge testiklene. Tilslutt så sa de at dersom han vil ta prøve så kan han men de mente det ikke var nødvendig. Han tok prøve og svaret ble at han hadde lavt sædantall. Såpass lavt at de ville ta incsi prøverør av den årsak. De fant ikke noe galt med meg på ultralyd men pga at jeg hadde hatt uregelmessig menstruasjoner i 8 måneder etter to fødsler så mente de at jeg hadde pco. Så jeg fikk diagnosen PCO og de mente at pga min Pco så var det bare 3 prosent sjanse å bli gravid på vanlig måte for oss men 87 prosent med prøverør. Men en annen spesialist som jeg også gikk til den gangen var helt uenig med hausken. Han mente at jeg ikke hadde PCO. Så jeg føler at jeg har fått en diagnose av Hausken som mulig ikke stemmer... Men jeg skal ikke se borttifra om Hausken har rett men jeg synes det var dårlig grunnlag å si at jeg har det pga uregelmessig menstrasjon i 8 måneder etter en fødsel men ellers regelmessig etter det... Trodde alle hsdde uregelmessig mens etter fødsel. Jeg har ihvertfall svært lite mannlige hormoner ifølge hormonprøven som jeg tok. Noe som en med PCO har mye av? Men uansett: min eks fikk ett tredje barn etter bruddet. Jeg har ikke fått flere barn så det kan jo være at legen har rett i at det er meg den store feilen ligger på.

Jeg har ihvertfall et håp nå. Har stor tro på å lykkes med prøverør.

Samboer skal besøke og prate med klinikken i utlandet om noen dager i forbindelse med at han besøker familien sin i utlandet / nær klinikken . Skal be han forhøre seg litt med de om dette. :)

Hehe høres sikkert ut som om jeg er en stor klager over Hausken men jeg tror de er flinke men jeg ble litt skeptisk over den diagnosen de ga meg tidligere med en så dårlig forklaring til hvorfor jeg hadde den diagnosen samt at en annen spesialist var helt uenig med hausken om diagnosen. Men jeg vet lite om hva som er svaret på det. Men regner med at om jeg oppsøker Hausken så har jeg fått tilbake diagnosen PCO pga journalene fra tidligere....
 
Last edited:
Det er viktig å holde seg i god form. Jeg fokuserer mye nå på å holde meg i form. Trener på treningssenter om vinteren. Tenker på at dersom jeg er i god form så vil et eventuelt svangerskap og fødsel bli lettere.
 
Vurderer å kjøpe inn eggløsningstester. Jeg vet aldri om vi egentlig har truffet eggløsning. Vi har egentlig forsøkt for lite muligens. Vet ikke om vi noensinne har truffet eggløsningstidspunktet gjennom de 2 årene som vi har forsøkt. Men vet ikke om sjansene er noe gode med å bli gravid på naturlig måte i min alder heller.
 
Er så spent : mannen skal få svar på prøven sin. Håper den er bra. Jeg venter perioden min men har ennå ikke fått. Skulle hatt den i går men den kommer nok....
 
Litt ny oppdatering :

Mannen fikk svar på at sperm-prøven er god. Vi tenkte på å mulig forsøke 2 av mine egg. Men nå sies det at det er kun 10 til 15 prosent sjanse for å lykkes med mine egg i min alder. Og 90 prosent sjanse med donoregg. Det er også veldig mange egg som er dårlige i min alder og det er stor fare for kromosonfeil og andre feil. Derfor velger vi å bruke donoregg. Mest sannsynlig er første prøverørsbehandling i juni. Jeg slipper å ta AMH prøven pga donoregg.

Mye følelsesmessige tanker i denne forbindelse. Jeg tenker mye på at min mann har jo bra spermprøve og at det mulig kunne vært lettere for han å ha en litt yngre dame . Men jeg bør nok ikke tenke sånn. Jeg må fokusere på at dette er et felles prosjekt og han sksl være glad for å ha en som meg istedet. :)

Litt mye følelser i dette. Går rundt å drømmer og kjenner meg 20 år tilbake i tid da jeg fikk de to barna som jeg har. Føles litt rart..

Jeg er også redd for å ikke lykkes. Men det viktigste er å forsøke og våge å ikke lykkes.
 
