Daisy Bloom & Reisen til Spireland

Daisybloom

Betatt av forumet
Sommerfuglene
Dette er min historie. Ikke akkurat skrevet som en dagbok. Men skrevet med inspirasjon fra eventyrene våre. Hvorfor, spør du? Jeg skriver dagbok. Hjemme. Med penn og papir i en ekte bok. Det føles utrolig personlig å skrive en dagbok på nettet. Dagbøker er ofte i jeg-person, og med masse tanker og følelser (iallfall mine dagbøker er sånn). Jeg trengte å gjøre dette på min egen måte, og dele deler av meg - men ikke alt. Jeg har alltid bearbeidet ting gjennom skriving. Og denne prosessen vi alle holder på med på en eller annen måte er noe som er godt å bearbeide. Så dette er mitt forsøk på det. Og eventyr-inspirasjonen? Vel, på en eller annen måte så skal dette også ende med en lykkelig slutt. For sånn er det i eventyrene. Og dette er jo som et lite eventyr.

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å spørre om ting eller legge igjen kommentarer underveis og innimellom «eventyr»-innleggene. Kanskje jeg gjør det samme:Heartred

Velkommen til min dagbok! Som ikke er helt som en dagbok, likevel:flower
 
Daisy Bloom & Reisen til Spireland

Begynnelsen

Det var en gang en ung jente som het Daisy Bloom. Jenta var selvstendig og egenrådig, men også omsorgsfull og familiekjær. Hun var aldri i tvil om at når hun ble stor skulle hun ha en helt egen familie, med en kjekk og snill prins. Og med flere små blomsterspirer. Selvfølgelig. Hun drømte noen ganger om den tiden, særlig hvis ting akkurat der og da var vanskelig. «Det går fint, for snart om noen år så har du en familie», tenkte hun. For det var jo det som var vanlig. Det var ikke engang i Daisy Bloom sine villeste tanker at det ikke skulle skje.

Men Daisy Bloom var visst ikke vanlig. Hun fant aldri helt ut hvorfor, men selvom det var både en og to prinser som dukket opp så ble de aldri lenge. Noen ganger tenkte Daisy at det kanskje var like greit at prinsen red videre på den hvite hesten sin, men noen ganger savnet hun prinsen. Og hun kunne ønske at han aldri hadde bestemt seg for å dra.

Hun gjorde det eneste hun kunne gjøre.

Hun fikk en voff. En energisk, livsglad, hyper, stressa, nervøs og helt perfekt voff. Daisy var ufattelig glad i Voff, og Voff var ufattelig glad i Daisy. Men uansett hvor glad Daisy var i Voff, så kjente hun likevel på et savn. For Voff var Voff. Voff var hverken prins eller blomsterspire.

Det var vanskelig for Daisy å innse at fremtiden ikke ble slik hun hadde tenkt seg den. For årene der fremme var ikke lenger så lyse og håpefulle. De gangene hun hadde tenkt fremover og sagt: «Når jeg er blitt så gammel, da har nok ting falt på plass!», ja- de årene hadde kommet og gått. Daisy var offisielt blitt voksen. Og vel så det. Det var både vondt og tungt å kjenne på. Ingenting var som det skulle være, og Daisy følte at hun levde med en sorg. Den eneste som tørket Daisy sine tårer var Voff (vel og merke når hun ikke var travelt opptatt med å spinne over stuegulvet eller vovve høylytt på naboens mjau-mjau). «Jeg vil så gjerne…, jeg vil så gjerne…, jeg vil så gjerne», hvisket Daisy opp til nattehimmelen. Men ingen stjerner svarte, og natten var like mørk.

Men kunne det bli blomsterspirer uten prins? Kunne drømmen om fremtiden justeres litt? Kunne det bli en egen liten spire? Bare en? Kunne det gå? Kunne hun klare det? Helt alene? Uten prinsen? Vill panikk!

Etter nesten ett år med grubling, tenking, bekymring, venting, spenning, tvil og hvisking til nattehimmelen bestemte hun seg. Daisy Bloom skulle bli mamma. Hun skulle prøve å bli mamma. Men for å gjøre det måtte hun dra på en reise. En reise til Spireland.
 
