Den umulige nummer 3

Hoppetossa

Betatt av forumet
Det blir så mange tanker, følelser, detaljer og ting å huske på som prøver. Spesielt når veien dit er vanskelig og lang. Jeg skriver denne dagboken for min egen del for å sortere tankene, men bli gjerne med meg på reisen :love017

Med to friske småttiser var vi lenge enige om at vi var ferdige. Vi har vært så utrolig heldige også. Begge kom raskt, helt av seg selv og både svangerskap og fødsler gikk som en drøm. Vinteren 21/22 fikk vi oss et sjokk. To streker lyste mot meg, resultatet av å ha hoppet av i svingen et par uker i forveien… Det ble kortvarig. Allerede dagen etter var testen svakere og blødningen kom. «Like greit» sa vi, dette skal vi takle fint, vi hadde jo verken prøvd på eller ønsker oss et barn til, tvert imot! De neste månedene snakket vi om det innimellom. Hvordan hadde det egentlig vært med en til? Tiden da termin skulle ha vært kom, og savnet ble plutselig stort. Her mangler det en!

I august bestemte vi oss for å bli prøvere. Jeg var glad for å ha rutinekontroll hos gynekologen min i slutten av måneden, for menstruasjonen min var fortsatt ustabil og sjelden, noe jeg tilskrev at jeg ammet 2-åringen frem til sommeren, og jo også hadde hatt en SA vinteren før. Alt så fint ut på GU, men hun ville ta blodprøver for sikkerhets skyld. Dagen etter ringte gynekologen med de dårlige nyhetene. Prøvene viste at eggstokkene mine svikter. Mest sannsynlig var jeg på vei inn i tidlig overgangsalder i full fart i en alder av 35! Hun var ærlig og sa at å få et barn til ville bli vanskelig, om ikke umulig. FSH på 140 og AMH på under 1 kan hvem som helst tolke som en dødsdom…

Jeg gikk fullstendig i kjelleren de neste dagene. Ikke bare ble drømmen om et barn til knust, men jeg måtte forholde meg til alt en tidlig overgangsalder kunne medføre også. Benskjørhet, høy risiko for hjerte/karsykdommer, livmorkreft og annet manglende østrogen kunne føre til. En god prat med fastlegen ble redningen. Vi tar en ting av gangen: først finne ut om muligheten for et barn til er der, for det haster jo, så legge en plan for helsa forøvrig.

Vi bestilte tid hos Livio og fikk komme inn etter 14 dager allerede. Med to barn fra før er det ingen håp om hjelp i det offentlige. Ikke at de ville prøvd en gang med så dårlige prognoser tror jeg. Livio var fantastisk. Grundige og realistiske, varme og imøtekommende på samme tid. De anslo at sjansene mine var de samme som for en i aldersgruppen 42-46. Hadde jeg faktisk vært over 40 ville de sagt nei, men om vi ønsket å prøve med 0-10% sjanse for å lykkes skulle de hjelpe. Vi sa ja på stedet. Uten reelle forsøk vil jeg slite med å legge dette fra meg tror jeg. For hva om det funker.

Planen er stimulering med høy dose og påfølgende «hjemmeforsøk» ettersom sjansene er størst for at vi bare får frem 1-2 egg ved stimulering. Skulle det vise seg å være flere egg blir det uttak og ivf-forsøk.
Mannen leverte sædprøve som heldigvis viste seg å være helt super.

Så her er jeg - klar for å prøve på det umulige. Jeg fikk blødning i går og kan dermed sette første sprøyte i kveld. Dette blir spennende!!
 
Første kveld med sprøyter unnagjort. Jeg synes det gikk overraskende bra å sette dem egentlig. Nesten litt stolt av meg selv! Så for meg at jeg kom til å sitte leeenge og nøle med sprøyten i hånden :nailbiting: Mest stressende var det å finne ut av blanding, montering, oppbevaring osv. Satt 300 IE Gonal-F og 150 IE Menopur. Fra dag 7 skal jeg også sette Fyremadel. Startskjema er sendt inn elektronisk, og i morgen blir det å ringe for å avtale første ultralydkontroll:D

