Boliglån/finnansieringsbevis

**POPPSI**

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julibarna2014
Snøkrystallene2021❄️
:happy:Vi har fått finnansieringsbevis og hatt det en stund, men enda ikke kjøpt noe. Vi har to barn som fyller 11 og 7 i 2021, og vi venter nr 3 i januar.

Banken vet ikke om at vi venter en liten en. I utgangspunktet vil vi gi beskjed nå da vi vil vite hva dette gjør med Lånebeløpet.
Samtidig vil vi avvente litt i tilfelle det kommer en bolig nå på tampen.

Noen som har vært i lik situasjon? Hvor mye påvirket et tredje barn boliglånet?
Kan banken regne barnet med før barnet er født?
:happy:
 
Når vi fikk lån sist spurte de ikke om antall barn, fått lån og er som dere nå gravid med tredje men det går nok bra...
 
Vi refinansierte akkurat siden vi må bytte tak. Har fått tre barn siden vi fikk lånet i 2015. Banken spurte ikke om antall barn, bare sa «ok»,
 
Jeg var gravid da vi fikk boliglån og kjøpte bolig i sommer, men tror ikke det påvirket verken ene eller andre veien :happy:
 
Vi la inn to barn da vi fikk finansieringsbeviset, men jeg tror ikke det har så mye å si. De spurte om begge var forsikret, og eldste var, mens jeg var kanskje 1-2 mnd på vei med minste og hadde forsikring som dekket evt problemer der.
 
Vi fikk beskjed om at det påvirket veldig hos vår bank. Det er jo dyrere å ha barn enn å være to voksne uten barn. Jeg har også brukt boliglånskalkulatorer på nett og da har jeg sett at hva jeg kan få i lån med to barn er 800 000 mindre enn hva jeg får med ett barn.
 
Antall barn hadde en innvirkning her. Forståelig nok for det koster mer for flere barn og banken ser jo på hvor mye penger man kan avse til lån hver mnd
 
Banken sjekker nok opp i hvor mange barn man har når de regner ut hva man kan låne:happy: det at man får økt lånet, selv med fler barn er ikke unormalt da man kan ha hatt et mye lavere lån enn man kunne fått i utgangspunktet. Vi har fått vite maks lånebeløp, og derfor vi lurer på hvor mye vi kan risikere at det går ned med et ekstra barn:happy:
 
Banken sjekker nok opp i hvor mange barn man har når de regner ut hva man kan låne:happy: det at man får økt lånet, selv med fler barn er ikke unormalt da man kan ha hatt et mye lavere lån enn man kunne fått i utgangspunktet. Vi har fått vite maks lånebeløp, og derfor vi lurer på hvor mye vi kan risikere at det går ned med et ekstra barn:happy:

Ville ikke sagt noe før babyen er født så lenge dere har lånebeviset :)
 
Dere trenger ikke si noe om babyen før fødsel :)

men banken må ta med barnet når det er født og ja det har en innvirkning på hva det totale finansieringsbeviset deres blir om det er lagt opp til maks hva økonomien deres tåler. Så om dere ikke kjøper innen utgangen av dette beviset og skal fornye så kan dere nok også oppleve at det blir lavere finansieringsbevis neste gang.

Bankene må ta med alle barn i husholdningen, det blir jo bedt om å oppgis i de fleste søknadsskjema, ellers har banken tilgang å sjekke folkeregisteret for å se hvor manga barn du har og alder på de, beregnes sifo kostnader pr barn etter alder.

Barn og biler er de kostandenr som drar sykt mye ned på lånebeløp (test gjerne i en slik boliglånskalkulator på nett så ser man gjerne en stor forskjell)
 
Ville ikke sagt noe før babyen er født så lenge dere har lånebeviset :)
Dere trenger ikke si noe om babyen før fødsel :)

men banken må ta med barnet når det er født og ja det har en innvirkning på hva det totale finansieringsbeviset deres blir om det er lagt opp til maks hva økonomien deres tåler. Så om dere ikke kjøper innen utgangen av dette beviset og skal fornye så kan dere nok også oppleve at det blir lavere finansieringsbevis neste gang.

Bankene må ta med alle barn i husholdningen, det blir jo bedt om å oppgis i de fleste søknadsskjema, ellers har banken tilgang å sjekke folkeregisteret for å se hvor manga barn du har og alder på de, beregnes sifo kostnader pr barn etter alder.