Gleder meg til å følge Daisy Bloom på veien til Spireland hvor hun endelig får drømmen sin oppfylt :joyful:
 
DaisyBloom og Tålmodighetsprøven del 1

En vakker høstdag dro Daisybloom til Spireland for første gang. Hun vet at hun handler langsomt og synes det av valg bør utsettes så lenge som mulig. Helst til hun er helt klar. Men hun har nå innsett at ingen er noen gang helt klar når det gjelder spirer. Her må det «handle, ikke tenke»- holdning til. I Spireland er alt nytt og fremmed. Typiske ting som får Daisybloom til å ville gå enda langsommere og utsette enda litt til. Men hun gjør ikke det. Hun tar sats, og hopper med begge beina. Splæsj!

Alt ser bra ut. Alle prøver og verdier som har noe å si får tipp, topp tommel opp fra Spire-legen. Så bra, tenker Daisybloom. Da venter jeg over sommerferien. Fordi da blir det litt mindre skummelt. Siden Daisybloom er alene får hun snakke med en som kan fortelle henne litt om spire-donorer. Daisybloom vet at det er spire-legen som velger, men blir overrasket over å få vite at hun får tre ønsker.
«Men….vil jeg det da?» spør Daisy. Hun hadde aldri tenkt på muligheten til å ønske så mye. Hun trodde hun var ferdig med å ønske når det kom til den andre halvdelen av spiren.
«Det er opp til deg, det», hører hun fra den andre siden av linjen. Tre ønsker. Tre store, viktige ønsker. Daisybloom ser over alle ønskene hun kan velge. Og mens hun leter tenker hun «Jøss, dette var egentlig litt fint».

Daisybloom snakker mye med Spireland, og hun føler at de tar seg tid til henne. Hun liker ikke å kjøre over fartsgrensen og nå føles det som om alt går veldig, veldig fort. Hun setter sprøyter, såvidt. Etter en uke er hun fortsatt ikke komfortabel med å sette de selv og kjører rundt til familie, venner, nære og kjære for hjelp. Men Daisybloom er som kjent litt langsom. Og hun er som kjent en som utsetter ting. Så en dag går det ikke. Hun løper til bilen med nøklene i hånden, skrur på tenningen og kaster et blikk på klokken. Pusten går fort. Hun kommer ikke til å rekke det. Hun skal egentlig sette sprøytene nå! Hun kaster et blikk i speilet, og ser bestemt inn i øynene som møter henne der. «Du må sette de selv, Daisy. Du har ikke noe valg.» Og så gjør hun det. Hun setter de selv. Puls i hundre, og et par fortvilte telefonsamtaler etterpå er de satt. Begge to. Den ene gikk bra, den andre var vanskelig. Men hun klarte det. Hun setter på musikk, og tar en seiersdans i stua. Neste dag kjører hun til mamma Bloom for å få hjelp til å sette sprøytene.

«De vokser litt i utakt», sier Spirelegen med vennlig stemme. «To av eggene ser veldig fine ut, men vi skulle gjerne hatt med flere.»
«I utakt?» Daisy ser på bildet på skjermen. Hun ser ikke stort mer enn forskjellige former, som kunne vært hva som helst.
«Ja», fortsetter legen. «Her ser du flere som nærmer seg klare. Får vi med alle de så ser det ut til at du kan få opp mot 9 egg ut.»
«Men…var det ikke 15 eggposer?», spør Daisy forundret.
«Jo, men vi tar ikke ut de små. Bare de som modnes».
Daisy blir stille. Hun hadde trodd at alle eggene skulle ut. 15 egg, hadde hun tenkt. Det var jo kjempebra. Men 9 egg hørtes jo mye mindre ut enn 15. Spirelegen så på henne med varme øyne.
«Du vet, vanligvis så modnes bare ett egg hver syklus».
Daisybloom blir flau. Det hadde hun faktisk ikke tenkt på. Eller glemt. For et eller annet sted der i hodet visste hun jo at dette visste hun egentlig. Bare ett egg, som oftest. Noen ganger to. Så kanskje ni egg ikke var så verst. Men for første gang i hele prosessen så tenkte hun at dette kanskje ikke kom til å gå. Og det gjorde henne litt urolig.

