Brystbetennelse

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Noen som har erfaring og har noen gode tips?

Har allerede klart å få brystbetennelse (mest sannsynlig fordi jeg ammer med skjold og min lille jente ikke klarer å tømme brystet helt hver gang). Har fullammet til no (med unntak av en natt), og må nå gi nan for å supplere med nan siden jeg ikke klarer å få ut like mye melk lengre.

Har fått antibiotikakur (innleggelse om jeg blir verre ila helgen), og skal tømme brystet hver andre time. Gjør som regel veldig vondt enten det er med pumpe, hånd eller ved amming.
 
Har ikke erfaring selv,annet enn hva jeg har lært på skolen. Høres ut som du gjør mye riktig da. Ullinnlegg er gull verdt. (Jeg bruker det nå også,så bruker jeg bambus på natten)
Eller, ikke fryse ved dysj og trekk (boob har noen geniale gensere med fleece,og jeg bruker fleece på tur osv)
Håper det hjelper å få tømmer brystene og antibiotika behandling.
 
Noen som har erfaring og har noen gode tips?

Har allerede klart å få brystbetennelse (mest sannsynlig fordi jeg ammer med skjold og min lille jente ikke klarer å tømme brystet helt hver gang). Har fullammet til no (med unntak av en natt), og må nå gi nan for å supplere med nan siden jeg ikke klarer å få ut like mye melk lengre.

Har fått antibiotikakur (innleggelse om jeg blir verre ila helgen), og skal tømme brystet hver andre time. Gjør som regel veldig vondt enten det er med pumpe, hånd eller ved amming.

Jeg har nettopp vert gjennom min andre brystbetennelse. Lille er bare 2 uker, så her har det vert litt startproblemer :/ jeg beit meg i tunga mens eg ammet og tømte brystet helt etterpå med pumpen. Hadde og på et håndkle med varmt vann mens eg pumpa. Og masserte mot brystknoppen. Gikk over etter et par dager.. :)
 
Noen som har erfaring og har noen gode tips?

Har allerede klart å få brystbetennelse (mest sannsynlig fordi jeg ammer med skjold og min lille jente ikke klarer å tømme brystet helt hver gang). Har fullammet til no (med unntak av en natt), og må nå gi nan for å supplere med nan siden jeg ikke klarer å få ut like mye melk lengre.

Har fått antibiotikakur (innleggelse om jeg blir verre ila helgen), og skal tømme brystet hver andre time. Gjør som regel veldig vondt enten det er med pumpe, hånd eller ved amming.

Har du prøvd varme omslag?
 
Har ikke erfaring selv,annet enn hva jeg har lært på skolen. Høres ut som du gjør mye riktig da. Ullinnlegg er gull verdt. (Jeg bruker det nå også,så bruker jeg bambus på natten)
Eller, ikke fryse ved dysj og trekk (boob har noen geniale gensere med fleece,og jeg bruker fleece på tur osv)
Håper det hjelper å få tømmer brystene og antibiotika behandling.

Bruker bambus-innlegg, men burde kanskje ha skaffet meg noen i ull også ja. Har sovet uten om natten, får begynne å ha de på da og. Takk for tips! [emoji4]
 
Jeg har nettopp vert gjennom min andre brystbetennelse. Lille er bare 2 uker, så her har det vert litt startproblemer :/ jeg beit meg i tunga mens eg ammet og tømte brystet helt etterpå med pumpen. Hadde og på et håndkle med varmt vann mens eg pumpa. Og masserte mot brystknoppen. Gikk over etter et par dager.. :)

Huff, ikke bra. Lille er ni dager gammel her, og vi har hatt problemer med vektnedgang, brystspreng og nå betennelse. Brukte varme omslag når jeg hadde brystspreng, men kanskje det hjelper på betennelse og, skal ihvertfall teste det ut! Takk takk! [emoji4]
 
Håndpumpe / massere i dusjen kan også hjelpe:) Har hatt brystbetennelse mange ganger da jeg ammet andremann og det å pumpe og legge til baby ofte var det som `reddet`meg ifra å måtte begynne på antibiotika og eventuel innleggelse . Ser du allerede har fått litt råd , håper du blir kvitt det og ikke blir innlagt . God bedring :happy:
 
Bruker bambus-innlegg, men burde kanskje ha skaffet meg noen i ull også ja. Har sovet uten om natten, får begynne å ha de på da og. Takk for tips! [emoji4]
På jordmobutikken er det opphørssalg nå, sjekk om de har ull innlegg. Jeg har brukt merinoull blant annet og det er så behagelig!
 
Var innlagt med kraftig brystbetennelse i nyttårshelgen. Det som hjalp for min del (utenom intravenøs antibiotika) var å amme ofte, helst mer enn hver andre time og alltid legge til på brystet med brystbetennelse først med hver amming. Pumpet eller håndmelket det andre brystet om ikke baby fikk tømt det. Pumpet ikke det betente brystet, mener det kunne gjøe det verre ved å trekke mer væske ut i brystvevet. Og alltid være tørr og varm på brystene.
 
