Dine beste tips til amming første tiden

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Fyr løs! Hva hjalp, hva ville du ikke gjort neste gang? :)
 
* Slapp av, stress er drepen for ammingen
* Amming må læres, men noen babyer tar det lettere enn andre
* Forbered deg på å være en åpen bar. I starten ammer man hele tiden, men det vil stabilisere seg
* Søk hjelp om du trenger det, noen ganger er det lite som skal til for å løse et problem

Jeg var godt forberedt første gang, men fikk dårlig hjelp på sykehuset og det ble nye stress. Det løsnet da vi kom hjem. En flaske mme var alt som skulle til, etter det fortsatte jeg å legge babyen til og nå var hun ikke skrubbsulten lenger.
Med nr 2 var ammingen utrolig vond fra første stund. Mistenker stramt tungebånd, men har ikke mulighet til å gå privat. Smertene ble mye bedre etter noen måneder, og jeg ammer døgnet rundt enda. Babyen er straks 9 måneder :)
 
Etablere riktig tak og riktig stilling så tidlig som mulig.
Det er normalt at det gjør litt vondt, men du skal ikke behøve å gå med sår lenge.
Bytt type ammeinnlegg om det blir rødt og klør.
Amme når babyen vil ha mat, ikke etter klokken. (Undervektige og slappe babyer kan måtte ammes etter klokken.)
Det er helt normalt å amme 24/7, det går over.
Ikke bli redd om puppene virker slappe, eller om du ikke får pumpet ut noe. Puppen blir ikke plutselig tom, og du har mer melk enn du tror. ;)
 
Purelan og multimam er fantastiske å ha liggende klare. Bør brukes liberalt etter hver amming i starten.
 
Purelan og multimam er fantastiske å ha liggende klare. Bør brukes liberalt etter hver amming i starten.

Det er kjøpt inn. Skjønner at purelan bare smøres på mellom ammingene, men hva med multimam? Når og hvordan brukes det?
 
* Slapp av, stress er drepen for ammingen
* Amming må læres, men noen babyer tar det lettere enn andre
* Forbered deg på å være en åpen bar. I starten ammer man hele tiden, men det vil stabilisere seg
* Søk hjelp om du trenger det, noen ganger er det lite som skal til for å løse et problem

Jeg var godt forberedt første gang, men fikk dårlig hjelp på sykehuset og det ble nye stress. Det løsnet da vi kom hjem. En flaske mme var alt som skulle til, etter det fortsatte jeg å legge babyen til og nå var hun ikke skrubbsulten lenger.
Med nr 2 var ammingen utrolig vond fra første stund. Mistenker stramt tungebånd, men har ikke mulighet til å gå privat. Smertene ble mye bedre etter noen måneder, og jeg ammer døgnet rundt enda. Babyen er straks 9 måneder :)
Etablere riktig tak og riktig stilling så tidlig som mulig.
Det er normalt at det gjør litt vondt, men du skal ikke behøve å gå med sår lenge.
Bytt type ammeinnlegg om det blir rødt og klør.
Amme når babyen vil ha mat, ikke etter klokken. (Undervektige og slappe babyer kan måtte ammes etter klokken.)
Det er helt normalt å amme 24/7, det går over.
Ikke bli redd om puppene virker slappe, eller om du ikke får pumpet ut noe. Puppen blir ikke plutselig tom, og du har mer melk enn du tror. ;)

Takk for gode tips :)
 
Legg ungen til brystet så tidlig som mulig, og la den bli der! Glem den stygge plastbalja på sykehuset, hud mot hud og masse nærhet er tingen. Hvis det føles som om barnet er like knyttet til puppen de første ukene som til navlestrengen under svangerskapet, så gjør dere det riktig ;)
 
Det er kjøpt inn. Skjønner at purelan bare smøres på mellom ammingene, men hva med multimam? Når og hvordan brukes det?
Det er ett lite ark med salve på som skal ligge mot brystvorten og lege den. Er bare å ha den liggende inni bh og glemme at den er der.
Trenger ikke vaske bort, bare fjerne den ved amming, og bruke samme lille firkanten i ett døgn. Fungerer overraskende bra.
 
2 ting: bruk pleierne på barsel. Jeg ringte etter hjelp hver gang jeg skulle legge til mini i starten, og fikk masse god hjelp fra de.

