Dåp gjesteliste

Desember2014barn

Andre møte med forumet
Hei.

Planlegger dåp om dagen.
Skal be oldeforeldre, besteforeldre + nye partnere,tanter og onkler til barnet ,og nieser og nevøer til barnet. Og nære venner.

Vil også be tanten min . Da hun har stått veldig nærme meg i oppveksten tatt oss barna med på masse gøy osv. Vil også be min egen kusine med familie da hun har fått barn rundt samme tid og vi har hatt masse kontakt i oppveksten . Og foreldrene hennes altså min tante og onkel har også vært veldig tilstede .

Men jeg får så dårlig samvittighet over alle de andre som blir utelat av mine tanter,onkler og nieser/nevøer. Men trenger jeg det? Når jeg uansett ikke har så mye kontakt? Noen har jeg litt mens andre snakker jeg ikke med.
Jeg vil be de jeg vet kommer til å ha noe å gjøre med vår lille. Men i mitt gammeldagse sinn så sier det ber du en må du be alle :( men det er uaktuelt da det blir alt for mange...

Noen råd??
 
Trenger ikke ha dårlig amvittighet over å velge bort de man ikke har så mye kontakt med. Jeg inviterte ingen av tantene/onklene/kusinene mine, inviterte bare faddere, mines søsken , kengubarnets onkler og tanter, synes vi var mange nok da
 
Det trenger du ikke å ha dårlig samvittighet over. Du velger jo selv hvem du vil be. Og det at du velger de som står dere nærmest er jo helt normalt :) Skal man invitere absolutt alle, bare for å ikke utelate noen, blir det jo plutselig veldig mange gjester...
 
Jeg inviterte akkurat de samme som deg, inkludert den ene tanten og kusinen med barn av samme grunn som du har. De to er de som har tatt kontakt imotsetning til andre tanter, onkler og søskenbarn på både min og sambo sin side. Ingen dårlig samvittighet her.
 
Høres jo ut som det blir nok å be?? Hvor mange blir dere??

Tror det er ganske typisk at du tenker sånn men di som ikke blir invitert tenker ikke på det :)
 
Akkurat sånn har jeg det også. Min kusine og tante på morssiden er som tanter for dåpsbarnet, mens på farssiden har tilsvarende slekt knapt sett ham. Og så har man problemet med at den ene delen av slekta er stor og den andre liten. Den lille har mer kontakt med hverandre enn den store. Her blir de vi har lyst til å be bedt. Man kan ikke invitere alle, da må vi ta opp lån :p Alle ble invitert til bryllupet, men jeg syns det er noe annet med dåp, det er liksom litt mer intimt ;)
 
For meg skal de som kommer til å ha noe med barnet å gjøre i dets oppvekst inviteres.
På sambos side ble "alle" invitert, og jeg synes det ble litt feil. Folk lillemann kommer til å treffe en gang i året har ikke noe å gjøre i en dåp, eller navnefest i vårt tilfelle.
Jeg hadde og problemer med hvem jeg skulle invitere, og endte opp med å velge bort en familie som jeg angrer på i etterkant. De kommer til å treffe minien flere ganger i året.

For all del, ikke ha dårlig samvittighet ovenfor de som ikke blir invitert, og angre på at du velger bort noen!
Det er deres selskap, og dere som bestemmer gjestelisten.
 
Her blir det oldeforeldre, besteforeldre, onkler og tanter til baby og søskenbarna til baby. Vi har stor familie, så dette blir ca 50 stk! Mer enn nok. Hehe
 
Jeg tenker at du ber jo dem du føler står deg nærmest, og det må jo være lov :)
 
Du trenger ikke ha dårlig samvittighet! Du velger jo selv hvem du vil be :)

Vi ba tantene og onklene våre på kaffe og kaker, kun nærmeste familie +ene tanta og onkelen min som er faddere for jenta vår til middag :) Vi var 30stk til middag og 40stk til kaffe og kaker :)
 
Vi inviterte alle, våre onkler, tanter og søskenbarn også :)
Men det regulerte seg selv veldig bra, de jeg har mye kontakt med kom, og de jeg har lite/aldri kontakt sendte meldinger om at det dessverre ikke passet ;)
 
Jeg følte ikke det ble riktig å be noen og ikke alle. Her hadde svigermor sagt til ene tanta til sambo at hun og mannen skulle bli bedt (?), ehh kan fort si det ikke ble aktuelt da jeg har 5 par tanter og onkler og han 3. Men dette bestemmer dere jo helt selv, om folk blir sure pga dette så får de vel bare være det :p
 
Jeg har så stor familie at jeg kan ikke be alle når det en gang blir dåp.
Meeen så tenker jeg. Det blir jo lett mye kakerester og slikt. Hva med å invitere nærmeste til selve dåpen, også invitere en del av de andre til "restefest" dagen etter? :)
 
Back
Topp