Jeg sliter også med brystbetennelse.. har nå fått det for 2. gang på en uke :(
For meg er det kun antibiotika som hjelper.
Varme lindrer smertene, føler ikke at pumping/håndmelking har noe effekt (sikkert fordi jeg ikke får ut en eneste dråpe fra brystet med betennelse i) Prøvde å amme, men da kom det ny betennelse dagen etterpå.
Jeg må også bruker skjold, så det kan faktisk være årsaken til at betennelsene oppstår?

Håper du blir bedre og slipper innleggelse! :Heartred
 
Jeg sliter også med brystbetennelse.. har nå fått det for 2. gang på en uke :(
For meg er det kun antibiotika som hjelper.
Varme lindrer smertene, føler ikke at pumping/håndmelking har noe effekt (sikkert fordi jeg ikke får ut en eneste dråpe fra brystet med betennelse i) Prøvde å amme, men da kom det ny betennelse dagen etterpå.
Jeg må også bruker skjold, så det kan faktisk være årsaken til at betennelsene oppstår?

Håper du blir bedre og slipper innleggelse! :Heartred

Sliter med håndmelkingen jeg og, da fungerer pumpen bedre. Pga høy feber ble jeg anbefalt å tenke på megselv og heller amme mindre (lille tar flaske og så hun får det jeg pumper pluss litt tillegg no). Også ammer jeg bare et par ganger for dagen.

Jordmor sa at skjoldene kunne gjøre det verre for babyen å tømme brystene helt hver gang, siden det var tyngre for de å suge og derav lettere å få tette melkeganger og betennelse.

Feberen er gått litt ned siden i går heldigvis, våknet opp i en dam av svette tre ganger i natt. Satser på det er antibiotikaene som kicker inn [emoji4]
 
Har ikke fått babyen enda, så ikke noe ammeerfaring foreløpig, men har begynt med ullinnlegg pga ømme pupper og vil bare på det VARMESTE anbefale nøstebarn sine ovale ammeinnlegg i ullfleece. De ser giga ut, men blir ikke så store når de først kommer inni bhen, varmer godt rundt hele brystet. Innleggene av ull/silke skal visstnok være gode ved betennelse og kan kombineres med ullinnlegg utenpå, da de ikke vil etterlate noe ullrester på såre brystknopper, som faren er ved bare bruk av ullinnlegg.

https://nostebarn.no/voksen-ull/ammeinnlegg
 
Sliter med håndmelkingen jeg og, da fungerer pumpen bedre. Pga høy feber ble jeg anbefalt å tenke på megselv og heller amme mindre (lille tar flaske og så hun får det jeg pumper pluss litt tillegg no). Også ammer jeg bare et par ganger for dagen.

Jordmor sa at skjoldene kunne gjøre det verre for babyen å tømme brystene helt hver gang, siden det var tyngre for de å suge og derav lettere å få tette melkeganger og betennelse.

Feberen er gått litt ned siden i går heldigvis, våknet opp i en dam av svette tre ganger i natt. Satser på det er antibiotikaene som kicker inn [emoji4]
Aha..det forklarer hvorfor jeg fikk ny betennelse selvom jeg går på antibiotika. Skal ikke være lett denne ammingen :(

Kjenner til den følelsen ja.. ikke noe særlig :( Håper det går seg til etterhvert :)
 
Huff føler med dere som sliter, og vil bare si det e er mer enn gode som "holder ut". Sksl være takknemlig om alt er fint hos meg fortsatt. Anbefaler boob sine warmer gensere, de er gode og varme på!
 
Jeg er på min tredje brystbetennelse nå på tre uker [emoji85]. Eneste som har funka her er å pumpe brystet tomt hver gang det skal ammes (er så vondt at eg ikke orker amme, så pumper og gir flaske). Paracet for å få ned feber.

Ellers bruker eg ull og masserer og prøver alt for å unngå, men ingenting funker :(
 
Jeg er på min tredje brystbetennelse nå på tre uker [emoji85]. Eneste som har funka her er å pumpe brystet tomt hver gang det skal ammes (er så vondt at eg ikke orker amme, så pumper og gir flaske). Paracet for å få ned feber.

Ellers bruker eg ull og masserer og prøver alt for å unngå, men ingenting funker :(
Huff det høres slitsomt ut, stakkars! Vil bare si du er god som pumper og gir morsmelk på tross av hele 3 brystbetennelser.
 
Jeg er på min tredje brystbetennelse nå på tre uker [emoji85]. Eneste som har funka her er å pumpe brystet tomt hver gang det skal ammes (er så vondt at eg ikke orker amme, så pumper og gir flaske). Paracet for å få ned feber.

Ellers bruker eg ull og masserer og prøver alt for å unngå, men ingenting funker :(

Huff, har du sjekket med blodprøver og test av melken om du trenger antibiotika for å få det vekk?

Etter slik jeg skjønte det på jordmor var det noen typer man var nødt å ha antibiotika for å få til å forsvinne. Har ihvertfall fungert bra for meg foreløpig. Tar antibiotika og Paracet i tillegg til amming et par ganger om dagen, og ellers pumping og håndpumping annenhver time. Er blitt mye bedre på et par dager no [emoji4]


Eneste er at jeg måtte ty til smokk til den lille for sugebehovet siden jeg no ikke ammer 8-10 ganger dagen lengre. Men hadde vel blitt det med tid og stunder uansett.
 
Back
Topp