Brystspreng, ammeslutt

Bkno3963482

Første møte med forumet
Hei! Har nå bare 4 dager etter fødsel fått skikkelig brystspreng. Gjor så vondt at jeg satt der helt anspent, trippet og gråt, så nå har jeg bestemt jeg for å heller bruke mme. Ikke noe ønskelig, men for meg føles det best ut som ting er nå. Med ett gigantisk brystspreng, klumper i bryst, såre brystvorter så tror jeg dette blir det rette valg. Så jeg lurer på etter en brå slutt med amming hvor lang tid kan det da ta før sprengen går vekk? Må man håndmelke litt og litt eller går dette naturlig vekk? Prøvde å ta en varm dusj med å masere litt på bryst, men det var ikke så lett å åpne kanalene igjen. Vil sånn ha denne sprengen vekk slik at jeg kan føle meg litt mer vell igjen. Ikke så behagelig å gå rundt uten bh å lekke melk.
 
Om du holder ut ett par dager til, så går det over :) Satt med akkurat samme smerter og følelse som deg og ville bare gi opp hele greia!! Men det gikk fort over, denne første sprengen. Har ikke opplevd det senere. Så om du virkelig ønsker å amme - hold ut! Det går over veldig snart :)
 
Det går fort over! Du kan prøve og gjøre bryster mykere ved å presse litt forsiktig.
Jeg har sett en video inne på ammehjelpsgruppen på face. Skal finne den til deg.
 
Et typisk eksempel på at mødre har for lite kunnskap om amming.

Fjerde dagen er den dagen med verst spreng. Fordi melkeproduksjonen kommer igang og kjertlene er hovne. Helt normalt og sånn det skal være. Dette er en type spreng som går over.

Ang sårhet, få hjelp til å legge til riktig og ha riktig ammestilling. Den vanligste årsaken til sårhet er feil sugetak. Så finnes det salver, kompresser, skjell og skjold osv som kan hjelpe.

Nei det er kanskje ikke så "behagelig" å lekke melk. Men det er mye her i verden som ikke er behagelig. Når de verste barseltårene og hormonene har roet seg så blir ting bedre. Da tåler man litt mer. Helt vanlig at man har lyst til å gi opp alt tredje og fjerde dagen.

Hva som er best? Helt klart morsmelk. Da klarer man litt vondt en stund for babyen sin skyld. Skaff deg kunnskap om amming, så går alt som regel litt greiere fordi du forstår hva som skjer med kroppen din. Smerte og motgang må du nok dessverre tåle å kjenne litt på som mamma. Som feks fødsel ;) De første ukene er det mye forandringer i kroppen, det lekker melk, det sprenger i brystet, det er kramper i livmora, du svetter, du blør, humøret svinger, du sover lite osv... Helt normalt. Gi deg selv og kroppen tid:) Gratulerer med baby! :)
 
Back
Topp