Brystpumpe?

emma1

Betatt av forumet
kanskje dumt spørsmål, MEN...
Når bruker dere brystpumpe?
Hvordan oppbevarer man melken man pumper?
MÅ man ha brystpumpe?

Ikke helt forstått meg på dette med brystpumpe, men kjenner det sikkert hadde vært lurt for å få lettet litt på trykket...

Hvordan pumpe anbefaler dere evt? Manuell eller elektrisk?
 
Jeg bruker medela manuell. Har to stykk så jeg pumper begge puppene samtidig. Lagrer melken i lukket beholder/flaske i kjøleskapet.
Om man må ha pumpe eller ikke vet man egentlig ikke før etter man har født. Lille gutt ville ikke ta puppen så jeg måtte pumpe for å få i gang melkeproduksjonen. Nå må jeg pumpe hele tiden igjen fordi jeg mistet melka. Om amminga får fint og barnet gjør jobben så trenger man jo ikke pumpe med mindre man vil pumpe og ha ekstra i kjøleskap/fryser tilfelle man må bort fra babyen en liten stund for eksempel
 
Jeg bruker medela manuell. Har to stykk så jeg pumper begge puppene samtidig. Lagrer melken i lukket beholder/flaske i kjøleskapet.
Om man må ha pumpe eller ikke vet man egentlig ikke før etter man har født. Lille gutt ville ikke ta puppen så jeg måtte pumpe for å få i gang melkeproduksjonen. Nå må jeg pumpe hele tiden igjen fordi jeg mistet melka. Om amminga får fint og barnet gjør jobben så trenger man jo ikke pumpe med mindre man vil pumpe og ha ekstra i kjøleskap/fryser tilfelle man må bort fra babyen en liten stund for eksempel


Lurt:love2 Tuppa er 3dager gammel og jeg lekker melk uten like...skikkelig spreng:arghh: vuderte om jeg må kjøpe meg brystpumpe i morgen for å bare få pumpet unna det verste. Hun spiser godt, men virker som produksjonen bare øker og øker...

Om jeg pumper og setter det i kjøleskapet, hvor lenge "holder" melken seg? Føler meg helt blank på dette... men ser jo at det kunne vært litt praktisk også.. da kan jo evt bf mate henne om natten mef flaske?
 
Lurt:love2 Tuppa er 3dager gammel og jeg lekker melk uten like...skikkelig spreng:arghh: vuderte om jeg må kjøpe meg brystpumpe i morgen for å bare få pumpet unna det verste. Hun spiser godt, men virker som produksjonen bare øker og øker...

Om jeg pumper og setter det i kjøleskapet, hvor lenge "holder" melken seg? Føler meg helt blank på dette... men ser jo at det kunne vært litt praktisk også.. da kan jo evt bf mate henne om natten mef flaske?

Her står det om oppbevaring av melken og hvor lenge den er holdbar!
https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk
Ellers, ville jeg vært litt forsiktig med å pumpe i starten, spesielt om du allerede har høy produksjon. Les på ammehjelpen hva de anbefaler! Jeg lekker mye melk selv, og var verre i starten. Har pumpe, men tør ikke helt å pumpe så mye enda, siden etterspørsel øker produksjonen. Blir gjennomvåt til tider av for mye melk her. Og melkespruten står til tider som en hageslange.
 
Lurt:love2 Tuppa er 3dager gammel og jeg lekker melk uten like...skikkelig spreng:arghh: vuderte om jeg må kjøpe meg brystpumpe i morgen for å bare få pumpet unna det verste. Hun spiser godt, men virker som produksjonen bare øker og øker...

Om jeg pumper og setter det i kjøleskapet, hvor lenge "holder" melken seg? Føler meg helt blank på dette... men ser jo at det kunne vært litt praktisk også.. da kan jo evt bf mate henne om natten mef flaske?
Ikke pump om du allerede har spreng! Da forteller du brystene dine at de må øke produksjonen og så får du enda mer spreng! Håndmelk ut det verste for å lette trykket bare, så styrer babyen din produksjinen ut fra behovet. Jeg hadde voldsomt spreng i starten (måtte pumpe x 2 per dag pga ammeskjold), og lakk som en sil fordi jeg hadde mer melk enn hva sbuppa spiste. Nå er lillesnupp tre uker, vi har kvitta oss med skjoldene og jeg verken pumper, lekker eller har spreng lenger. Mener å ha lest på ammehjelpen at det tar ca to uker før produksjonen stabiliserer seg ifht barnets behov, så gi det litt tid:) Det står masse nyttig info der om du søker på melkespreng og amming, evt kan du jo ta kontakt med en ammehjelper via nettsidene deres.
 
Jeg har en elektrisk avent. Veldig fornøyd. Mini tar flaske, så syns det er deilig at mannen kan gi det jeg har pumpet til mini innimellom. Det gir litt mer fleksibilitet også syns mannen at det er litt hyggelig å kunne gi mat han også.
Syns også det har vært greit siden mini er litt sen med å komme tilbake til startvekt, for de gangene han da får mm på flaske, så vet vi hvor mye han får i seg. Men det er jo ikke viktig om vekten er grei.
 
Hvis du har spreng ville jeg ikke anbefale deg å pumpe, etter noen uker pleier melken å stabilisere seg hvis du lar babyen styre. Pumping er kjempeflott om babyen ikke tar brystet eller du skal bort, eventuelt for å gi pappaen mulighet til å mate, men du kan håndmelke også :) ser du har fått tips om det tidligere også, men ammehjelpen.no skriver mye fint :)
 
Det er ikke så lurt å pumpe for å få bort spreng, for da bare øker produksjonen. Etter tre dager er det veldig vanlig med spreng nesten hele tiden, men da er det bedre å håndmelke bittelitt, eller bare la det lekke. Eventuelt dusje med varmt vann. Jeg hadde også veldig spreng, men det går over etter noen få dager. Hold ut:)
 
Stemmer i med de over når det gjelder produksjon :)

Ellers har jeg medela swing maxi etter førstemann og var veldig fornøyd med den. Kokte alle slanger og deler en gang for dagen, men da var den i bruk hver dag også. Denne gangen har jeg enda ikke pakket den opp, og håper jeg slipper! Voldsomt mas med denne pumpingen!
 
Bruker elektrisk medela swing,en behagelig pumpe . Pumper det ene brystet ca 1 gang for natten siden lillegutt alltid sovner etter å ha tømt en pupp.veldig greit å ha på kveldene å gi på flaske når han er urolig:)
 
Nå ser jeg at dette er noen dager siden, men skriver det likevel i tilfelle andre lurer; brystspreng som kommer i starten, er ikke det samme som MELKEspreng. Denne første sprengen er fordi puppene klargjør seg på å produsere skikkelig melk, og dermed blir faktisk -hoven- av væske. Ikke bare pga melk, altså.. Om du pumper da, KAN det bli bare verre egentlig..
Håndmelking om ting er ille, evt dusje i varmt vann eller bruke varmeflaske. Det hjelper.

(leste litt på ammehjelpen osv selv, da jeg vurderte selv å bare pumpe det verste [emoji28] Da så jeg at de skrev det, ang brystspreng)
 
Back
Topp