Barn og biler er de kostandenr som drar sykt mye ned på lånebeløp (test gjerne i en slik boliglånskalkulator på nett så ser man gjerne en stor forskjell)

Det var planen, men så har jeg forstått det slik at man selv er ansvarlig for at informasjonen som blir gitt når man får finnansieringsbeviset stemmer når man senere skal ha ut lånet, slik at man kan gå på en smell her om barnet da plutselig blir født.. Ser det har en del og si i disse kalkulatorene, men har et håp om at det har litt mindre å si i virkeligheten.. Da vi selv ikke tenker at et tredje barn vil påvirke økonomien noe særlig.. ser og at det er ganske ulikt fra bank til bank..:happy: lurer på om banken eventuelt kan svare på det uten å gjøre noe med beviset, siden barnet ikke er født enda..
Er nok ikke så enkelt å få svar på dette om ikke folk har direkte erfaring, eller jobber i bank:rolleyes:
 
Det var planen, men så har jeg forstått det slik at man selv er ansvarlig for at informasjonen som blir gitt når man får finnansieringsbeviset stemmer når man senere skal ha ut lånet, slik at man kan gå på en smell her om barnet da plutselig blir født.. Ser det har en del og si i disse kalkulatorene, men har et håp om at det har litt mindre å si i virkeligheten.. Da vi selv ikke tenker at et tredje barn vil påvirke økonomien noe særlig.. ser og at det er ganske ulikt fra bank til bank..:happy: lurer på om banken eventuelt kan svare på det uten å gjøre noe med beviset, siden barnet ikke er født enda..
Er nok ikke så enkelt å få svar på dette om ikke folk har direkte erfaring, eller jobber i bank:rolleyes:

Jo flere barn du har, jo mindre vil egentlig banken gi i lån. Kjøper dere før barnet er født behøver du ikke si noe :)
Jeg jobber ikke i bank, men tror Aaavinter som også svarte deg jobber innenfor finansbransjen på noe vis, så tenker du kan ta det som et mer kvalifisert svar om ikke annet. :p
 
Jo flere barn du har, jo mindre vil egentlig banken gi i lån. Kjøper dere før barnet er født behøver du ikke si noe :)
Jeg jobber ikke i bank, men tror Aaavinter som også svarte deg jobber innenfor finansbransjen på noe vis, så tenker du kan ta det som et mer kvalifisert svar om ikke annet. :p

Er nok ikke noe problem om vi får kjøpt å betalt for barnet kommer, met redd for å kjøpe og at vi ikke har betalt og overtatt også kommer plutselig barnet :hilarious:
 
Så lenge barnet ikke er født før dere kjøper ville jeg ikke gjort noe med det. Men hvis du føder før kjøp kan det være greit å informere :)
 
Last edited:
Det var planen, men så har jeg forstått det slik at man selv er ansvarlig for at informasjonen som blir gitt når man får finnansieringsbeviset stemmer når man senere skal ha ut lånet, slik at man kan gå på en smell her om barnet da plutselig blir født.. Ser det har en del og si i disse kalkulatorene, men har et håp om at det har litt mindre å si i virkeligheten.. Da vi selv ikke tenker at et tredje barn vil påvirke økonomien noe særlig.. ser og at det er ganske ulikt fra bank til bank..:happy: lurer på om banken eventuelt kan svare på det uten å gjøre noe med beviset, siden barnet ikke er født enda..
Er nok ikke så enkelt å få svar på dette om ikke folk har direkte erfaring, eller jobber i bank:rolleyes:

Dere har ansvar for å gi korrekt informasjon ja:) samtidig så er dette et finansieringsbevis dere allerede har og da kan jeg ikke forstå at banken trekker tilbake beviset pga et barn som er på vei. Dere kunne like godt blitt gravide rett etter dere kjøpte boligen. Men her kan nok være ulike tolkninger hos bankene og rådgiverne.

Det er jo dessverre endel tilfeller hvor man ikke får ta med seg et levende barn hjem fra sykehuset også (det her er ikke ment som skremsel altså, bare en forklaring om tanken)

Vi refinansiere vårt boliglån når jeg var gravid (det er jo ikke helt det samme men) og da ble det informert om kommende barn, men ble ikke tatt med i saken vår pga barnet ikke var født og folkeregistrert, det betyr ikke at vi ikke kan betjene lånet heller pga barnets kostnader, men da tålte vi kanskje 4,45% renteøkning etter barnet var kommet istedenfor 5% som bankene må holde seg innenfor for å unngå avvik.

men her er det nok som sagt ulike tolkninger i de ulike bankene og kanskje også av rådgiverene, så du vil nok ikke få noen så faste svar her inne som du kanskje er ute etter, er dere usikker så kontakter du banken din og stiller spørsmålet der:) er det forventet at barnet vil være født før dere eventuelt overtar noe nytt så er nok det mest ryddig å gjøre:)
 
Last edited:
Prøvde en kalkulator nå, og i vår situasjon kan vi låne mer med ett barn til (100 000). Mystisk. Sikkert pga mer barnetrygd?? Ser det går ned med økende alder på barnet. Kalkulator fra SmartePenger.
 
Mener det ikke er noe krav fra bankene å regne med antall barn, de fleste bankene gjør det likevel. Det kan utgjøre en betydelig del av hvor mye dere får i lån. Dette fordi det kan ha betydning for betjeningen deres av lånet.
Spørsmålet er egentlig om dere selv har tenkt gjennom om dere klarer å betjene like høyt lån med et ekstra familiemedlem. Hvis dere er usikker kan dere få hjelp av banken til budsjett og planlegging.
 
Fianiseringsbeviset varer vel bare noen få mnd så da er du avhengig å føde før det går ut. Banken ønsker dere skal kunne bekjenne lånet derfor de legger inn slik informasjon
 
Back
Topp