Daisybloom var ferdig med sprøyter. Hun hadde svelget et fargespekter av piller som skulle lindre, berolige og sende henne ned kaninhullet. Mamma Bloom satt bak rattet. De var på vei til Spireland. «Gruer du deg?» spør mamma Bloom. «Litt», svarer Daisy. Det er den store egguthentingsdagen. Hun er nervøs. Både fordi hun har lest det kan være vondt, men også fordi hun er spent på eggene. På Spireland tar de i mot henne med smil og varme hender. «Så snille de er her», hvisker mamma Bloom i det de vises inn på sitt eget lille rom. Ventetiden er både en evighet og likevel ikke lang nok. «Nå er vi klare for deg», stråler Spirelegen. Daisy stålsetter seg, men alt går egentlig bedre enn hun fryktet. Det er ikke så vondt. «Ett egg!», ropes det og det første lille egget forsvinner inn i noe som minner Daisy om en kiosk-luke. Men istedenfor at is og godteri kommer ut, er det små dyrebare egg som triller inn. For hvert egg som overleveres ropes et tall. «Syv!», ropes det fra kiosken. Og så blir det stille. Spirelegen er fornøyd. «Syv er bra», sier hun. «Og du var veldig, veldig flink». Ok, tenker Daisy. Og blir enda litt mer urolig.


Det Daisy ikke vet enda, men som hun snart skal oppdage er at herfra er det en ny lek som skal oppta alle hennes tanker. Leken heter Ventelek. Dagen etter ringer telefonen. Det er fra Spire-lab’en. «Gode nyheter!» Stemmen på andre siden høres snill ut. Den går usedvanlig fort, men høres flink ut. Daisy henger ikke helt med, men forstår likevel at 6 av 7 egg har klart seg så langt. «Jeg ringer deg om noen dager igjen», sier stemmen. «Takk», sier Daisy og fortsetter Venteleken.

Når telefonen ringer igjen hører Daisy med en gang at det ikke er like gode nyheter. 3 egg har falt fra. Det er 3 igjen, men bare 1 som utvikler seg bra. Kanskje de andre to kommer seg. Det er absolutt mulig. Daisy tviler. «Hvis du ikke hører noe fra oss imorgen, så kommer du til avtalt tid for innsett». Daisy blir urolig. «Er det en mulighet for at det ikke blir noe?», stotrer hun frem. «Det er ett egg som ser veldig bra ut, og vi har troen på det egget. Men det er bare ett egg. Det er alltid fare for at det ikke blir noe. Vi vet mer imorgen». Daisy er ikke lenger urolig. Hun er bekymret.

Venteleken føles utholdelig, men ingen telefon kommer. Heldigvis.

Dagen for innsett er her. Den store dagen. Daisy blir kjørt inn av både mamma og pappa Bloom, og de bestemmer seg for å vente på en kafé. Daisy har fått beskjed om viktigheten av at urinblæren ikke er tømt. Så det blir lettere å se for Spirelegen. Hele morgenen lurer Daisy på hvor lenge det tar for en urinblære å fylle seg opp. Siden hun vil at Spirelegen skal se så mye som mulig går hun ikke på do. På flere timer. Når hun kommer til Spireland smiler resepsjonisten. «Legen er litt forsinket, men bare gjør deg klar så lenge». Å nei, tenker Daisy i mens hun kniper så godt hun kan. Når Spirelegen er klar banker hun på. «Hei Daisy», sier hun. «Jeg må på do», sier Daisy. Spirelegen smiler. «Det er bra! Du skal ha full urinblære.» Men Daisy er litt usikker på om Spirelegen forstår hvor mye Daisy må på do. Likevel gjør hun seg klar, og prøver å slappe av og knipe på samme tid. «Oi!» sier Spirelegen. Daisy kvepper til. Det er noe som skjer med deg når leger bruker ord som uttrykker overraskelse. «Er det noe galt?», spør Daisy. «Neida, neida. Du har bare veldig full blære.» Daisy nikker. Hun vet det. Klarer nesten ikke tenke på noe annet. «Dette pleier å gå fort, og så kan du få gå på do», smiler legen. Daisy klarer nesten ikke følge med på skjermen, men hun får med seg en liten boble som blomstrer opp. Og så går hun på do.

