"Det e itj'nå som kjem tå sæ sjøl"

Belissima

Glad i forumet
sies det, og jammen er det sant..

Jeg orker ikke å ta den på generell, jeg føler liksom det er bedre diskusjonsklima her inne på FS, enn på generell, der det virker som om folk sier hva som helst bare fordi de sitter på en datamaskin, mens dere er supre jenter :-)

Jeg kom i en megadiskusjon på skolen i går om arbeidstakerorganisasjoner. Jeg er jo veldig for at flest mulig skal organisere seg, for jo flere vi er sammen, jo gladere vi blir osv og at godene skal i størst mulig grad forbeholdes de som er organiserte og ikke "gratispassasjerene". Jeg ser jo at mange med økonomisk motiv ikke gidder å betale noen hundrelapper i måneden for samme lønn, men å organisere seg betyr så mye mer enn lønn.

Spørsmålet mitt er derfor:
Er du organisert? Hvorfor/hvorfor ikke?

Er kjekt å høre argumenter fra begge leire her.
 
Jeg er organisert i Delta, og er svært fornøyd med det[:D]

Jeg mener det er sunn fornuft å hele tiden ha noen bak seg om man skulle komme i en eller annen konflikt på jobben - som f. eks om arbeidsmiljøloven...
Selv sliter jeg med smerter av noe uforklarelige greier - og jeg kjenner at det er greit å vite at om arbeidsgiver setter seg på bakbeina pga "sykdommen" min - så har jeg delta!
Er man organisert så har man et støtteapparat bak seg om en dag kan vise seg å være uunnværlig.
Er flere sider ved det å være organisert - men nå er hodet mitt oppbrukt kjenner jeg[:)]

TIPS: Om noen er, eller har kjennskap til lærlinger; be de organisere seg! Å være organisert er gratis under læretiden både i LO og i Delta - da får man tid til å bli kjent med organisasjonen mens man er under utdanning, og før man må betale for det! Det gjorde jeg - og angrer ikke et sekund!!! Da var jeg jo også sikret fra første sekund jeg startet i ny jobb[;)]

Må forresten få sagt at det var en svært bekledelig og gjennomtenkt tittel på innlegget ditt Belissima[:D]
Vømmøl/Hans Rotmo er jo svært politiske i sin musikk... og jeg mener å huske at den sangen handler om noe med organisering?? Eller???
 
Er også organisert, i utdanningsforbundet .Og tillitsvalgt på arbeidsplassen min
 
Jepp, er organisert i Utdanningsforbundet [:)]

Jeg synes det er veldig viktig å være det av mange grunner, og kort oppsummert synes jeg det er fint det finnes noen som arbeider for mine rettigheter, lønn ++ I tillegg er det kjekt å vite at jeg får hjelp dersom jeg skulle komme opp i en arbeidskonflikt el.

Jeg er av den mening at de som ikke er organisert skal forhandle om sin egen lønn, og IKKE være gratispassasjer på lønn min organisasjon har klart å fremforhandle. for sine medlemmer.. [8|][&o]
 
Jeg er organisert i handel og kontor (LO) fordi sjefen min ikke er snill og da får jeg hjelp om det er noe ;)
 
ORIGINAL: MrsMeoh

Må forresten få sagt at det var en svært bekledelig og gjennomtenkt tittel på innlegget ditt Belissima[:D]
Vømmøl/Hans Rotmo er jo svært politiske i sin musikk... og jeg mener å huske at den sangen handler om noe med organisering?? Eller???


Godt observert MrsMeoh :-) Er Hans Rotmo og Vømmøl dette ja, og de er jo politiske og var forholdvis godt til venstre.  Handler om å stå sammen, at sammen er vi sterke, mens alene har vi liten slagkraft, i tråd med det arbeidstakerorganisasjonene står for (med noen unntak)..

