Det beste med SFO

Lykkeliten

Glad i forumet
Hva er det du har opplevd med SFO som du synes var best.?
Jeg vil gjerne forbedre tilbudet våres enda bedre.
Vi ser ofte at det foreldrene og barna ønsker er litt forskjellig så vi vil gjerne møtes litt på midten.
Barna har medbestemmelses møte 1 gang og mnd til å bli med å planlegge neste mnd.

Men vi ser det er stor forskjell på alle SFOer. Så om du har / har hatt eller jobber på SFO. Så setter jeg så stor pris på råd :smiley-ashamed008
 
Jeg jobber i skolen, men har et barn som går på SFO, og det beste med vår SFO er at barna får tid til å leke!
Dessverre har leken ingen/liten plass i skolen lenger, og ettermiddagen brukes jo gjerne til aktiviteter, lekser osv.
Derfor er tiden på SFO, hvor det ikke organiseres noe hele tiden, veldig kjærkommen. :)
 
Jeg jobber i skolen, men har et barn som går på SFO, og det beste med vår SFO er at barna får tid til å leke!
Dessverre har leken ingen/liten plass i skolen lenger, og ettermiddagen brukes jo gjerne til aktiviteter, lekser osv.
Derfor er tiden på SFO, hvor det ikke organiseres noe hele tiden, veldig kjærkommen. :)

Noen foreldre vil gjerne at barna skal få leke mens andre vil gjerne ha fult opp med aktiviteter, mål og opplegg.

Jeg er litt for begge deler. Det er en betalt teneste. Jeg får ofte høre at SFO er et dyrt tilbud der barna blir oppholdt til foreldrene henter.

Vi prøver derfor å ha en del organisert frilek. Men jeg ser vi som mange andre sikkert kan dra nytte hva andre har opplevd / tenker rundt SFO.
 
Noen foreldre vil gjerne at barna skal få leke mens andre vil gjerne ha fult opp med aktiviteter, mål og opplegg.

Jeg er litt for begge deler. Det er en betalt teneste. Jeg får ofte høre at SFO er et dyrt tilbud der barna blir oppholdt til foreldrene henter.

Vi prøver derfor å ha en del organisert frilek. Men jeg ser vi som mange andre sikkert kan dra nytte hva andre har opplevd / tenker rundt SFO.
Tenker det er viktig med tilbud til alle, de som kun vil ha frilek og de som vil ha aktiviteter.
Vet mange misfornøyde barn rundt her fordi det ikkr skjer noe
 
Gutten min synes det beste er å kunne leke med vennene sine :)

Synes det er kjekt viss de finner på litt forskjellig på langdagene, som f.eks turer, teater, kino o.l.
Ellers å benytte seg av gymsal og tilbud i nærmiljøet.

Det er jo ikke et pedagogisk tilbud, de har ingen planverk på lik linje med bhg, men det skjer mye læring på sfo også, bare oss foreldre som ikke vet det da verken ansatte eller barna forteller noe.
 
Gutten min synes det beste er å kunne leke med vennene sine :)

Synes det er kjekt viss de finner på litt forskjellig på langdagene, som f.eks turer, teater, kino o.l.
Ellers å benytte seg av gymsal og tilbud i nærmiljøet.


Det er jo ikke et pedagogisk tilbud, de har ingen planverk på lik linje med bhg, men det skjer mye læring på sfo også, bare oss foreldre som ikke vet det da verken ansatte eller barna forteller noe.

SFO har retningslinjer og skal ha et pedagogisk oppfølging. Vi har jo ikke rammeplan så like omfattende er det ikke.

Det er viktig å fortelle om hvordan dagen til barna har hatt det SFO også. Viktig å vise foreldra at hvert enkelt barn er sett.
De som går hjem hver dag er jo det litt vanskeligere å gjøre det med men vi har mnd-brev hver mnd som forteller ihvertfall hva som har skjedd. Med litt bilder o.l
 
Sfoen vår er privat og har veldig stort tilbud da.
De har egen gymsal, egen kino med også biljardbord og ymse andre sånne bord.
Uteområdet er veldig stort også.
De har en kafeteria i 2.etasje hvor de også har en svær scene og sitteplasser.