Les om tegn på tette melkeganger og brystbetennelse. Ofte kan man fikse det med ett par grep om man tar det tidlig.
 
Kunnskap og trygghet er makt! Usikkerhet og stress kan være drepen for amming. Eksempelvis er det umulig å ha næringsfattig melk, melka er alltid perfekt, men mengden kan være feil - og vil kunne gå an å justere. Det går heller ikke an å miste melka på dagen, melkeproduksjon kan ta uker og måneder å nedjustere, det som derimot kan skje er at utdrivinga kan hemmes av stress, uro, smerte og sykdom slik at melka kommer saktere ut av brystet. Det kan gjerne babyene bli urolige av :) Og sprengte bryst er ikke noe å trakte etter, det er masse god melk i slappe filler og :) Pumping sier lite om hva som er i brystet, pumper du og er bekymret over mengden, tenk at det heller er minst så mye melk i puppen. Babyen vil stort sett få ut mer :)
 
Det er kjøpt inn. Skjønner at purelan bare smøres på mellom ammingene, men hva med multimam? Når og hvordan brukes det?

Smør på purelan med en ren q-tip for å unngå bakterier, klem ut en dråpe melk før du smører på. Purelan har de så du kan få mens du er på barsel, blir gjerne sårt i starten.
Multimam er fuktige kompresser som du legger på brystknoppen, veldig fint hvis der er sårt sånn at ikke innlegg kommer borti knoppen. Ikke nødvendig med både purelan og multimam synes jeg, men brukte multimam når det var som sårest, og var greit å ha kjøpt inn på forhånd.

Mitt beste tips til å opprettholde riktig ammeteknikk de første månedene - COZYFIX ammepute.
Jeg hadde sett denne på forhånd og tenkte, nei, den ser vond og klumpete ut. Jeg kjøpte derfor en mykere pute med samme kuler som i bbhugme-putene. Den funker nok fint når baby er 5-6 mnd og litt sterkere, for nå sklir puta litt vekk, baby ramler ned mellom puta og mot meg og ligger ikke stabilt. Tenkte det skulle gå fint å ha baby i armkroken med støtte fra myk pute, men han er for liten, til flaskemating er nok myk pute veldig ideell. Etter flere uker med sår på brystene, baby som glapp taket flere ganger under amming, fikk jeg endelig bestilt Cozyfix-puta. 1 uke senere - sårene er nesten grodd. Det er ikke uten grunn at disse putene er på barsel, enda så ukomfortable de ser ut.
Mitt andre tips, ring i den rød snora på barsel masse. Ikke tenk at du er i veien, at de har viktigere ting å gjøre osv., de er der for å hjelpe dere, men de vet ikke at du trenger hjelp ved mindre du sier ifra. Ring gjerne hver gang du skal legge til baby om du er usikker :)
Og finn den løsningen som passer for dere, alle er forskjellige. Og en siste ting, der skjer SÅ mye på bare et døgn ift melk og amming, det som kjennes umulig for evig tid en dag, fungerer plutselig dagen etter ;)
 
Jeg ville ikke hørt på alle fordommer og negative uttalelser :) jeg ville vært like avslappet som denne gangen! Jeg vil ikke legge opp til masse forventninger om å få til ammingen, for så å gå i kjelleren om det ikke går! Så lenge ungen får mat ;-)
 
Ha en ammekurv eller et bord inntil deg med alt du trenger, som vann, kjeks, fjernkontroll, ammeinnlegg, salve osv. Mye hud mot hud i starten og la deg bli oppvarta av barnefar eller noen andre. Vent med besøk første dagene til du har kommet deg litt i gang med ammingen. Nyt babyen og vit at de første ukene har du puppen mer ute enn i bh-en. Ikke amme etter klokka utenom dersom babyen ikke våkner til amming. Vi måtte sette på klokke til å ringe hver tredje time i starten pga en baby som bare sov. Og husk at du har mer melk enn du får ut med ei pumpe! Og du mister ikke melka over natta, selv om puppene plutselig skulle virke slappere. Det er normalt at det vil stabilisere seg etter hvert. Spreng vil du kanskje ha første tiden, og det vil gjøre vondt, men det går over. Ammingen syns jeg går mye enklere etter hvert, men det er intenst i starten.
 
-Sørg først at baby har riktig tak når h*n suger.
- Prøv å slapp av
- Hvis såre brystvorter smør med Purelan foreksempel , hjalp meg.
 
Back
Topp