Hvis noen som leser har erfaring med medisinene over - hva er din erfaring? Fikk du noen bivirkninger?:smiley-angelic003
 
Ikke erfaring med menopur; brukte selv bemfola (samme virkestoff som gonal F). Den var egentlig null problem. Fikk veldig trykk i eggstokkene etterhvert da, men har noe med at jeg fikk 7-8 folikler i hver.. plassmangel.
Fyremadel er litt større sprøyte enn de andre. Men, bare stikk den inn som en pil - litt fort, og vær obs på nålretningen (altså, den skal jo settes inn litt på skrå, så bare pass på at den spisse enden kommer først).
Og - sett sakte inn. Denne svir lokalt og du kan bli litt rød, men det er ikke noe farlig. Bare ubehagelig. Går egentlig ganske greit; selv om den virker skummel.
Snapchat-835037847.jpg
 
Og, masse lykke til ❤️❤️
 
Jeg har ikke hatt noe særlig bivirkninger av noen av de medisinene (heller ikke noen andre da..). I mitt andre forsøk (det som ble vellykket) hadde jeg Elonva+Menopur etterfulgt av Gonal-F + Menopur så har gode erfaringer med den kombinasjonen.

Jeg vet ikke hvordan det er med refusjon av kostnader for medisiner hos Helfo når dere har barn fra før, men som ble til uten fertilitetsbehandling. Jeg ville spurt klinikken om de tror dere har mulighet til å få noe igjen derfra. Da må dere isåfall ta vare på spesifiserte kvitteringer fra apoteket som dere kan sende inn. Lykke til!
 
Jeg har ikke hatt noe særlig bivirkninger av noen av de medisinene (heller ikke noen andre da..). I mitt andre forsøk (det som ble vellykket) hadde jeg Elonva+Menopur etterfulgt av Gonal-F + Menopur så har gode erfaringer med den kombinasjonen.

Jeg vet ikke hvordan det er med refusjon av kostnader for medisiner hos Helfo når dere har barn fra før, men som ble til uten fertilitetsbehandling. Jeg ville spurt klinikken om de tror dere har mulighet til å få noe igjen derfra. Da må dere isåfall ta vare på spesifiserte kvitteringer fra apoteket som dere kan sende inn. Lykke til!
Foreløpig merker jeg ingenting til bivirkninger, det er litt godt :) Er nok av stress og ubehag med å sette sprøytene liksom! Mener å ha lest at noen får spreng og ubehag i eggstokkene etterhvert?

Jeg leste gjennom retningslinjene til Helfo, og det eneste jeg fant der var en begrensning på antall forsøk. Det sto at man kunne søke refusjon også hvis man hadde barn fra før. Dette er jo første assisterte forsøk for oss. De to første er helt «hjemmelaga» :love017
 
Stimuleringsdag 6. Første dag med tre sprøyter, Gonal-F+ Menopur + Fyremadel. Hadde gruet meg litt til Fyremadelen, den nåla er jammen tykk! Takket være gode tips her inne fikk jeg satt den ganske lett heldigvis. Men den sviiir!

Ultralydkontroll på mandag, så forhåpentligvis vil alt være verdt det da. Legen håper på 1-2 egg. Jeg håper selvsagt på mer, selvom oddsene er mot meg. Jeg må liksom håpe og være positiv for å orke dette kjenner jeg. Det er ikke for pingler, det skal være sikkert!
 
Spennende å se på mandag, håper du får godt nytt..!
 
Kontrollen i går viste ett egg på rett under 10 mm. Litt skuffende, men som legen sa, da skjer det i alle fall noe, og ett egg var det hun hadde trodd skulle komme. Slimhinnen hadde også begynt å bygge seg opp.

Prøver å tenke positivt, at alle nålene i det minste ikke har vært forgjeves. Og ett egg som potensielt kan bli til en eggløsning om noen dager blir jo samme sjanse som i en «vanlig syklus».

Ny kontroll på torsdag, så krysser jeg alt jeg har for at det ene egget fortsetter å vokse :smiley-angelic001
 
Krysser fingrene for at det er ett gullegg
 
Kjedelig med 'bare' ett, men som du sier, det skjer i alle fall noe! Og dere har i alle fall en SJANSE med et egg! :)
 
Back
Topp