Cytotec hjemme 10+4 - erfaringer?

Håpimagen

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Til min store sorg fikk jeg påvist MA i dag. Er 10+4 og fosteret var visstnok rundt syv uker da det sluttet å utvikle seg. Har fått med en Cytotec-kur som jeg skal ta i morgen, men etter å ha lest på nettet er jeg blitt veldig bekymret. Er det vanlig å ta Cytotec-kur hjemme når en er kommet så langt som 10+4. Finner ingen klar informasjon om dette, men ser at det er mange som tar slik kur på sykehuset. Synest på mange måter det virker best å gjøre det hjemme, men samtidig er jeg jo redd for komplikasjoner eller at jeg blir ekstremt dårlig... Leser også mange negative erfaringer, men siden det er en så vanlig behandling, må det vel ha sine fordeler (utover det økonomiske...).
 
Tror det er litt ulikt rundt omkring, men virker som om grensen for om du kan være hjemme eller ikke ofte går ved 9 fullgåtte uker (altså at embryoet tilsvarer 9 uker, ikke hvor langt du er på vei når det oppdages). Jeg var i uke 12, men embryoet ble målt til 8+5, og jeg gjennomførte aborten hjemme. Grudde meg forferdelig, men det gikk egentlig veldig greit! Hadde en times tid med nokså sterke smerter, men det var fullstendig overkommelig. Ingen skrekkopplevelse i det hele tatt!
Ta alt du har fått av smertestillende, her skal du ikke være flink pike. Varmeflaske og å sitte og rulle på treningsball hjalp godt for meg. Masse lykke til, kjære deg, det er forferdelig å gå gjennom, men du klarer det, du også. [emoji173]
 
Er veldig forskjellig hva folk velger tror jeg, men leser ofte at mange tar det hjemme. Jeg fikk det på sykehuset, men da var allerede fosteret kommet ut av seg selv i toalettet hjemme og jeg fikk cytotek kun for å få ut fostersekken og rester. Var da 12 uker på vei, men fosteret hadde nok dødd før det tror jeg. Fikk veldig kraftige smerter/rier av cytotek og var glad jeg var på sykehus da det ble så ille at jeg måtte få morfin intravenøst for smertene. Der fikk jeg god hjelp og oppfølging under prosessen.

Men hører som sagt om mange som tar det hjemme, og det går helt greit. Det kommer kanskje an på hvor mye som skal ut og hvor mange tabletter man tar. Jeg skulle ta fire stykker. Noen tar bare to tror jeg. Uansett så bør du belage deg på at det blir smerter. Men er ikke sikkert det oppleves like vondt for alle. Det er jo så individuelt.

Håper det går greit for deg med kuren. Veldig leit å høre at du har mistet :Heartred
 
Til min store sorg fikk jeg påvist MA i dag. Er 10+4 og fosteret var visstnok rundt syv uker da det sluttet å utvikle seg. Har fått med en Cytotec-kur som jeg skal ta i morgen, men etter å ha lest på nettet er jeg blitt veldig bekymret. Er det vanlig å ta Cytotec-kur hjemme når en er kommet så langt som 10+4. Finner ingen klar informasjon om dette, men ser at det er mange som tar slik kur på sykehuset. Synest på mange måter det virker best å gjøre det hjemme, men samtidig er jeg jo redd for komplikasjoner eller at jeg blir ekstremt dårlig... Leser også mange negative erfaringer, men siden det er en så vanlig behandling, må det vel ha sine fordeler (utover det økonomiske...).

Når jeg har fått påvist MA ble det avtalt time på sykehus når jeg skulle utføre aborten. Det var ikke snakk om å ta det hjemme.
Jeg tror ikke du må bekymre deg da du helt sikkert får time til ul etter på for å sjekke om alt har kommet ut.
Trist at du har mistet, håper alt skal gå bra med deg
 
Hei. Jeg gikk igjennom dette forrige uke. Var noen dager før uke 10. Jeg fikk med meg kur hjem. Begynte med vonde magesmerter/rier med en gang. Jeg ble veldig trøtt av alle tablettene. Men etter 4timer stoppet det opp og ingenting hadde kommet. 3 dager etterpå var jeg til utskraping.
Her var det ikke et tema engang om å gjøre det på sykehus, visste ikke at man kunne det.
Masse lykke til :Heartblue
 
Jeg har hatt to ma i uke 10-11 hvor jeg har tatt pillene hjemme. Gikk greit begge gangene. Bare ta de smertestillende de anbefaler deg å ta, det gjorde ikke jeg første gang og det var himla vondt! Andre gang gikk det mye bedre :)
 
Her sa de at om embryo er 9+0 eller over, så vil de at det skal gjøres på sykehus grunnet større blødninger som de vil ha kontroll på og muligheter for bedre smertebehandling.
 
Ved min ma forventet jeg virkelig at det skulle gjøre vondt og at jeg skulle blø mye. Men tok alt av piller jeg fikk, og med kun en klump ut, og ingen større blødning var alt ute. Var da i uke 12+ (embryoet stoppet i uke 7). Så tror nok alt er veldig individuelt [emoji5] hadde sa i sommer i uke 8 som var sinnsykt mye verre.
 
Hei alle, tusen takk for gode svar. Jeg tok kuren i går, og det gikk overraskende fint. Tok 2 paralgin forte samtidig som jeg startet kuren og opplevde svært lite smerte. Tidvis ble jeg litt svimmel, men ellers fortonet dagen seg etter forholdene greit. (Sorgen over å ha mistet forsvinner jo ikke akkurat...). Det tok imidlertid lang tid før noe skjedde, og jeg tok hele kuren (4+2+2 tabletter, første 4 i skjeden, de andre oralt). Jeg tok også paralgin forte på ettermiddagen, for å være i forkant av eventuelle smerter - det tror jeg var lurt og noe av grunnen til at dette gikk veldig greit. Nå håper jeg bare at alt er ute, slik at jeg slipper utskrapning og infeksjoner. Forhåpentligvis vil også sorgen bli lettere etter hvert, og selvsagt håper jeg å bli gravid igjen så fort som mulig.
 
Varierer litt tror jeg.
Jeg var 10 uker, men fosteret hadde ikke utviklet seg. Var mer enn nok blødning av det synes jeg. Fungerte godt med de smertestillende jeg hadde fått med meg samt ekstra paracet for å ligge i forkant.

Lykke til videre.
 
Back
Topp