Dere uten bil/førerkort; hvordan gjør dere det med barnehage?

Mymlens

Elsker forumet
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Hva er løsningen deres for barnehage når dere ikke har bil eller førerkort?

Tar partner seg av både levering og henting? Er barnehagen i gåavstand? Har dere droppet barnehage? Tar dere buss/annet transportmiddel?
 
Har både bil og førerkort, men her leverer/ henter jeg med vogn elle sykkel. Er et stykke unna , men har det som trening
 
Vi bodde egentlig ca 500 meter fra barnehagen men jeg flyttet med min lille ca 2,5 km unna barnehagen. Jeg valgte å beholde barnehagen da den er så fin med lille.

Jeg går med sportsvogn men har mulighet til å ta kollektiv transport. Den er ofte overfylt til de vanlige leving og hentetidene desverre men bruker den når det blåser/regner/snør som verst.
 
Jeg som hadde førerkort tok litt mer levering og henting, men absolutt ikke alt. Samboer måtte pent ordne levering og henting flere ganger i uka. Han syklet med sykkelvogn utenom vinterstid, da tok han buss og gikk. Det tok 45 min å komme seg til bhg med kollektivt/gå også måtte han gå ytterligere 20 min til neste kollektiv transport. Så ja, han fikk tatt seg førerkort tilslutt da :hilarious:
Vi har litt over 3km til bhg, mye oppoverbakker.
 
Når vi ikke hadde bil bodde vi et par km unna barnehagen da var det sykkelvogn når været tillot det, ellers barnevogn på kollektiv (var 1,5-2,5 år). Det var nær jobben min så jeg tok det meste av leveringen og hentingen når jeg hadde dagvakt. Mannen min gjorde det til tider (sykkelvogn eller kollektiv), han hadde stort sett hjemmekontor pga. korona i den tiden så var 30-40min.

Flyttet så 800m unna ny bhg og fikk bil :p men levering er stort sett ved å gå m. vogn/sykkelvogn/akebrett, sykkel. Hender jeg henter når vi allerede er ute å kjører eller skal kjøre rett etterpå, men stort sett gå/sykkel
 
Hva er løsningen deres for barnehage når dere ikke har bil eller førerkort?

Tar partner seg av både levering og henting? Er barnehagen i gåavstand? Har dere droppet barnehage? Tar dere buss/annet transportmiddel?
Vi tar buss
 
Vi bor 800 meter unna bhg, så det går fint å gå. Er det dårlig vær så kjører mannen min :)
 
Ser ut til at barnehagen vi får plass i er 7 km unna. Blir det urealistisk mtp at man må gå i ca 6 timer totalt om dagen, frem og tilbake begge gangene?
 
Da førstemann gikk i bhg eide vi ikke vil. Det var dessverre ikke gangavstand til bhg, så vi måtte gå til busstoppet, ta buss (tok ca 10 minutter) og så gå ca 10-15 minutter til. Vi sluttet med vogn ved 2-års alder, så barnet fikk bygge opp utholdenheten. :hilarious: Det gikk egentlig kjempe bra, men noen gangen sovnet barnet i bussen på vei hjem. Da måtte jeg bære ham og det var litt tungt.
 
Hva er løsningen deres for barnehage når dere ikke har bil eller førerkort?

Tar partner seg av både levering og henting? Er barnehagen i gåavstand? Har dere droppet barnehage? Tar dere buss/annet transportmiddel?
Sykkel med sykkelvogn Og gode klær for dårlige dager værmessig! Tatt litt buss på vinteren.
 
Sykkel med sykkelvogn Og gode klær for dårlige dager værmessig! Tatt litt buss på vinteren.
Kommer til å ha en 2 -mnd gammel baby når barnehagestart er. Klær og buss skal gå bra, bortsett fra ved henting, da rekker jeg ikke hente pga ruta
 
Her bor vi 4km bakke fra barnehage. Rett ned til, og rett opp hjem. Lita bygd med smal trafikkert (hyttefelt i slutten av veien) vei, ingen gangsti eller slikt - ikke engang gul stripe. Finnes heller ikke kollektivt, så for vår del er bil absolutt-krav..
 
Ser ut til at barnehagen vi får plass i er 7 km unna. Blir det urealistisk mtp at man må gå i ca 6 timer totalt om dagen, frem og tilbake begge gangene?
Det hadde jeg tenkt var veldig urealistisk... i vår hverdag har vi ikke 6 t om dagen. Å gå 3t om dagen med barn bare en gang høres ut som risikosport! Hva hvis ungen bæsjer, er sulten, sovner og forskyver hele dagen/kvelden/natten..
Kan du evt vurdere el.sykkel så står du jo vesentlig sterkere?
 
Ser ut til at barnehagen vi får plass i er 7 km unna. Blir det urealistisk mtp at man må gå i ca 6 timer totalt om dagen, frem og tilbake begge gangene?
Skrev du i søknaden at du ikke har førerkort? Det gjorde vi, og fikk plass rett ved hjemmet(men vi måtte tvangsflytte da barnet var 18mnd., og havnet da ca. 4km. unna.)

Litt sent nå uansett, men kan være verdt å ta det opp med kommunen? Høres ikke ut til at dere kan bruke plassen om du må gå 6 timer om dagen. Som noen over nevnte, så høres det totalt urealistisk ut, og ubrukelig.
 
Skrev du i søknaden at du ikke har førerkort? Det gjorde vi, og fikk plass rett ved hjemmet(men vi måtte tvangsflytte da barnet var 18mnd., og havnet da ca. 4km. unna.)

Litt sent nå uansett, men kan være verdt å ta det opp med kommunen? Høres ikke ut til at dere kan bruke plassen om du må gå 6 timer om dagen. Som noen over nevnte, så høres det totalt urealistisk ut, og ubrukelig.
Dette gjelder forsåvidt bare om mannen jobber overtid, men noen ganger kan han gjøre det hele uka.. Visste ikke at man kunne skrive i søknaden angående førerkort, skal sjekke det ut
 
Det hadde jeg tenkt var veldig urealistisk... i vår hverdag har vi ikke 6 t om dagen. Å gå 3t om dagen med barn bare en gang høres ut som risikosport! Hva hvis ungen bæsjer, er sulten, sovner og forskyver hele dagen/kvelden/natten..
Kan du evt vurdere el.sykkel så står du jo vesentlig sterkere?
Kunne vurdert sykkel, men kan ikke sykle med en 2-mnd gammel baby på slep
 
Back
Topp