Dåp? Navnefest? Ingenting?

Vi skal ikke døpe, men ha en form for navnefest.
Med førstemann samlet vi nærmeste familie en helg og feiret med fine turer god mat på fjellet.
 
Hva er forskjellen på humanistene og human-etisk?:)
Anbefaler deg å lese litt om dem, de har et litt annet perspektiv enn human-etisk og er mindre, og de kommer til det du ønsker og holder seremonien. For vår del ønsket vi det fordi de har et fint menneskesyn som vi kan identifisere oss med, har mentorer (i stedet for faddere) og har en privat seremoni for barnet. Det var også de som viet oss, og laget en fantastisk ramme for oss <3
 
Her blir det dåp
 
Vi er begge døpt, derfor valgte vi å
Døpe datteren våres også. Kommer til å gjøre det samme med denne lille spiren også.
 
Men jeg ville ikke kalt oss kristne, men vi synes det er viktig å bevare tradisjoner og går i kirken når det er jul :)
 
Jeg vil si at vi har et forholdsvis nært forhold til kirken, giftet oss der og er for oss en selvfølge at barna våres døpes :) Heldigvis er vi enige :p
 
Sønnen vår er døpt, så da blir lillebror også det. Vi har allikevel ikke et nært forhold til kirka, og valgte å gifte oss i tinghuset.
 
Her blir det barnevelsignelse.
En seremoni der presten sier noen ord, ber en bønn og lyser en velsignelse over barnet.
 
Sist hadde vi vanlig dåp og i tillegg fikk vi en fantastisk seremoni gjennom trommegruppa mi. Alle tok et glass vann de bad til og vannet samt blomster ble helt i et kar som datteren min badet i mens de andre sang velsignelser. Det var så nydelig og for meg betydde det mer enn dåpen i kirken. Men blir dåp denne gangen også da jeg synes det er fint og jeg vil respektere de eldre i familien :)
 
Vår første er døpt og det blir nok denne lille og ♡ Jeg er vokst opp på bygdas bedehus (frivillig) og vil mer enn gjerne videreføre barnetroen. De får velge selv såklart, men for oss er dette tradisjon og noe vi står for :)
 
Er ikke det det samme som dåp? Aldri hørt om barnevelsignelse :s

Nei. Det er ikke det samme som dåp, da barnet ikke blir døpt og dermed ikke blir innmeldt i kirken. Dette kan barnet selv gjøre når det er "gammelt" nok, og bekrefter sin egen tro gjennom voksendåp. Det er også en del ting rundt som vi ikke har, som feks dåpskjole og faddere.

Jeg er oppvokst med dette i min familie, og ønsker å videreføre samme tradisjon til mine barn. Kaller meg ikke kristen og sambo er vel alt annet enn troende. Men vi er begge likevel enige om at det er denne rammen vi vil ha på dagen til barnet vårt.
 
Anbefaler deg å lese litt om dem, de har et litt annet perspektiv enn human-etisk og er mindre, og de kommer til det du ønsker og holder seremonien. For vår del ønsket vi det fordi de har et fint menneskesyn som vi kan identifisere oss med, har mentorer (i stedet for faddere) og har en privat seremoni for barnet. Det var også de som viet oss, og laget en fantastisk ramme for oss <3
Har du lest om human-etisk forbund da, slik at du kan si noe om forskjellen i perspektivet deres? HEF er jo også kjent for å ha et fint menneskesyn og jeg vil tro at hvis humanistene er mindre har de hentet mye derfra? Jeg er ikke medlem altså men har vært på to navnefester med seremoni i regi av de og det var helt nydelig. Fokus på barna og på sang og musikk. Fint og ikke stivt.
 
Vi har døpt de to første. Nå vil ikke mannen døpe igjen. Han vil ha navnfest, men jeg syns vi skal ha dåp eller droppe hele greia. En heftig diskusjon får vi nok på det, uten at jeg vet helt hvem som går får bestemme tilslutt.
 
Jeg vet faktisk ikke :eek: jeg er døpt, konfirmert, mi på 3 er døpt. Mens mannen ikke hører til noen tro, men håper han går med på dåp :)
 
Dåp her. Opptatt av at barna skal få et kristent livssyn. Slik vi lever og har vokst opp. Vi har ikke tatt skade av det ;-) Så blir det opp til ungene å velge når de blir større.
 
Back
Topp