Bytte/fjerne mellomnavn/etternavn

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Jeg har en sønn fra et tidligere forhold, han har mitt mellomnavn og farens etternavn. Jeg har ny samboer, baby påtur, og håper på å få gifte meg med mannen i mitt liv en gang. Babyen får kun samboerens etternavn, og hvis vi gifter oss tar jeg også kun hans navn. Men føler da at jeg ikke har navnetilknytting til min sønn.
Er det noen som ar erfaring med lignende situasjoner?
En del av meg vil sette samboerens etternavn som mellomnavn hos sønnen min, men tviler på at faren hans går med på det :p En annen del sier meg at det er bedre for sønnen å kun ha sin faren etternavn, og at vi fjerner mitt mellomnavn siden jeg ikke kommer til å beholde det uansett. Det er jo bare et navn...

Tips?
 
Jeg har en sønn fra et tidligere forhold, han har mitt mellomnavn og farens etternavn. Jeg har ny samboer, baby påtur, og håper på å få gifte meg med mannen i mitt liv en gang. Babyen får kun samboerens etternavn, og hvis vi gifter oss tar jeg også kun hans navn. Men føler da at jeg ikke har navnetilknytting til min sønn.
Er det noen som ar erfaring med lignende situasjoner?
En del av meg vil sette samboerens etternavn som mellomnavn hos sønnen min, men tviler på at faren hans går med på det :p En annen del sier meg at det er bedre for sønnen å kun ha sin faren etternavn, og at vi fjerner mitt mellomnavn siden jeg ikke kommer til å beholde det uansett. Det er jo bare et navn...

Tips?
Tja, hvor gammel er sønnen din? Er han gammel nok til at han har noe forhold til mellom-/etternavnene sine? Om han kun kan fornavnet sitt og ikke har noe forhold til mellom-/etternavnene sine, går det nok fint for ham å bytte.

Personlig ville jeg nok ha likevel ha latt ham beholde mellomnavnet sitt sånn rent formelt (han trenger jo ikke bruke det i det daglige om han ikke vil). For meg har det med familie- og slektstilknytning å gjøre (har selv et veldig nært forhold til min mors side av familien og ville derfor aldri ha vurdert å droppe mellomnavnet mitt som er hennes etternavn).

I tillegg så tilsier jo dessverre statistikken at noe sånt som halvparten av alle forhold i Norge tar slutt, inkludert mange ekteskap dessverre (jeg sier dette i aller beste mening, og håper selvfølgelig at dere kommer til å være på riktig side av den statistikken og få et langt og lykkelig liv sammen!). Men hvis man rent hypotetisk sett tenker seg en slik situasjon kan det jo tenkes at du da ville ta tilbake det gamle etternavnet ditt, og at det da hadde vært fint om sønnen din også hadde samme navn?

Så personlig ville jeg altså ha latt ham få beholde mellomnavnet sitt, så kan han heller velge å ikke bruke det i det daglige dersom navnekombinasjonen blir i tyngste laget.
 
Jeg het først bare mammas navn. Mamma og pappa har aldri vært et par så mamma følte det var riktig. Så hadde meg og pappa masse kontakt i barndommen så når mamma giftet seg og fikk flere barn så ble jeg til å hete pappas etternavn og mammas nye slik at vi hadde tilknytning. Mamma skilte seg etter 8 år og nå 13 år senere har jeg ikke kontakt med min pappa og byttet endelig tilbake til det jeg var født med. Har da ikke tilknytning til mammas etternavn men hele familiens. Da syntes ikke jeg at det gjør noe [emoji5]
 
Back
Topp