Litt kjip dag i dag / perioden og vond rygg og er sliten av mens-plagene. I dag har jeg spekulert alt for mye på hva som kan være årsakene til at jeg ikke ble gravid tidligere. Jeg har også i dag hatt dårlig tro på at jeg noensinne skal lykkes med å bli gravid. Årsaken er vel at jeg har fått perioden min igjen og dermed så er jeg litt oppgitt av det...

Jeg forsøkte cirka 6 årstid med eksen. Men det ble slutt før prøverør . Og han lykkes med barn etterpå. .Og så er jeg i gang igjen med min nye mann med bli-gravid-prosjektet.... Og jeg vet ikke årsak og stresser med det. Men på en måte så håper jeg på at det er eggene mine fordi jeg er gammel til å bruke mine egne egg og vi har bestemt oss for eggdonasjon pga alder og etter anbefaling av klinikken.

Jeg ble stresset av å tenke på det en lege sa tidligere da jeg prøvde: at alt kan skyldes stress om å bli gravid. Men jeg har egentlig bare mistet litt håp når jeg får perioden men håpet om at jeg kan være gravid har vært der hele tiden så jeg kan ikke forstå det. Men jeg er veldig stresset i jobben min. Men men der skal jeg forsøke å få roen.

Tenkte også på at tenk om jeg ble befruktet mange ganger og at det ikke fester seg... Men jeg skal nå forsøke å fokusere positivt og slappe av og tenke at vi kan lykkes med prøverør forsøk 1. Og det er sikkert lurt å fokusere tankene over på noe annet. Og ta på smilet :). Viktig å ikke gi opp håpet om baby ennå.

Skal kjøpe noen eggløsningstester og graviditetstester for å ha det i hus slik at jeg ihvertfall får litt kontroll på når jeg får eggløsning osv i mellomtiden før jeg venter på prøverørsbehandling :)
 
Last edited:
Forstår at du får tunge tanker, for dette ER virkelig en tung prosess, og følelsene går som en berg og dalbane.
At stress forhindrer graviditet, er bare tull (ifølge mange leger, inkludert Hausken). Det blir bare sagt i uvitenhet, og kanskje i mangel på noe bedre å si..? Så ikke tenk at du ikke blir gravid pga en stressende jobb. Så godt det må være å ha bestemt seg for veien videre, da er mye gjort:Heartred
 
Forstår at du får tunge tanker, for dette ER virkelig en tung prosess, og følelsene går som en berg og dalbane.
At stress forhindrer graviditet, er bare tull (ifølge mange leger, inkludert Hausken). Det blir bare sagt i uvitenhet, og kanskje i mangel på noe bedre å si..? Så ikke tenk at du ikke blir gravid pga en stressende jobb. Så godt det må være å ha bestemt seg for veien videre, da er mye gjort:Heartred
Takk for oppkvikkende svar. For man blir stresset av å høre at stress påvirker. Jeg tror det også kan bare være tull for jeg har aldri stresset om å bli gravid. Jeg ble kun stresset av å høre folk si at stress påvirker. Men jeg stresser i jobben men det har mulig ingenting å si.

En oppdatering: Jeg har fått time på Hausken. Skal sjekke med ultralyd. Utenlandske klinikken ba meg gjøre det i forkant av at de skal finne en eggdonor.

Føler meg så altfor gammel til dette men jeg prøver. Og håper at alt går bra. :)
 
Har vært på ultralyd hos Hausken. Veldig fornøyd med resultatet . Livmoren er helt fin. Jeg hadde masse egg. Og mye mer enn forventet med tanke på at jeg er 43 år. Så jeg fikk beskjed om at jeg kan prøve med egne egg men de mener det er mye lettere å lykkes med eggdonasjon pga alderen min.

Det står at på høyre side så har jeg 7 folikler og 10 på venstre. Men vet ikke hva det betyr. Mye fremmedord for meg men hun sa at alt var veldig bra. Og at jeg har mange egg igjen. Så dette gir godt håp med å lykkes med prøverør.

Hun ga meg sånn ca 50 prosent sjanse for å lykkes per forsøk med donor. Og maks ca 10 prosent med egne egg per forsøk. Men egne egg kan ha feil så derfor er donor mulig det beste å bruke for å lykkes.
 
Back
Topp