Cybex sirona vs besafe izi plus

Alvea

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Hva skal vi velge? Cybex er jo super siden det kan snus og har isofix, men det går kun opp til 18 kg. Besafe er topp med tanke på at det går opp til 25 kg, men det kan ikke snus, tar mer plass, og må festes med seler, meen det varer jo mye lenger. Hjelp!
 
Har ingen egen erfaring med sirona, men vet at mange klager over kort rygg på den.
Vi hadde izi plus til minsten, og var storfornøyd. Merket aldri noe savn etter å kunne snu setet.
Måtte kutte det ut når han var 3,5, men det var ikke pga plass. Eldste på da nesten 8 fikk fint plass oppi det.
 
Vi har besafe izi pluss og valgte det både fordi det er et sikkert sete, men også fordi vi har et ganske stort barn. Han er nå 2,5 år og har greit med plass enda, 97cm og 17kg.
Gutten vår fikk knapt plass i sirona i sommmer når han var to år, det ble altfor kort i ryggen til han. Og det venneparet vårt som har det setet til sin gutt solgte setet når dems gutt var 3 år, da var det for lite, og han var igjen litt liten for alderen.
Men jeg må si sirona virker som et supert sete, og det at det kan snus gjør det enda bedre.
 
Har ingen egen erfaring med sirona, men vet at mange klager over kort rygg på den.
Vi hadde izi plus til minsten, og var storfornøyd. Merket aldri noe savn etter å kunne snu setet.
Måtte kutte det ut når han var 3,5, men det var ikke pga plass. Eldste på da nesten 8 fikk fint plass oppi det.
Vi har besafe izi pluss og valgte det både fordi det er et sikkert sete, men også fordi vi har et ganske stort barn. Han er nå 2,5 år og har greit med plass enda, 97cm og 17kg.
Gutten vår fikk knapt plass i sirona i sommmer når han var to år, det ble altfor kort i ryggen til han. Og det venneparet vårt som har det setet til sin gutt solgte setet når dems gutt var 3 år, da var det for lite, og han var igjen litt liten for alderen.
Men jeg må si sirona virker som et supert sete, og det at det kan snus gjør det enda bedre.

Det er akkurat det jeg også har hørt, at det blir kort i ryggen. Hadde det ikke vært fornat det kan snus hadde vi gått for besafe med en gang. Er jo helt håpløst å bestemme seg. Gutten min er 8 mnd og rett under 10 kg, så frykter han vokser ut av sironaen lenge før han skal over i beltestol.
 
Hadde valgt det ungen satt best i. Men ang dette med snuing, så er det ikke anbefalt å bruke vendbare seter forover. Dette er fordi de som regel har fempunktssele, og det er ikke noe man bør bruke når barnet sitter forovervendt. Så jeg ville uansett belaget meg på at man måtte kjøpt et nytt sete når barnet ikke fikk plass bakover mer.
 
Hadde valgt det ungen satt best i. Men ang dette med snuing, så er det ikke anbefalt å bruke vendbare seter forover. Dette er fordi de som regel har fempunktssele, og det er ikke noe man bør bruke når barnet sitter forovervendt. Så jeg ville uansett belaget meg på at man måtte kjøpt et nytt sete når barnet ikke fikk plass bakover mer.
Man trenger ikke bruke det forovervendt da, for min del vil jeg ha det fordi vi kan vende det mot bildøren, så det er lettere å sette barnet i det :)
 
Vi valgte sirona ypperlig veldig førnøyd. Vår er 11 mnd og veier 13 kg. Vi hadde samme valg, men jeg liker godt ideen med isofix. Såfall en stund til. Den funker veldig bra også tar ikke mye plass forhold til beltesele!!

Han sitter veldig godt i sete i forholdt til besafe.

Så dra på butikken prøv dem ut med babyen:)


Hva skal vi velge? Cybex er jo super siden det kan snus og har isofix, men det går kun opp til 18 kg. Besafe er topp med tanke på at det går opp til 25 kg, men det kan ikke snus, tar mer plass, og må festes med seler, meen det varer jo mye lenger. Hjelp!
 
Vi har Sirona, og er veldig fornøyd. Det er så godt å ha muligheten for å rotere det (spesielt ettersom jeg sliter med ryggen)! Sønnen er 104cm nå, og det passer fortsatt fint:)
 
Hva skal vi velge? Cybex er jo super siden det kan snus og har isofix, men det går kun opp til 18 kg. Besafe er topp med tanke på at det går opp til 25 kg, men det kan ikke snus, tar mer plass, og må festes med seler, meen det varer jo mye lenger. Hjelp!

Vi har cybex sirona og elsker at den er så lett å bruke ;) Vi har en liten gutt da, som nok kan bruke den til 4 år. Og skulle vi trenge større stol, så kjøper vi heller en til 25 kg senere ;) Veldig deilig at cybexen tar relativt lite plass, er enkel å feste og enkel å bruke.
 
Hadde valgt det ungen satt best i. Men ang dette med snuing, så er det ikke anbefalt å bruke vendbare seter forover. Dette er fordi de som regel har fempunktssele, og det er ikke noe man bør bruke når barnet sitter forovervendt. Så jeg ville uansett belaget meg på at man måtte kjøpt et nytt sete når barnet ikke fikk plass bakover mer.

