Dataspilling i sommerferien

R

RoseBusk

Guest
Data og tvspillingen her i huset har tatt helt av siden skolen sluttet. 3 timer i dag, 2 i går. Shit, er ikke det litt mye? Men dem kjeder seg jo. Selv om vi finner på masse.. What to do?
 
For en kort periode så synes jeg det er greit. Men du kan med fordel øke kravene til de for at de skal få spille, avhengig av alder. Kjeder de seg? Greit, klipp gresset, vask do, heng opp klesvask etc. Da får de gjort sin del av husarbeidet, samtidig som at de får rørt på seg, og belønningen er å få spille.
 
Har hatt samme problemet men har funnet ut at det er ikke annet å gjøre enn å begrense, de protesterer til å begynne med men finner snart på noe annet når de skjønner at det ikke er aktuelt. Barn har ikke vondt av å kjede seg litt, det er sunt og setter fantasien igang :)
 
For en kort periode så synes jeg det er greit. Men du kan med fordel øke kravene til de for at de skal få spille, avhengig av alder. Kjeder de seg? Greit, klipp gresset, vask do, heng opp klesvask etc. Da får de gjort sin del av husarbeidet, samtidig som at de får rørt på seg, og belønningen er å få spille.
Smart. Husarbeid er dem flinke til å gjøre heldigvis.og skjønner ikke helt at det går an å kjede seg når vi har vært å badet vær dag + at de begge har vært ute å spilt fotball og syklet i timesvis i dag. Greit at de var slitne og ville bare sitte å spille i kveld da. I morgen er vi enige om at det er skjermfri dag og familiespillekveld. Mannen sitt forslag og gutta jublet :)
 
Du bestemmer jo det:p er bare å ta det fra dem og si at de ikke får spille. De bestemmer ingenting. Ingen bør spille, stort sett. Det er ikke oppbyggende på noen måte, som oftest.
 
Du bestemmer jo det:p er bare å ta det fra dem og si at de ikke får spille. De bestemmer ingenting. Ingen bør spille, stort sett. Det er ikke oppbyggende på noen måte, som oftest.
Det er jeg uenig i. I rett mengde gir spilling god mestringsfølelse, siden man får en belønning med en gang man gjør riktig. Avhengig av type spill kan man lære mye nytt (jeg ble mye bedre i engelsk av å spille Wow, og så har man spesielle spill rettet mot barn og læring osv) og enkelte studier (Nei, jeg har ikke kilder. Det er for lenge siden jeg leste det til å huske hvor jeg så det) tyder på at dataspill er bra mot demens. Det er ikke kun "enkelte grupper" som "bør" spille, alle kan få noe ut av det. Om man har interesse av det.
 
Vi kjøre samme tid med spill/tv i ukedage/helg/ferie.
Ser det fort kan skli ut ellers. Ut å leke eller finne på noe inne.
 
Ser ikke problemet, her blir det mye mer enn 2 t som regel, men han gjør husarbeid og er ute en del så da er det helt greit.
 
Det er jeg uenig i. I rett mengde gir spilling god mestringsfølelse, siden man får en belønning med en gang man gjør riktig. Avhengig av type spill kan man lære mye nytt (jeg ble mye bedre i engelsk av å spille Wow, og så har man spesielle spill rettet mot barn og læring osv) og enkelte studier (Nei, jeg har ikke kilder. Det er for lenge siden jeg leste det til å huske hvor jeg så det) tyder på at dataspill er bra mot demens. Det er ikke kun "enkelte grupper" som "bør" spille, alle kan få noe ut av det. Om man har interesse av det.
Enig med deg, vi har forøvrig satt oss mye inn i det med spilling når for det er så viktig for barna.
Min snakker mye engelsk også
 
2 timer er ikke mye til barn nå til dags!
Spilling kan faktisk være bra i mindre mengder.
Vi som voksenpersoner må følge utviklingen i samfunnet, og spilling er viktig for mange barn idag!
Jeg lærte mye engelsk og annet rart av å sitte på pcen i mine yngre dager :p
 
For en kort periode så synes jeg det er greit. Men du kan med fordel øke kravene til de for at de skal få spille, avhengig av alder. Kjeder de seg? Greit, klipp gresset, vask do, heng opp klesvask etc. Da får de gjort sin del av husarbeidet, samtidig som at de får rørt på seg, og belønningen er å få spille.
Signerer denne!
Dessuten har barn godt av å kjede seg litt, mener jeg :D
 
Her kan eldste lett sitte fra morgen til kveld uten annet avbrudd enn mat. Så jeg har sagt at om vi bare er hjemme en dag får han ikke spille før etter middag hvis det er fint vær - og mer tid hvis det er dårlig vær.
Fint vær = utetid.
 
Det viktigste for meg er at han kommer seg ut å leker med andre barn, sykler eller vi gjør en annen aktivtet ute 1 eller flere ganger i løpet av dagen. Er mye mer slack på bruk av iPad og spilling nå som det er ferie :)
 
Her lar jeg den ene av mine 3 som liker det, sitte litt med det i ferien. Men drar han med ut eller finner på noe og drar han ut av rommet de dagene vi holder oss for det meste hjemme. Litt annerledes når vi drar bort på ferie[emoji5]

Han synes og MYE er kjedelig. Men glad i å bade, så hipp hurra for fantastisk vær her[emoji295]️
 
Back
Topp