Vel hjemme hvisker hun til magen. «Hold deg fast, lille Spire. Hold deg fast».
 
Som sikkert noen vet (hvis de følger litt med i de forskjellige trådene på Assistert forumet), så gikk ikke dette første forsøket. Det gikk i kjemisk. Jeg skrev derfor ikke videre, og har vært litt frem og tilbake på om jeg skulle skrive hva som skjedde av tanker og følelser og alt annet som hører til i denne skumle, fantastiske og helt usedvanlige tiden vi alle befinner oss i. Men jeg har bestemt meg for å tenke mer på veien videre enn det som ikke gikk. Så konklusjonen på forsøk 1 kommer ikke som en historie. Men mer som en fakta-opplysning. Det ble kjemisk.

Men, jeg starter nytt forsøk nå i januar! Gleder meg :joyful:

Derfor kommer neste historie-bit til å handle om her og nå, og det som forhåpentligvis er foran meg:Heartred
 
En liten oppdatering fra meg før neste historie-bit :happy: Jeg er i gang med ny runde, har uttak på mandag og legene er positive - så da henger jeg meg på! Jeg hadde tenkt å skrive noe videre, og har begynt en gang eller to- men helt ærlig: Denne runden med sprøyter og hormoner har vært litt tøff. Og jeg har ikke klart å skrive noe om det. Ingenting som jeg ønsker å dele iallfall.
Sorry:sorry:

Men for å oppdatere de som lurer (og for å gi meg selv oversikt):
UL på tirsdag viste endel follikler (husker ikke hvor mange), men 10 stykker som utmerket seg. Ny UL på fredag var enda bedre, med 12 follikler mellom 18-12 mm. I tillegg er det 4-5 som lå på ca 9/8/7 mm. Så det virker lovende! Og bedre sammensetning enn forrige gang, hvor to hadde løpt fra og de andre diltet litt forsiktig etter. Begge legene på Medicus var veldig positive til dette uttaket, og strålende fornøyd. Slimhinnen var også blitt tykk og fin, så da må det jo gå veien? Eller?

I kveld skal jeg ta siste sprøyte for denne runden (Ovitrelle), og jeg gleder meg til at nå kommer hormonene til å gå ut av kroppen og ikke mer inn. Forhåpentligvis er det andre hormoner som gjør sin debut, slik som hcg og progresteron:happy:
 
En liten oppdatering fra meg før neste historie-bit :happy: Jeg er i gang med ny runde, har uttak på mandag og legene er positive - så da henger jeg meg på! Jeg hadde tenkt å skrive noe videre, og har begynt en gang eller to- men helt ærlig: Denne runden med sprøyter og hormoner har vært litt tøff. Og jeg har ikke klart å skrive noe om det. Ingenting som jeg ønsker å dele iallfall.
Sorry:sorry:

Men for å oppdatere de som lurer (og for å gi meg selv oversikt):
UL på tirsdag viste endel follikler (husker ikke hvor mange), men 10 stykker som utmerket seg. Ny UL på fredag var enda bedre, med 12 follikler mellom 18-12 mm. I tillegg er det 4-5 som lå på ca 9/8/7 mm. Så det virker lovende! Og bedre sammensetning enn forrige gang, hvor to hadde løpt fra og de andre diltet litt forsiktig etter. Begge legene på Medicus var veldig positive til dette uttaket, og strålende fornøyd. Slimhinnen var også blitt tykk og fin, så da må det jo gå veien? Eller?