Vi bruker cybex bare bakover, men man kan snu det 90 grader, sette ungen rett inn og snu bakover igjen :) Kommer aldri til å bruke det fremovervendte :)
 
Vi hadde Sirona en liten stund, og brukte aldri å snu sete mot døra, så for meg var det er en bortkastet funksjon. Ville mye heller valgt et annet sete med flere hvileposisjoner og lengre rygg.
 
Vi bruker cybex bare bakover, men man kan snu det 90 grader, sette ungen rett inn og snu bakover igjen :) Kommer aldri til å bruke det fremovervendte :)

Var ikke klar over at det gikk ann, men ville likevel passe på å nevne dette i en bilstoltråd :) kan jo være andre som leser som ikke var klar over at man ikke burde bruke fempunktsseler forover :)
 
Hadde tatt den ungen sitter best i og som passer i bilen, Her ble det cirona. For oss har det null å si hvor lenge det varer, vi kjøper heller nytt når setet blir for lite. En baby sitter ikke godt i en bilstol som er ment for større barn. Det nekter jeg å tro.
 
Hadde tatt den ungen sitter best i og som passer i bilen, Her ble det cirona. For oss har det null å si hvor lenge det varer, vi kjøper heller nytt når setet blir for lite. En baby sitter ikke godt i en bilstol som er ment for større barn. Det nekter jeg å tro.

Enig! Vi er veldig fornøyd med cybex sirona. Gutten vår er litt liten, så han brukte babysetet (besafe izi go) til han var 15 mnd, før vi byttet til sironaen. Han er 2 år og 3 mnd og har fortsatt god plass i den. Tror andre seter ville vært for store. Og hvorfor kjøpe et digert sete som tar masse plass, vanskelig montering og ikke kan dreies for å sette ungen inn, når man ikke må? Vi skal "nyte" fordelene med sirona så lenge han kan bruke det, så kjøper vi nytt senere.
 
Enig! Vi er veldig fornøyd med cybex sirona. Gutten vår er litt liten, så han brukte babysetet (besafe izi go) til han var 15 mnd, før vi byttet til sironaen. Han er 2 år og 3 mnd og har fortsatt god plass i den. Tror andre seter ville vært for store. Og hvorfor kjøpe et digert sete som tar masse plass, vanskelig montering og ikke kan dreies for å sette ungen inn, når man ikke må? Vi skal "nyte" fordelene med sirona så lenge han kan bruke det, så kjøper vi nytt senere.


Vi har lang frøken, som bytta til cirona når hu var 7mnd ca... god plass, god liggestilling og lett å montere og å sette ut/inn :)
 
Besafen vil vare lenger, men ikke sikkert den vil vare helt frem til beltestol. Så, om du er innstilt på å kjøpe en ny bakovervendt før beltestol, kan du egentlig velge hvilken som helst av de.
Vil du heller ha en stol som varer helt til beltestol, bør du kikke på britax maxway og axkid minikid. Sistnevnte varte lengst til min gutt.
 
Jeg har cybex sirona og besafe izi KID x2 i-size.

Begge går til 18kg. Min eldste satt bakovervendt til 4 år og veide ikke over 18 kg da. Derfor valgte vi heller seter som kunne festes med isofix. Men det kommer jo an på om man har store barn eller ikke.

Cybex sirona var jeg veldig fornøyd med i begynnelsen. Men det er rett IG slett for lite til å brukes lenge. Nå er hun snart 3 år og snart er det for kort i ryggen. Og hun er ikke lang! Og benplassen går ikke an å justere - den er kjempedårlig. Synes også ungen sitter veldig "krumbøyd" i ryggen. Selgeren sa at pga dette tar setet mindre plass. Men ungen sitter som regel veldig rett i ryggen, føler det blir en nedsunken og dårlig sittestilling. Men den snuingen til siden er veldig fin altså! Helt til bena blir så lange at de er i veien når man skal snu det. Fra 6-18 mnd var jeg fornøyd, ikke så mye lenger nå.

Besafe, det jeg har nå og det jeg hadde til eldste (izi combi) er jeg veldig fornøyd med. Eneste er at de tar stor plass i bilen.
 
Hadde valgt det ungen satt best i. Men ang dette med snuing, så er det ikke anbefalt å bruke vendbare seter forover. Dette er fordi de som regel har fempunktssele, og det er ikke noe man bør bruke når barnet sitter forovervendt. Så jeg ville uansett belaget meg på at man måtte kjøpt et nytt sete når barnet ikke fikk plass bakover mer.

Ja å sitte fremover skjer ikke før vi absolutt må, og da tar vi såklart det som er sikrest :) Tenker det blir beltestol eller noe når den tid kommer, men det er heldigvis lenge til :p
 
Takk for svar og synspunkter damer! Vi heller mest mot sironaen, men tror vi rett og slett bare må dra å prøve de med lillemann så vi ser hva han sitter best i. Det viktigste er jo såklart sikkerheten og at han sitter godt i det, for han skal jo tross alt bruke det lenge :)
 
Vi har en lang gutt på 2 år og 8 mnd som er over 100 cm lang og veier ca 16 kg. Vi kjøpte izi plus da han vokste ut av babysetet, og var veldig fornøyde med det, men så viste det seg at når pappaen satt i passasjersetet, kom han så langt fram at han ville stanget hodet i taket foran seg i en ev. kollisjon, selv om vi har stor bil (mondeo). Problemet hadde vært løst om det gikk an å stille passasjersetet i høyden, men det går ikke i vår bil. Jeg vil råde deg til å alltid prøve bilsetet i bilen før du kjøper, og sjekk at alle får plass og at barnet sitter komfortabelt :)
 
Back
Topp