dere med pcos

Andie

Blir kjent med forumet
Hei!

var hos gynekolog igår og etter ultralyd konstanterte han at jeg hadde pcos. Gikk til gynekolog ettersom vi har prøvd å bli gravide i 7 mnd uten hell og jeg ville bare sjekke at alt var ok. (er 23 år) Per nå har jeg ikke eggløsninger, så ble satt på metformin og skal gradvis trappe opp til 1500 mg per dag. dette skulle jeg gå på i 1-3 år uavhengig av om jeg blir gravid eller ei.

Tingen er; jeg ble så paff og satt ut da legen sa jeg hadde pcos at jeg ikke fikk med meg alt han prøvde å forklare meg. Jeg har veldig uregelmessige menstruasjoner men mistenkte aldri pcos ettersom jeg har normal bmi og ingen unormal hårvekst (visste ikke så mye om det). Jeg hadde en cyste på venstre eggstokk, og flere egg som ikke var modnet ordentlig og blitt til eggløsning.

Gynekologen pratet mye om insulinresistens og sa blant annet at jeg måtte aldri mer drikke pepsi max, pga aspartamen gav signaler til hjernen min om å skille ut insulin som om jeg slulle spise mye sukker.. Han sa også at jeg måtte kutte ut sukker og stivelse... Sunnere kosthold kombinert med medisinen skulle hjelpe eggløsningen i gang.. det jeg lurer på er: har jeg automatisk problemer med insulin pga jeg har pcos? eller er det bare noen som har det.. Hvordan kunne gynekologen vite det med bare en ultralyd? må han ikke måle blodsukkeret? Han sa at pga dette har jeg stor risiko for svangerskapsdiabetes og diabetis type 2 senere i livet. selv om jeg er slank. flere som har fått disse beskjedene? vil det si at jeg aldri kan spise sukker igjen? på pakken på metforminen står det at man ikke kan drikke alkohol. noen som vet hvor alvorlig det er om jeg drikker? drikker sjelden men ønsker å ta en fest iblandt. vil gjerne høre solskinnshistorier ang pcos.
 
Hei! Nå kan ikke jeg kjempemasse om dette altså, men jeg har også pcos. Jeg er og slank, ingen ekstra hårvekst eller kviser osv.. alltid hatt uregelmessige sykluser men tenkte ikke at det var noe unormalt med det.. men altså ingen el her heller. Jeg vet ikke hvordan de avgjør hva man får av hjelpemidler.. jeg fikk aldri tilbud om metformin, men pergotime. Gyn sa ingenting til meg og hverken insulinresistens, kosthold eller å kutte ut sukker. Om det har med at din gyn så noe annet på ultralyd/blodprøvene eller at man er prisgitt den gyn man går til og hvilke avgjørelser de tar aner jeg ikke..
 
Hei! Nå kan ikke jeg kjempemasse om dette altså, men jeg har også pcos. Jeg er og slank, ingen ekstra hårvekst eller kviser osv.. alltid hatt uregelmessige sykluser men tenkte ikke at det var noe unormalt med det.. men altså ingen el her heller. Jeg vet ikke hvordan de avgjør hva man får av hjelpemidler.. jeg fikk aldri tilbud om metformin, men pergotime. Gyn sa ingenting til meg og hverken insulinresistens, kosthold eller å kutte ut sukker. Om det har med at din gyn så noe annet på ultralyd/blodprøvene eller at man er prisgitt den gyn man går til og hvilke avgjørelser de tar aner jeg ikke..


Takk for svar! Jeg sliter litt med og forstå hele greien. Når man leser om pcos så står det jo på nett at man bør gå ned i vekt og spise lavglykemisk mat for å øke sjansene for gravid, men lurte på om jeg trengte det når jeg er slank fra før av. Hvordan fikk du konstatert pcos? Jeg tok ingen blodprøve/urinprøve, kun ultralyd hvor han så at jeg hadde en cyste på venstre eggstokk og flere eggposer som ikke var modnet ordentig. Spiser du som før du fikk diagnosen? :)
 
Jeg har forstått det sånn at de fleste med pcos har høy bmi, men at det finnes unntak. Jeg har egentlig ingen symtomer på pcos utenom cyster og ustabil syklus og ingen el av meg selv, har heller veid for lite enn for mye. Når du er normalvektig skal du ikke måtte gå ned i vekt altså. Når det gjelder kosthold så er det jo bra for kroppen med et sunt og variert kosthold - uavhengig av om man har pcos eller ei.. men som sagt, jeg fikk ikke beskjed om å endre kostholdet. Så jeg spiser helt som vanlig:) Jeg skal til gyn på mandag så kan evt forhøre meg om hva han tenker rundt pcos og kosthold og komme tilbake til deg??:) Alikevel synes jeg kanske du skal gå til en annen gyn selv , evt ringe den gyn du var hos og forhøre deg en gang til angående anbefalingene du fikk. Jeg aner jo ikke hva h*n så på ul og hvorfor du fikk de anbefalingene...

Jeg fikk konstatert en atypisk variant av pcos ved å ta ultralyd samt ved å ta en rekke blodprøver i løpet av en syklus.. dette for å finne ut om jeg hadde el av meg selv - noe jeg tydeligvis aldri har.. fikk derfor pergotime som ga meg el, men dårlige bivirkninger.
Nå går jeg på letrozol og det funker så langt ikke så bra.. hatt el 1 av de 3 siste mnd. Men håper på el denne mnd :)

Når jeg var yngre var jeg bare glad til for at tr holdt seg borte i 3-4 mnd av gangen, tenkte aldri at det kunne være en diagnose bak det :p
 
Jeg har visst også pco (uten s'en). Jeg vet egentlig ikke forskjellen, men jeg har såvidt jeg vet el hver mnd, stabile sykluser osv. Men alltid vært overvektig med bmi på godt over 32 hvertfall. Har nå gått ned 30 kg da, og har bmi på 28, men må ned enda mer. En cyste på ene eggstokken, økt behåring og acne. Også høy(?) Amh på 39. Prøvd i 15 mnd uten hell.
 
Hei.
Jeg har pcos og diabetes i tillegg til at jeg bruker metformin så dette kan jeg litt om.
Pcos er jo først og fremst noe som skyldes mer av det mannlige hormonet i kroppen vår enn vi trenger. Dette hormonet elsker sukker og bruker det til å lage cyster på eggstokkene. (Forklart på en enkel måte) Så om du kutter ut mat med mye karbohydrater så vil hormonet dempe seg, på en måte.

For å svare på spørsmålet ditt så kan man ha pcos UTEN å ha problemer med insulin. Men kvinner med pcos er mer utsatt for å legge på seg og må være litt strengere med kostholdet enn andre. Men om du er en normal person som trener regelmessig og spiser sunt så trenger du ikke bekymre deg.
 
Hei
Æ har PCOS men e ikke akurat tjukk/overvektig etc. Men går på metformin før å gå ned litt, og blei gravid fort etter æ begynte på metformin, men fikk også pergo hjelp :)
Har gåd ned 8 kg på metformin og den hjelpe mæ og hold vekta fin og stabil. Nu håpe æ på nr 3, prøvde i nesten 4år på nr 2 og 10 måna på nr 1. Så e spent på kor fort det går, eller sakte. Metfromin ska æ gå på så lenge den funke og æ ønska det sa han te mæ, og øk gradvis fy svarte du kanb lli dårlig av det dere sjiten :p

lykke til<3
 
Back
Topp