Det e itjnå som kjem tå sæ -
Sjøl e du lett som ein spøl
Men sammen så veie vi fleire tonn
Med littegrann hjølp gjer det littegrann monn
Det e itjnå som kjem tå sæ sjøl
 
Jeg er ikke :) Er for godtroende, og daglig leder på egen arb. plass. øler meg ganske trygg, for sitter også med 25% makt i styret. Har også jobbet der lengst av alle.
 
er organisert i norsk sykepleierforbund. Og der er det mange "gratis kjørere. Irriterende!!!! jeg betaler for de på mange måter! De får jo samme godene som meg når forbundet får ordnet "ting" i vår jobbsituasjon. Arg!!! tjener ikek akkurat mye penger som sykepleier og bruker ca 500 netto av lønnen på dette hver mnd. Hadde alle sykepleiere vært medlem kunne jeg kanskje betalt litt mindre??? [:@]
 
Jeg er organsiert og føler det er en utrolig trygghet i forhold til evt oppsigelser, forsikringer og generelle goder :) desuten er det som du sier jo flere vi er sammen, jo enklere er det å få gjennomslag for det man ønsker =) 
 
Jobbar på hotell og er organisert fordi eg føler eg stiller litt bedre då i tilfelle konfliktar osv.
 
ORIGINAL: Kakken

Er også organisert, i utdanningsforbundet .Og tillitsvalgt på arbeidsplassen min


Samme her[:)]
 
Er organisert i Fagforbundet.
Har organisert meg for å kunne få hjelp når jeg trenger det, og for at min arbeidsituasjon skal være tryggere.
Har faktisk hatt behov for hjelp, å fikk hjelp kjapt.
 
Handel & Kontor.
Mener det er viktig å kunne ha noe /noen til og backe seg opp på
om det oppstår urimligheter eller hva jeg skal kalle det på arbeidsplassen.
 
Jeg er ikke organisert..! Kunne vært spennende å se hvor/hva dere andre jobbet som...

I min bransje er det ikke vanlig å være organisert, og jeg ser heller ikke behovet..! Alt av lønn, goder etc må man forhandle om selv ... jeg har egentlig aldri sett en eneste fordel med å være organisert, og syntes egentlig i mitt hode det høres litt "gammeldags ut"... men jeg inrømmer at jeg ikke vet alt for mye om det...

*føler jeg slepper en stor bombe her nå..hihi..*

Selv jobber jeg som it konsulent i en liten privat bedrift, og har 6 årig it og økonomiutannelse... og kjenner som sagt ingen i min bransje som er organisert...og aner virkelig ikke hvor jeg skulle vært organisert hen heller... eller hva slagt fordeler det skulle gitt meg..;)
 
Jeg er organisert, og har vært det siden jeg tok grunnutdanningen. Det handler lite om lønn, for den får jo "gratispassasjerene" også ([:@]), det handler mest om at man har noen til å hjelpe seg hvis det er noe. Det kan være nyttig å ha noen i ryggen dersom man f.eks. skulle bli langtidssykemeldt, ved omorganiseringer og ved både sentrale og lokale forhandlinger. Det koster en del, men for meg er det viktig å være organisert. [:)]
 
Er organisert i LO gjennom FO. [:)] Syns det er en trygghet å vite at dersom jeg trenger noe så har jeg de i ryggen. [:)]
 
ORIGINAL: Belissima

ORIGINAL: MrsMeoh

Må forresten få sagt at det var en svært bekledelig og gjennomtenkt tittel på innlegget ditt Belissima[:D]
Vømmøl/Hans Rotmo er jo svært politiske i sin musikk... og jeg mener å huske at den sangen handler om noe med organisering?? Eller???


Godt observert MrsMeoh :-) Er Hans Rotmo og Vømmøl dette ja, og de er jo politiske og var forholdvis godt til venstre.  Handler om å stå sammen, at sammen er vi sterke, mens alene har vi liten slagkraft, i tråd med det arbeidstakerorganisasjonene står for (med noen unntak)..

Det e itjnå som kjem tå sæ -
Sjøl e du lett som ein spøl
Men sammen så veie vi fleire tonn
Med littegrann hjølp gjer det littegrann monn
Det e itjnå som kjem tå sæ sjøl


Yay me[:D]
Er fan av de gutta der - de setter ting i et godt perspektiv... og det er så knall at de setter det på spissen, og gjør det hele svært humoristisk - alikvele kludrer de ikke til budskapet!!
Er visst en av de sangene (husker ikke hvilken i farte), hvor de disser AP, noe som lagde en de styr da den sangen var ny... Tror det kom en unnskyldning fra AP etter først 20 år - pga deres reaksjon på sangen! haha, musikk er kraftfullt[8D]
 
Back
Topp