I tillegg har de dager hvor man kunne melde de på ting som fotball, svømming, dans, kor, turgruppe.

(De hadde tur utenom også som standard. Men den turgruppa var en som var for spesiellt interesserte som gjerne ville lære enda mer, noe mer lignende speideraktig)

Så her var det veldig mye utenom. For minste si del, var hu med på koret. Ellers gikk det i frilek. Gymsalen var den kjekkeste plassen. Var jo klatrevegg, madrasser å hoppe på, masse ballspill, og mye lek der.
 
At det var tilbud om fritidsaktiviteter i sfo-tiden. Feks kor, dans, fotball, håndball, svømming, turn osv... Så slipper ungene å gå på det etter en allerede lang dag. Her hadde kulturskolen noe. Og så var det noen ansatte som hadde kompetanse på fotball.

At det er ett rom der det er mulig å sitte uforstyrret å gjøre lekser med en voksen tilstede. Der foreldrene kan avtale at sitt barn skal gjøre (noen) lekser enkelte dager. Så slipper ungene å gjøre lekser på slutten av dagen når de er slitne. Men feks at det er satt av en times tid etter ettermiddagsmåltidet i 14tiden. Da har de fått et lite avbrekk etter skolen også.

Servering av frukt og grønt. Ikke bare brødmat (14-måltidet).

Faglig kursing for de ansatte. I feks mobbing/mobbeatferd og generelt hvordan gi omsorg og kommunisere med barna. Sfoleder her var barnehagelærer. Det er ingen krav til personalet, men å prioritere å ansette noen hadde vært fint. Det har ikke noe med at det skal være er pedagogisk tilbud, men rett og slett at ungene blir behandlet bra.

Tilgang til gymsal var fint. Flott å få brukt kroppen masse:)
 
Tusen takk for gode meninger om hva dere synes er viktig. :) ser det er enkelte ting som er gjennomførbart og andre ikke. Vi er kommunal og økonomien er allerede strekt.

Hvordan blir dere spurt via SFO'en deres? Er så lett å spør barna men å nå frem til foreldra er ikke alltid like lett:)
 
Synes det flotteste med sfo er at barna får sjansen til å leke og bare være barn etter en skoledag :)
På skolen må de ofte sitte stille og gjøre oppgaver og høre på læreren.
Da er det bra for dem å få leke litt og pusle med det de ønsker selv tenker jeg!
 
Vi hadde infomøte om sfo nå før skolestart. Jeg synes det hørtes ut som de hadde veldig fokus på aktivitet/oppgaver:/ håper det er mest frilek når det kommer i gang.
 
Vi hadde infomøte om sfo nå før skolestart. Jeg synes det hørtes ut som de hadde veldig fokus på aktivitet/oppgaver:/ håper det er mest frilek når det kommer i gang.

Iår har vi bestemt oss for at vi skal ha mest organisert frilek. Utenom turdager så skal alt være valgfritt! Men de vil få tilbud om gym- forming, strikke gruppe, søyd, bibliotek, frilek, ute og inne og rom med ulike aktiveteter satt opp som perling, plasterlin, maling, lage forskjellige ting.. vi skal også ha litt lydbøker og høytlening 2 ganger i uken under mat.
 
Hva er det du har opplevd med SFO som du synes var best.?
Jeg vil gjerne forbedre tilbudet våres enda bedre.
Vi ser ofte at det foreldrene og barna ønsker er litt forskjellig så vi vil gjerne møtes litt på midten.
Barna har medbestemmelses møte 1 gang og mnd til å bli med å planlegge neste mnd.

Men vi ser det er stor forskjell på alle SFOer. Så om du har / har hatt eller jobber på SFO. Så setter jeg så stor pris på råd :smiley-ashamed008

Så flott at du engasjerer deg som mamma❤️ Skulle ha hatt flere som deg! Ikke bare sitte på rumpa å klage, men faktisk gjøre noe med det❤️
 
Back
Topp