Den vonde kredittkort-sirkelen

Arya31

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Ja! er klar over at det er ekstremt dumt å ha kredittkortgjeld, men jeg har nå det. Tror det er rundt 20 % rente og beløpet virker like høyt hver mnd selv om jeg betaler. Har stram økonomi for tiden og har ikke mulighet til å betale ned kjapt. Det er snakk om 30K. Vurderer å ta opp et forbrukslån hvor renten er rundt 13%. Naturlig nok sparer man en del penger, men det virker skummelt synes jeg.. noen som har erfaringer eller råd?
 
Snakk med banken din om økonomiveiledning, og kredittkortselskapet om å få gunstigere finansiering.
Det er aldri noe sjakktrekk å ta opp lån for å betale gjeld. Det skal være absolutt siste utvei, og bør skje gjennom banken.

Hvis du ikke alt har det, bør du sette opp et budsjett for deg selv, og stramme inn absolutt overalt hvor det er en mulighet.
Selg det du har som kan unnværes, om det så bare gir noen få ekstra kroner i kassa.
Klipp kredittkortet i to; har du ikke penger, kan du ikke bruke penger. Kredittkort er bare en utsettelse av problemet.

Flott at du tar tak i ting! :)
 
Husk at det gjerne er etableringsgebyr på forbrukslån, så hvis det er på 950 kr feks så går fort vinninga opp i spinninga hvis du "bare" har kredittkort på 30.000 kr :)

Hvis du tar opp forbrukslån for å innfri kredittkortet så mååå du klippe kortet og ringe banken for å sperre det. Hvis ikke så er det såå utrolig fort gjort og "bare" skulle betale noe med kredittkortet. Også har du plutselig maxa kredittkortet OG har et forbrukslån..

Husk at hvis du bare betaler minstebeløpet på fakturaen så går det veeeldig sakte nedover. Hvis du har mulighet så prøv å i hvertfall betale 200-500 kr mer enn minstebeløpet. Da skal du se at det får litt mer fart på seg :)
 
Jeg solgte huset vårt (med gamle X) med tap og fikk 290.000,- i gjeld.
Et forbrukslån med en forfærdelig høy rente!
Min nye samboer tok sitt hus som sikkerhet og er nå kausjonisten min, da fikk jeg det nedpå 2% rente som hjelper UTROLIG mye.
Kanskje du har noen som kan hjelpe deg? Forbrukerlån er etableringsgebyr på, spytt inn så mye du kan en periode :)
 
Vil ikke anbefale deg å ta forbrukslån. For selv om de sier at renta er 13% så har nesten alle forbrukslån jeg har sett effektiv rente på 16-17%.. kjenner meg godt igjen i det det, og det er desverre ikke lett. Ville heller snakket med dem du har det kredittkortet hos og prøvd å få til en avtale.
 
Snakk med banken din om økonomiveiledning, og kredittkortselskapet om å få gunstigere finansiering.
Det er aldri noe sjakktrekk å ta opp lån for å betale gjeld. Det skal være absolutt siste utvei, og bør skje gjennom banken.

Hvis du ikke alt har det, bør du sette opp et budsjett for deg selv, og stramme inn absolutt overalt hvor det er en mulighet.
Selg det du har som kan unnværes, om det så bare gir noen få ekstra kroner i kassa.
Klipp kredittkortet i to; har du ikke penger, kan du ikke bruke penger. Kredittkort er bare en utsettelse av problemet.

Flott at du tar tak i ting! :)
Enig!
 
Eier du bolig? Da kan du i så fall prøve å refinansiere for å prøve å frigi litt kapital.
Hvis du absolutt må ta opp et nytt kredittkort lån så ville jeg ringt litt rundt for å se hvilken renter og betingelser de ulike selskapene tilbyr.
 
Snakk med banken din! Ev ville jeg forsøkt å få til et privat lån med noen av de nærmeste, men kun om du vet at du klarer å betale. Det er dumt å la noe slikt skape dårlig stemning :)
 
Jeg ville absolutt avtalt et møte i banken og fått hjelp og tips :)
 
Hvordan går det? Fikk du snakket med finansinstitusjonen hvor du har lånet? Eventuelt med banken?
 
Back
Topp