I kveld skal jeg ta siste sprøyte for denne runden (Ovitrelle), og jeg gleder meg til at nå kommer hormonene til å gå ut av kroppen og ikke mer inn. Forhåpentligvis er det andre hormoner som gjør sin debut, slik som hcg og progresteron:happy:
Lykke til, det høres jo lovende ut! :love7
 
Ok, folkens! Fortsatt ikke en historie. Denne runden altså. Uttaket på mandag gikk både bra og skikkelig dårlig. Jeg fikk ut 13 egg, og selve uttaket gikk nesten smertefritt. Så det var bra! Men jeg blødde fryktelig mye rett etterpå og reagerte kraftig på beroligende/smertelindring som trigget en skikkelig ubehagelig reaksjon i kroppen. Jeg følte meg helt utafor etterpå, og fordi jeg også var skikkelig blek (visstnok) og hadde høy puls tok de en ekstra sjekk. Alt så heldigvis bra ut, så det er rett å slett bare kroppen som kollapset litt. Tenker at det kan bli spennende med eventuell fødsel etterhvert hvis den reagerer sånn på et egguttak :smiley-ashamed004

Heldigvis kommer jeg meg relativt fort og nå 2 dager etter er det helt OK (minus forstoppelse, men det er bagateller i forhold!). Lab’en ringte i går og av de 13 eggene var det 10 som var modne og 7 som er befruktet. Håper jeg får veldig mange på frys ( for jeg har ikke særlig lyst til å gå gjennom dette igjen med det første), men vet jo fra forrige gang at det er mange som kan falle fra underveis. Jeg blir overlykkelig hvis det er 4 egg til slutt, men tviler litt med min historikk. Krysser fingre og håper alt jeg har på en god beskjed i morgen:nailbiting:
 
Så spennende! Masse lykke til imorgen, heier på deg og eggene dine❤️
 
Jeg skulle igang med fryseforsøk ved ny syklus nå i januar, men så har vi klart å bli gravide på egenhånd i mellomtiden. Er bare 4+6 så det kan jo gå begge veier, men håper på at det sitter nå :nailbiting:
 
Tenker at det kan bli spennende med eventuell fødsel etterhvert hvis den reagerer sånn på et egguttak :smiley-ashamed004
Liten kommentar fra hun som har født 2 barn, en helt uten smertestillende. Eggutak kan ikke sammenlignes. Jeg pleier å omtrent svime av under eller etter egguttak. Fødsel var pice of cake sammenlignet. Jeg var i topp form rett etter at ungen var ute. Jeg reiste meg og gikk rundt og merket ingenting til hva kroppen akkurat hadde vært gjennom. Så egguttak er brutale greier. Jeg har vært gjennom 6 av dem. :laughing002 Man gjør det jo fordi man ikke vil gi opp håpet om baby. Ingen uttak er like heller. Jeg har opplevd helt insane smerter, og det motsatte der de begynte å rope ut egg og jeg lå og venta på at de skulle starte.

Håper du slipper mer uttak da. Håper det går bra med de du har fått ut nå.
 
Liten kommentar fra hun som har født 2 barn, en helt uten smertestillende. Eggutak kan ikke sammenlignes. Jeg pleier å omtrent svime av under eller etter egguttak. Fødsel var pice of cake sammenlignet. Jeg var i topp form rett etter at ungen var ute. Jeg reiste meg og gikk rundt og merket ingenting til hva kroppen akkurat hadde vært gjennom. Så egguttak er brutale greier. Jeg har vært gjennom 6 av dem. :laughing002 Man gjør det jo fordi man ikke vil gi opp håpet om baby. Ingen uttak er like heller. Jeg har opplevd helt insane smerter, og det motsatte der de begynte å rope ut egg og jeg lå og venta på at de skulle starte.

Håper du slipper mer uttak da. Håper det går bra med de du har fått ut nå.
Dette var veldig godt å høre! Tusen takk :shy: Ble jo litt småstressa av hele reaksjonen til den stakkars kroppen min. Men kanskje ved fødsel så «spiller man mer på lag», enn det man gjør under egguttak? Det hjalp iallfall veldig, veldig mye med kommentaren din. Så glad for å høre dette!
 
Back
Topp