Dagmamma når man ikke har bhg-plass...

Smurfelykke

Mamma til jente '11
Hei alle sammen!
Vi har pr.dags dato ingen bhg-plass og må tenke alternativt i forhold til hva vi gjør når vi skal tilbake i jobb. Vi lurte på å finne en dagmamma i nærheten, men så er spørsmålet: Hvor mye er det vanlig å betale for dagmamma?
 
Lest andre som skriver hele kontantstøtten + 3000 ca. Må søke kontantstøtte når de har fylt 1 år får fra måneden de blir 13
 
Har også hørt at man betaler hele kontantstøtta pluss 3000kr (det man ville betalt for en barnehageplass).
 
Hvor mye utgjør kontantstøtten da? Vi har foreldrepenger frem til rundt des eller Jan 2018. Resten av 2018 frem til bhgstart i august må vi finne på noe lurt, som f.eks. Dagmamma.
 
Rart. Maksprisen er satt av stortinget, men mulig de kan ha noe mat-penger oppå? [emoji4]

Det kan godt hende! [emoji4] Har ikke satt meg så veldig inn i det, hehe. Bare kikket på kommunens hjemmesider [emoji6]
 
Har også hørt at man betaler hele kontantstøtta pluss 3000kr (det man ville betalt for en barnehageplass).

Altså over 10 000 kr i MND for dagmamma? :eek:

Kontantstøtta er som nevnt på 7500 kr fra august av og barnehage koster rundt 3000 kr stort sett?
 
Altså over 10 000 kr i MND for dagmamma? :eek:

Kontantstøtta er som nevnt på 7500 kr fra august av og barnehage koster rundt 3000 kr stort sett?

Ja, det høres helt vilt ut først. Men når man tenker nøyere etter så er det jo "bare" 500kr per dag for at noen passer barnet ditt fra f.eks klokka 8 til klokka 16. 62,50kr/time er jo ikke mye å skryte av [emoji12] Men sammenlignet med barnehage der det koster 3000kr +/- og man får alt det pedagogiske og sosialiseringen i tillegg, så føles det jo veldig "feil" å betale over 3x så mye for dagmamma [emoji28]
 
Ja, når du sier det sånn gir det mer mening :p men likevel helt vilt syns jeg :eek:
 
Ja, det høres helt vilt ut først. Men når man tenker nøyere etter så er det jo "bare" 500kr per dag for at noen passer barnet ditt fra f.eks klokka 8 til klokka 16. 62,50kr/time er jo ikke mye å skryte av [emoji12] Men sammenlignet med barnehage der det koster 3000kr +/- og man får alt det pedagogiske og sosialiseringen i tillegg, så føles det jo veldig "feil" å betale over 3x så mye for dagmamma [emoji28]
Men en får ikke kontantstøtte om en har barnet i barnehage, så i praksis må du ut med det samme som du måtte om en har barnehageplass [emoji846]
 
Der er faktisk ganske dårlig betalt for en som passer barnet ditt på fulltid;)
 
Men en får ikke kontantstøtte om en har barnet i barnehage, så i praksis må du ut med det samme som du måtte om en har barnehageplass [emoji846]

Ja, er jo derfor det egentlig er greit med den prisen. Men for min del hadde det hørtes mer ok ut å gi hele kontantstøtta og bare det. For en dagmamma sitter jo ikke med den pedagogiske kompetansen de har i barnehagen, og ungen får heller ikke den naturlige sosialiseringen med andre barn (og flere voksne).
 
Ja, er jo derfor det egentlig er greit med den prisen. Men for min del hadde det hørtes mer ok ut å gi hele kontantstøtta og bare det. For en dagmamma sitter jo ikke med den pedagogiske kompetansen de har i barnehagen, og ungen får heller ikke den naturlige sosialiseringen med andre barn (og flere voksne).
Ser den, men dagmamma er et flott alternativ om en ikke har råd til å gå hjemme og de må da ha litt for jobben de gjør :) En barnehageplass koster nok mer enn det dagmamma koster, men da støtter jo staten veldig mye :)
 
Ja, det høres helt vilt ut først. Men når man tenker nøyere etter så er det jo "bare" 500kr per dag for at noen passer barnet ditt fra f.eks klokka 8 til klokka 16. 62,50kr/time er jo ikke mye å skryte av [emoji12] Men sammenlignet med barnehage der det koster 3000kr +/- og man får alt det pedagogiske og sosialiseringen i tillegg, så føles det jo veldig "feil" å betale over 3x så mye for dagmamma [emoji28]
Ja, for meg blir det feil å betale så mye pr.dag... vi har oxo ei som skal begynne på skolen og gå på SFO, så vi har ikke råd til å betale så mye pr.dag... :(
 
Ser den, men dagmamma er et flott alternativ om en ikke har råd til å gå hjemme og de må da ha litt for jobben de gjør :) En barnehageplass koster nok mer enn det dagmamma koster, men da støtter jo staten veldig mye :)
Må jo nesten se på hva man reelt betaler, ikke hva evnt staten spytter inn av penger. En 100% bhg-plass koster ca.3000kr pr.mnd. Det blir ca.150kr dagen og her får barna pedagogisk støtte og sosialisering med andre barn.
Selvsagt kan en dagmamma sosialisere de hen passer, med andre barn, men den pedagogiske biten mangler.
I tillegg hadde jeg sett for meg at de var her hjemme i de timene vi er på jobb :)
 
Back
Topp